16 February, 2011

Mahathir dilema atau dilema Melayu?

Dasar Ekonomi Baru (DEB) tamat tahun 1990 dengan penuh kehibaan. Dua strategi yang dipasang iaitu membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat gagal dicapai. Sasaran membasmi kemiskinan adalah keutamaan kepada Bumiputera dan menyusun masyarakat pula dikaitkan dengan usaha perpaduan nasional. Kegagalan yang menjadi sejarah itu berlaku era Tun Dr. Mahathir selaku perdana menteri tatkala impian pemilikan kekayaan negara pada paras 30 peratus. Natijahnya setakat 18 peratus sahaja.

Mengkosmetikkan kegagalan itu agar tidak dilihat gagal, Dr. Mahathir telah memperkenalkan pula Dasar Pembangunan Nasional (DPN) sebagai Rangka Rancangan Jangka Panjang ke-2 (1991-2000) Malaysia. Objektifnya adalah ke arah memperkasa pembangunan ekonomi negara melalui usaha memperkukuhkan perpaduan ke arah kestabilan sosial dan politik sebagai syarat mencapai negara maju tahun 2020. Kini negara dalam era separuh masa kedua pelaksanaan DPN. Dalam tempoh ini DPN telah melalui tiga perdana menteri yang impiannya cukup berbeza. Tinggal lagi, rata-rata suara bergema, prestasi ekonomi negera semakin teruk, malah orang Melayu dan kaum Bumiputera amnya semakin memerlukan ‘tongkat’ angkara retorik pembangunan yang melayukan bangsa. Tidak kurang pula, nilai perpaduan semakin haru-biru. Sehingga masing-masing kaum menjadikan ruang perjuangan politik sebagai jurubicara sentimen kepuakan melampau.

Dr. Mahathir inconsistent

Terbaru isu pemimpin MCA mempertikaikan amalan Islam segelintir orang Melayu dan integriti ajaran agama rasmi negara sebagai modal politik. Kenyataan itu dilihat senada dengan apa yang disebut oleh seorang pemimpin veteran Singapura yang menyentuh darjah amalan agama kalangan Melayu Singapura. Namun agak pelik, era pelaksanaan DPN ini cara pemimpin MCA itu tidak dikomen oleh Dr. Mahathir tetapi suara pemimpin Singapura itu pula dibuli oleh bekas perdana menteri itu. Di atas fakta ini Dr. Mahathir dilihat masih berdilema dengan semangat Islam (bukan semangat Melayu kerana Dr. Mahathir bukannya Melayu) dalam dirinya akibat kejengkelan impian tulisannya sendiri ”The Malay Dilemma” yang digamkan oleh Arwah Tunku Abdul Rahman tahun 1960-an.

Paling tidak logik, Dr. Mahathir mempamerkan dilemanya dengan nilai inconsistent kerana turut memfitnah menteri besar Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz atas komentar pemimpin Singapura tersebut. Sehingga media turut memutarkan fahaman Islam yang negatif ke atas menteri besar Kelantan kerana mendakwa membela pandangan pemimpin Singapura. Itulah rupa dilema Dr. Mahathir tatkala membicara soal Islam. Maka dilema Dr. Mahathir sedemikianlah telah membuahkan lontaran ‘munafik’ kerana sanggup berfatwa bahawasanya “Kanun Jenayah Syariah II Negeri Kelantan 1993 sebagai hudud PAS bukannya perundangan Islam.” Sedangkan ia digubal oleh mereka yang pakar dalam perundangan Islam.

Melayu jadi pertaruhan

Sahlah Dr. Mahathir seorang yang angkuh dengan fikirannya sendiri, akibatnya Melayu dan Bumiputera sering menjadi pertaruhan untuk meraih kuasa politik Umno. Keangkuhan sampai sekarang sedang terjelma dalam gaya kepimpinan perdana menteri, Datuk Seri Mohd Najib. Justeru Umno yang kalah lebih daripada 30 kerusi parlimen dalam pilihan raya umum 2008 masih tidak serik mempertaruhkan semangat dan retorik Melayu bagi memperagakan nilai perjuangannya.

