26 March, 2009

Pemilihan cabang UMNO: Pemuda, Puteri, Wanita


Khairy menang luar jangka, Sharizat sudah dijangka, Rosnah menang sengit!!

Daripada tiga cabang UMNO, pemilihan peringkat Pemuda paling lambat diumumkan. Kesemuanya menggambarkan sesuatu diluar jangkaan. Kerana yang menang itu adalah Khairy menantu Presiden UMNO, Abdullah Ahmad.
Sedangkan Khairy sebelum ini telah disabit bersalah dengan politik wang yang dibenar bertanding oleh Jawatankuasa Disiplin UMNO. Sedutan-sedutan catatan blogger yang berikut adalah gambaran senario pemilihan Pemuda UMNO: bernama pro-Khairy, tidak memihak dan anti-Khairy.

Politik wang menguasai pemilihan Pemuda UMNO.

October 14, 2008

Kita tentu masih ingat wayang kulit yang dimainkan oleh mantan Perdana Menteri Tun Mahathir dan juga wayang kulit yang dimainkan oleh Mukhriz sendiri sebelum bermulanya pencalonan. “Anak saya tak mungkin menang dan Khairy Jamaluddin adalah pemimpin yang bijak dan beliau pasti menang perebutan jawatan Ketua Pemuda UMNO ini.” kata Tun.

“Saya tidak mungkin mendapat pencalonan yang cukup, perwakilan telah disekat ” kata Mukhriz, inilah permainan reverse saikologi oleh kedua anak beranak ini. Tun terus bermain dengan kata-kata dengan sindiran sinis untuk membantu kemenangan anak beliau. Nampaknya beliau terlalu serious membantu kempen pemilihan pemuda ini dan mencampuri kempen-kempen pemilihan ini.

Suasana pemilihan pemuda kali ini berjalan dengan kotor sekali apabila lempahan wang dapat kita saksikan

sendiri dicurahkan kepada perwakilan, cara pengagihan yang tidak lagi selindungi. Wang diberikan secara terang-terangan. Perwakilan diberikan wang dipintu masuk dewan dan ini berlaku dibeberapa tempat seperti di Beufort, Tumpat, Sungai Siput dan dibeberapa tempat lagi. Mereka telah menguhulurkan paket duit raya yang bernilai

RM250 kepada setiap perwakilan. Jerung-jerung besar sanggup mengeluarkan berjuta ringgit hanya bagi memastikan Naib Ketua Pemuda UMNO tidak akan dapat pencalonan yang cukup. Bukti-bukti telahpun dikumpulkan dan pasti perkara ini akan terdeah juga.

Dendam ketua bahagian juga ada memainkan peranan kerana tidak puas hati dengan Perdana Menteri menjadikan Khairy Jamaluddin sebagai kambing hitam untuk disembelih. Antara bahagian yang mencampuri keputusan pencalonan Ketua Bahagian ialah Besut dan Kimanis dan beberpa tempat lagi. Namun ini bukanlah

halangan kepada Khairy Jamaluddin untuk melayakan diri bagi merebut kerusi Ketua Pemuda UMNO.

Banyak perkara yang dirancang telah disabotaj dengan lempahan wang. Khairy perlu meyusun kembali strategi yang telah beliau susun ketika persidangan berehat sektika ini. Jentera Khairy perlu melakukan sesuatu untuk memperbaiki “damage” yang telah berlaku pada minggu ini. Insyaalah keputusan pada minggu hadapan akan berubah. Benarlah kata orang-orang tua, politik tidak akan lari dari mainan wang, politik wang dalam UMNO tidak akan dapat dibasmi kerana kegilaan ahli mereka untuk mendapatkan jawatan.

http://www.kpmu.net/2008/10/politik-wang-menguasai-pemilihan-pemuda-umno/ [26 Mac 2009]

Khairy diberi amaran, Khir tidak bersalah

17/03/2009 4:37pm

KUALA LUMPUR 17 Mac - Lembaga Disiplin UMNO mendapati Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin bersalah dan diberi surat amaran.

Manakala bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo didapati tidak bersalah.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0317&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_12.htm [26 Mac 2009]


Mengapa Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin melakukan kesalahan yang sama Perkara 10., tetapi dibenar bertanding?