Pelbagai pendekatan telah diambil untuk tujuan tersebut. Ia diserasikan dengan strategi kerajaan BN berkonsepkan Satu Malaysia yang kekal dengan perjuangan politik perkauman. Di atas fakta ini, munasabahnya dikatakan konsep Satu Malaysia adalah retorik yang bakal mengukuhkan lagi dilema Melayu dan mungkin mendilemakan lagi pemimpin Umno seumpama Dr. Mahathir. Terutama apabila Umno terhimpit dengan agenda Melayu dan Bumiputera yang terus bertongkat dalam meraih peluang ekonomi, maka kerajaan BN di bawah Mohd Mohd Najib mewujudkan Unit Peneraju Agenda Bumiputera (TERAJU) yang menjadi makmal penting menjayakan Majlis Tindakan Agenda Bumiputera (MTAB). Sebelum ini, Mohd Najib melancarkan Model Ekonomi Baru (MEB).

Bukti ekonomi tenat

Apakah TERAJU akan pelaju Bumiputera? Mohd Najib ketika mengumumkan MEB yang sememangnya dinanti-nantikan ke arah mengubah ekonomi menjadi ekonomi berpendapatan tinggi yang mampan dan inklusif. Di samping itu MEB bakal menempatkan negara pada landasan betul untuk mencapai status negara maju menjelang 2020. Sekilas fahaman, MEB merupakan pendekatan penggenap kepada DPN, tetapi belum lagi MEB mencapai hasil, tiba-tiba dilancar pula Unit Peneraju Agenda Bumiputera (TERAJU). Apakah MTAB yang dilancarkan sebelum ini belum mempunyai machinery yang berkesan melaksanakan agenda Bumiputera di dalam MEB? Atau MEB memang untuk mensasarkan kepada Satu Malaysia, tanpa mengira siapakah keumpulan sasar asalkan Satu Malaysia?

Kalau corak ekonomi Satu Malaysia yang sebenar sudah tentu tidak menggambarkan suku-sakat kaum atau puak. Bumiputera adalah satu puak yang biasa dirujuk kepada orang Melayu, semua suku kaum di Sabah dan Sarawak serta Orang Asli di Semenanjung. Mungkin boleh dimasukkan di dalam senarai Bumiputera ialah kaum minoriti seperti orang Siam yang telah tinggal di Malaysia, terutama di negeri seperti Perlis, Kedah dan Kelantan.

Namun persoalan di sebalik TERAJU ialah nilai keadilan agihan program. Kalau selama ini, Kelantan sering di kesampingkan atau dianaktirikan sedangkan Kelantan adalah 96 peratus pendudukanya Bumiputera. Ataukah pihak kerjaaan BN memandang Kelantan sebagai negeri untuk orang PAS bukannya Bumiputera. Jika Kelantan adalah negeri bagi Bumiputera, masakan pula royalti petroleum tidak diberikan kepada kerajaan negeri Kelantan?

Apa yang jelas, TERAJU adalah hak inklusif orang Melayu untuk menikmati peluang ekonomi yang lebih luas. Maka, teringat semula kepada nasib Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang sudah tampat tempohnya tahun 1990. Semasa itu janji kerajaan BN untuk mencapai 30 peratus ekuiti Bumputera. Hakikat yang dicapai hanyalah 18 peratus. Maka ganti DEB ialah DPN yang di dalamnya diulangi objektif bebal Bumiputera, iaitu mengimpikan lahirnya satu ketika nanti masyarakat perdagangan Bumiuputera! Sehingga kini, ramai Bumiputera mempunyai budaya tongkat, kerana bergerak atas subsidi dan mengalibabakan projek disebabkan tidak cukup modal, kurang peralatan dan atau sikap ingin meraih sedikit untung tanpa berpenat lelah. Hanya minoriti daripada komuniti perdagangan Bumiputera yang benar-benar terlepas daripada budaya tongkat ini.

TERAJU tidak relevan

Kini iklim ekonomi negara dalam ketenatan. Harga barangan pembinaan sudah melambung 100 peratus. Persoalannya, sejauh mana relevannya TERAJU untuk membimbing Bumiputera maju dalam keadaan ekonomi yang tenat. Di manakah upayanya TERAJU untuk melahirkan profesional usahawan Bumiputera dalam keadaan bidang keusahawanan belum mendapat kejayaan yang merata akibat terlalu lama berlegar di kalangan kroni Umno.

Kandungan program transformasi perdana menteri, misalnya sudah nampak tidak menyengat kerana bercanggah dengan hak-hak tertentu untuk semua kaum, termasuk peluang menikmati kemajuan ekonomi tajaan kerajaan BN. Pastinya orang Cina dan India malah suku kaum lain akan terasa terkilan kerana tidak ada program khusus seumpama TERAJU untuk membimbing generasi baru Cina dan India mahu pun Siam untuk maju bersama dalam ekonomi yang tenat ini.

Slogan Satu Malaysia sudah didahulukan, tetapi Bumiputera masih bertongkat dan jauh sama sekali rakyat didahulukan? Di sinilah cabaran besar kepada TERAJU. Apakah TERAJU boleh berperanan sebagai peneraju Bumiputera dalam bidang ekonomi?

Berpandukan realiti lebih 50 tahun Umno ditampuk kuasa, taraf ekonomi Melayu dan Bumiputera tidak dapat tidak adalah masih kukuh bergantung kepada bukan Melayu, terutamanya pedagang atau tycoon Cina yang menjadi kroninya kepada pemimpin Umno. Justeru apabila membawa misi Bumiputera dalam persaingan ekonomi kapitalis, sudah pasti TERAJU bakal dilihat sebagai pemudah cara yang ‘lemah’ dan tetap bergantung kepada tycoon tersebut demi hidup.

Melainkan TERAJU dapat mengubah hala tuju Bumiputera kepada konsep ummah yang mampu berkonsolidasi dengan tycoon tersebut mengikut standard amalan perdagangan global. Maksudnya membuang nilai psikologi jumud perekonomian dengan tidak melihat kepada terma Bumiputera, tetapi melihat kepada profesional yang boleh berada di pentas ekonomi yang sama dengan tycoon tersebut. Ini kerana di luar sana sudah ramai usahawan Bumiputera yang merdeka tanpa terikat dengan terma Bumiputera. Sehubungan itu, terma ekonomi ummah sepatutnya diteliti ke arah memastikan amalan ekonomi yang bertaraf dunia dan sedia meninggalkan amalan ekonomi jumud terma Bumiputera. Sepatutnya rasional ini, dipakai oleh Dr. Mahathir bukannya terus membebalkan orang Melayu dengan retorik dilema dirinya yang tidak berkesudahan.

Hanya Tuhan yang Esa Maha Mengetahui atas setiap kejadian yang zahir dan batin.

14 February, 2011

PRU13: Taktik Kotor Umno Kelantan

Kekecewaan Umno Kelantan pada pilihan raya umum 2004 sebenarnya boleh dipersalahkan atas diri Datuk Seri Mustapa Mohamed. Kenapa Mustapa? Pada PRU 2004, pencapaian Umno hampir pasti mengatasi PAS. Parti Melayu totok itu menang di Kelantan sebanyak 21 kerusi dun dan PAS berjaya mempertahan dominasi sekadar 24 daripada 45 kerusi. Hanya perlukan dua kerusi lagi untuk merampas Kelantan. Dalam hal ini, Datuk Ibrahim Ali pernah menulis buku “Dilema Neraca Retak” yang menyalahkan kelemahan kepimpinan Mustapa adalah punca kegagalan itu. Ketika itu Ibrahim telah dipecat dari ketua bahagian Pasir Mas dikatakan angkara ‘mangsa dendam’ Mustapa. Beliau telah memprotes dengan bertanding atas tiket bebas. Justeru itu ada yang mengaitkan faktor Ibrahim sebagai punca kekalahan Umno di Kelantan.

Malah Ibrahim turut membongkarkan sikap Mustapa yang tidak jujur kepada parti ekoran daripada lima petisyen pilihan raya pihak BN terhadap PAS di Kelantan. Pada masa sama Mustapa sendiri berdepan dengan dua petisyen (kerana beliau bertanding dua kerusi), iaitu di Parlimen Jeli dan Dun Ayer Lanas. Mustapa dikatakan telah berdepan dengan bukti kukuh bahawa beliau melakukan rasuah dalam pilihan raya kerana menggunakan kepala surat Majlis Tindakan Ekonomi Negara dan dibuktikan (menerusi nota yang ditulis) bahawa beliau menyogok sejumlah wang kepada individu tertentu untuk menjamin kemenangan dirinya, calon BN di Bukit Bunga dan Kuala Balah. Demi menyelamat diri, Mustapa dikatakan telah merunding dengan pihak tertentu untuk menarik balik kesemua petisyen BN terhadap PAS dan pihak PAS pula menarik balik semua petisyen ke atas BN. Pada masa itu, menurut Ibrahim penyokong Umno begitu ghairah untuk menang petisyen dan akan merampas kuasa dari PAS secara mudah.

Natijah di sebalik paparan semula kandungan buku Ibrahim itu, jelas sekali Mustapa bukannya seorang pemimpin Umno yang baik dan komited dengan parti. Sebaliknya, seorang oportunis, antagonis dan pesimis tatkala berhadapan dengan kepentingan diri dan isu peribadi. Mungkin atas sebab inilah, beliau mengamalkan mobilisasi poilitik, sedia berhijrah ke Jeli daripada bergelumang dengan Umno di kampung asalnya kerana tidak mampu berdepan dengan kelincahan pemimpin dan penyokong Umno di Bachok era Dato’ Ahmad Shahibuddin Mohd Nor.

Malah seketika tahun 2003, Mustapa dikatakan turut terlibat memecat Shahibuddin dari ketua bahagian atas alasan memberi laluan kepada Dato’ Dr. Awang Adek Husin tokoh lebih muda sebagai ketua penaja Umno bahagian. Peluangnya membalas sudah tiba ketika itu. Gugurlah Shahibuddin dari Umno Bachok meskipun beliau memiliki nombor pendaftaran Umno Baru 00000031, antara paling kanan di Kelantan. Maka lengkaplah, bagi Mustapa menjawat pengerusi perhubungan negeri menjelang PRU 2004.

Namun, cita-citanya menjadi menteri besar tidak kesampaian juga, kerana takdir Ilahi beliau terpaksa berdepan dengan pilihan antara mendahulukan diri atau parti dalam isu petisyen pilihan raya. Mustapa menjawab dengan senang, mendahulukan diri. Justeru selayaknya beliau ditukar dengan Datuk Seri Annuar Musa selaku pengerusi perhubungan selepas PRU 2004. Apakah watak dan pakaian seperti Mustapa wajar diterima rakyat Kelantan menggantikan Tuan Guru Nik Abdul Aziz?

Mustapa comeback

Kegagalan Annuar Musa pada PRU2008 memberi peluang semula untuk Mustapa comeback. Kini giliran Mustapa sekali lagi. Walaupun keupayaan Mustapa memimpin Umno Kelantan terbukti gagal tahun 2004, tetapi kegagalan itu tidak bermakna ketumpulan seni amali politiknya. Berdasarkan latar belakang selaku economist dan pengurus kewangan sejak era Tun Daim Zainuddin, sudah pasti Mustapa memiliki strategi manipulasi dan putaran isu yang bersifat adu-domba ilmu marketing untuk menjadikannya seorang political animal yang mementingkan untung dan menang.

Justeru PAS yang berada ditampuk kuasa sekarang adalah pesaing yang pasti diserang bertubi-tubi. Misalnya kini, media televisyen dan akhbar di bawah telunjuk sudah menyerang menteri besar Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Tidak cukup dengan itu, komplot media baru (blogger, facebooker, twitter dan youtube) sudah dipasang siap untuk memfitnah pemimpin dan wakil rakyat PAS.

Terbaru dalam isu debat perkataan ‘jahiliah’ nampaknya media tersebut sudah ‘bermain api’ untuk memanas suasana dan mengasah taji untuk melaga-laga Tuan Guru dengan Majlis Fatwa Kebangsaan. Sedangkan kenyataan asal Tuan Guru tidak pun menyebut mahu berdebat dengan majlis itu. Apa yang disebut ialah berdebat dengan pihak yang ada kuasa. Tafsirannya, kalau pihak yang ada kuasa itu mufti, maka muftilah dan kalau pihak yang berkuasa itu perdana menteri, maka atas sifat menteri besar yang mahu berdebat, regunya perdana menterilah!

Oleh kerana politik masa kini adalah berlandaskan persepsi dan komunikasi, pihak Mustapa dilihat sudah memulakan kempen media yang beragenda sebagai pelan merampas Kelantan dari kepimpinan ulama. Lantaran itu, individu lulusan agama yang sudah tidak ada harga di sisi PAS seperti Mohd Nor Deris dan Haji Lah Geting telah ditabalkan sebagai ulama Umno. Mereka ini bersama kuncu-kuncunya ditugas untuk menghentam ulama dalam PAS dengan pelbagai isu. Strategi ini akan berterusan kerana Mustapa sendiri tidak akan bersuara atau menghentam mana-mana pihak agar beliau kekal dilihat baik dan warak. Sudah pasti pihak PAS seharusnya tidak berdiam diri dalam menangani serangan kempen media tajaan Mustapa kali ini.

Dimensi Kelantan

Sikap pengundi Kelantan terbahagi kepada tiga dimensi politik kepartian, iaitu pendukung establishment, pembangkang dan pengikut-ikutan. Tiga dimensi ini dipengaruhi oleh suasana kehidupan dan pendedahan maklumat serta darjah pergaulan sosial semasa. Ia ada kaitannya dengan apa yang disebut oleh Francis Fukuyama sebagai low-trust dan high-trust yang memberi maksud nilai kepercayaan yang utuh atau kurang utuh menyebabkan padu atau kurang padunya penyusunan, kejujuran dan gelagat kerjasama komuniti dalam sesebuah masyarakat. Asas keutuhan dan kepaduan itu adalah bertitik tolak daripada keluhuran sejagat seperti kepatuhan kepada perintah Tuhan (dari segi Islam, ad-din - penulis) atau ‘keadilan’ yang hakiki (di sisi Islam, berpandukan al-Quran - penulis).

Mungkin pemikiran Fukuyama ini boleh diterjemahsuaikan dengan senario kemasyarakatan rakyat Kelantan yang didimensikan sebagai pendukung setia perjuangan Islam (pendukung establishment) dan semestinya tegar menyokong PAS atas keyakinan hanya PAS memperjuangkan Islam. Berikutnya didimensikan sebagai golongan yang apa sahaja dilaksanakan atau berkaitan dengan kerajaan negeri dan atau parti PAS, akan ditentang malah ditolak mentah-mentah (pembangkang) dan semestinya mereka itu pengundi tegar berpihak kepada Umno. Dua dimensi rakyat ini seakan-akan bersifat high-trust dalam konteks komuniti masing-masing.

Sementara rakyat yang didimensikan sebagai pihak yang bersikap ‘tunggu dan lihat’ selalu mencari peluang dan kesempatan hasil persaingan dua dimensi (pendukung dan pembangkang) yang akhirnya akan membuat pilihan atau berpihak kepada salah satu, sama ada muncul sebagai penyokong kepada komuniti pendukung PAS atau komuniti pembangkang serupa Umno. Namun, norma kepercayaan (trust) yang terlakar pada susuk tubuh dimensi ketiga ini seumpama pakaian yang tidak berjenama (warna mudah luntur dan corak mudah rosak). Justeru dimensi ini berwatak pengikut-ikutan yang memilih demi sesuatu kepuasan bukan berteraskan agama dan kejujuran, iaitu menyerupai sifat low-trust.

Pihak pengkaji politik menamakan norma kepercayaan komuniti rakyat dimensi ketiga ini sebagai sokongan palsu. Bila-bila masa sahaja (bergantung kepada isu) tatkala tercetus sesuatu yang boleh menggugat/mengukuh kepercayaan mereka, lumrahnya sokongan akan berubah (kekal mendukung PAS atau terus menentang PAS). Norma kepercayaan sebegini amat popular di kalangan kira-kira 400,000 pengundi muda di Kelantan yang menjadi taruhan PAS dan Umno dalam pilihan raya akan datang. Apakah PAS mempunyai suatu pelan strategik bagi menguasai golongan muda ini?

Strategi berlapis

Sehubungan dengan persekitaran dimensi rakyat Kelantan sedemikian para strategis Umno Kelantan sudah mengatur langkah memprogramkan rakyat selaku pengundi untuk mengumpul suara majoriti dalam PRU ke-13 nanti. Secara ringkas, setakat yang diperolehi dari pelbagai sumber, pihak Mustapa sudah mengatur strategi berlapis-lapis untuk gah bangkit merampas negeri Kelantan dari PAS.

Di antara strategi itu ialah memenangi hati pengundi muda, iaitu melalui bangkitan semangat gelombang merah (dilancar pada 5 Februari lalu), diikuti dengan gerakan mengakses pengundi luar (sejak setahun yang lalu) dengan pelbagai medium (antaranya melalui bayaran lumayan asalkan mendaftar mengundi di parlimen/dun sasaran menang), menubuh persatuan bukan kerajaan (NGO) bagi mengurus kepentingan rakyat dari dimensi pengikut-ikutan dan memastikan projek kerajaan pusat dipolitisasikan agar pemberian berbaloi undi.

Sementara strategi jijik turut dirancang dengan bantuan pihak ‘state’ yang berkaitan (rasanya tidak wajar disebutkan, kerana sedia maklum) telah diarah melaksanakan gerakan klon kad kerakyatan, pas sempadan, pemindahan pengundi tanpa pengetahuan, pemindahan status pengundi biasa kepada pengundi pos dan strategi memburukkan tokoh PAS dan Pakatan Rakyat. Strategi jijik paling berkesan pernah dilaksanakan di Terengganu pimpinan Datuk Seri Idris Jusoh ketika PRU 2004 yang mengkecundangkan PAS di tampuk kerusi kerajaan negeri.

Kesemua strategi berlapis-lapis Umno tajaan Mustapa di Kelantan kali ini dilihat lebih mendapat sambutan. Justeru, kesemua impian Mustapa harus sebagai ‘siren amaran’ yang lagunya sudah bising dan memerlukan tindak-balas sepadan demi mempertahan PAS dan kerajaan Negeri Kelantan. Elakkan dari terus berirama dengan dimensi yang ada agar tidak terus selesa (complacency). Apa yang utama adalah gerak kerja gigih dapat dijayakan demi mempertahan sokongan dan keyakinan rakyat dalam mendaulatkan kepimpinan ulama terus menerajui rakyat Kelantan pasca dua dekad ini.