AHMAD RITHAUDDEEN: Perkara 10.1 ialah satu perkara yang mana ia dianggap satu kesalahan apabila ejen calon didapati bersalah dan ada fakta bahawa calon ada pengetahuan mengenai perkara itu maka calon dianggap terlibat dan dijatuhkan hukuman di bawah perkara itu.

…melakukan kesalahan di bawah Perkara 10.1 iaitu dianggap bersalah kerana kesalahan yang dilakukan oleh

ejen maka dihukum di bawah Perkara 20.9 (c) Perlembagaan UMNO iaitu dilarang bertanding pada pemilihan parti.

Penjelasan Khairy Mengenai Keputusan Lembaga Disiplin UMNO.

"Saya memanjatkan syukur terhadap Allah SWT kerana saya masih boleh meneruskan perjuangan saya dalam pertandingan merebut jawatan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, walaupun telah diputuskan bersalah dan diberi amaran oleh Lembaga Disiplin UMNO di bawah Perkara 10.1 Tataetika Ahli UMNO, iaitu peruntukkan mengenai Anggapan Kebersalahan Pihak Ketiga.


Di bawah Perlembagaan UMNO, mana-mana ahli yang melanggar peruntukan Perlembagaan atau Tataetika Ahli UMNO boleh dikenakan pelbagai jenis hukuman, antara lainnya, diberi amaran; digantung hak-hak dalam parti; dilarang daripada bertanding bagi mana-mana jawatan dalam parti ataupun sebagai calon dalam Pilihan Raya Negeri atau Umum bagi mana-mana tempoh yang ditentukan oleh Majlis Tertinggi atau dipecat daripada parti.

Seperti yang telah saya nyatakan kepada Lembaga Disiplin, saya tiada kena-mengena dan tiada pengetahuan langsung mengenai perbuatan yang didakwa dilakukan oleh mereka yang dikatakan menjadi ejen saya. Pihak Lembaga Disiplin juga, dalam sidang akhbar semalam, mengakui tiada perkaitan jelas antara kesalahan yang dilakukan oleh mereka dengan saya. Lembaga Disiplin juga mendapati sukar untuk mengaitkan ejen tersebut dengan saya. Kaitan kesalahan mereka yang didakwa menjadi ejen saya dengan saya juga adalah amat lemah.

Atas sebab-sebab seperti yang telah dinyatakan oleh Lembaga Disiplin inilah, saya masih lagi dibenarkan untuk

bertanding dalam pemilihan UMNO kali ini. Namun begitu, saya tetap dengan kenyataan saya kepada Lembaga Disiplin – bahawa saya sememangnya tidak bersalah. Saya juga berharap agar apa yang berlaku ini bukanlah didorong oleh apa-apa agenda politik mana-mana pihak berkepentingan untuk memburukkan nama saya atau menggagalkan perjalanan karier politik saya, terutamanya setelah saya mengumumkan untuk bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia."

- Khairy Jamaluddin.

http://suaramelayubaru.blogspot.com/2009/03/penjelasan-khairy-mengenai-keputusan.html [26 Mac 2009]


Khairy Menang Ketua Pemuda UMNO?

Memang saya tidak sangka Khairy Jamaludin menang jawatan Kemuda Pemuda UMNO. Apatah lagi dengan skandal rasuah baru-baru ini oleh jawatankuasa disiplin dalaman UMNO.

http://drazwan.blogspot.com/2009/03/khairy-menang-ketua-pemuda-umno.html [26 Mac 2009]

Perhimpunan Agung Umno 2009 - Penyokong KJ mengamatkan PWTC

Laungan KJ KJ KJ KJ KJ KJ yang begema di PWTC semalam jelas membayangkan bahawa KJ kini berada di tangga atas mengatasi kedua calon Pemuda UMNO Malaysia. Penyokong KJ yang berbaju putih dan kelihatan bersih dengan tulisan setia kawan dan nombor 3 berkliaran di PWTC .

http://beta.bloglines.com/b/preview?siteid=15351275 [26 Mac 2009]

No comments: