23 June, 2011

Model berkebajikan sudah terbina di Kelantan

Seminggu yang lalu, seorang menteri kerajaan Barisan Nasional datang ke Machang, Kelantan merasmikan mesyuarat Umno bahagian (Bernama, 20 Jun 2011). Sedap cakap, lalu menteri itu mencabar Kerajaan Negeri Kelantan pimpinan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz agar mengemukakan model projek negara kebajikan berasaskan Islam yang dilaksanakan sepanjang 20 tahun memerintah Kelantan. Kemudian menghamburkan kata-kata sindiran, kononnya tiada apa-apa model yang boleh ditunjukkan Tuan Guru Menteri Besar Kelantan tentang negera kebajikan.

Demikian sekelumit respons pemimpin Umno berjawatan naib presiden yang boleh dikatakan terlalu tertekan dengan anjuran PAS, tatkala Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abdul Awang membentangkan ucapan dasar muktamar lalu atas tajuk “Membangun Negara Berkebajikan.”
Respons tersebut merupakan siri bukti betapa Umno sudah mengalami demam panas ‘meracau’ bermula daripada presidennya, berjangkit pula kepada naib presiden dan mungkin ramai lagi di kalangan juak Umno di akar umbi.

Sudah ada model

Makna mudah dikatakan model negara berkebajikan ialah sebuah pemerintahan yang boleh menyelesaikan secara Islamik terhadap sesuatu persoalan yang bersifat kebaikan demi kuasa dan rakyat. Di dalamnya sudah ada aturan dan peraturan yang jelas, iaitu Al-Quran dan Sunnah serta pelbagai pandangan atau fatwa yang serasi kehendak Allah.

Justeru Kelantan ialah sebuah negeri yang rakyatnya hidup penuh beragama. Maka, nilai ajaran Islam sudah menyerap begitu tebal dalam kehidupan harian. Atas faktor ini, Kelantan telah mesra dengan jolokan Negeri Serambi Mekah sejak tahun 1800 lagi. Selayaknya, Kelantan juga seumpama Kota Madinah yang sezaman Nabi Muhammad adalah terbangunnya sebuah pemerintahan yang berkebajikan dengan penguasa dan rakyatnya diberkati Allah.

Jika bermulanya kebajikan di Kota Madinah kerana Nabi Muhammad yang mengutamakan hak Allah dalam pentadbiran, demikianlah Kelantan memakai slogan Membangun Bersama Islam ada nilai kebajikan yang ulung. Apa yang dilihat, nilai berkebajikan itu adalah melaksanakan apa jua polisi, program dan pemberian kepada rakyat semestinya selari dengan perintah Allah dan Sunnah Nabi.

Premis berkebajikan sedemikianlah yang melayakkan Negeri Kelantan selama dipimpin oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz menjadi sebuah negeri yang berkebajikan. Segala-galanya mengutamakan nilai kebajikan untuk semua lapisan rakyat. Antaranya dasar menolak amalan riba, mesra kewangan Islam, suburkan pahala melalui Tabung Serambi Mekah dan berlumba-lumba menderma untuk membina masjid––nilai kebajikan yang sudah serasi dengan negeri Kelantan yang sudah ditusuk ke lubuk iman rakyat sejak 20 tahun lalu.

Terbaru pada persidangan dewan (20-21 Jun 2011), Kerajaan Negeri Kelantan telah meluluskan pula peruntukan tambahan sebanyak RM1 juta untuk program al-Itaam melibatkan pemberian beras percuma kepada keluarga miskin di seluruh Kelantan. Ditambah lagi peruntukan untuk pembinaan insan, belia dan penyelenggaraan jalan-jalan negeri. Ia melengkapkan lagi aspek berkebajikan dalam bentuk kerohanian dan fizikal.

Justeru rangkuman polisi dan program serta asuhan ini adalah bukti terbinanya model berkebajikan di Negeri Kelantan. Semuanya berpaksikan rahmat dan berkat atas keredaan Allah. Apakah aspek sebegini dilakukan oleh negeri-negeri yang dikuasai Umno?

Atas fakta tersebut, tidak dinafikan semua negara sudah melaksanakan asas-asas Negara Berkebajikan, tetapi penekanan adalah berbeza. Apa yang harus dilihat ialah kesan berkebajikan itu akan membawa keselesaan dan kesejahteraan golongan majoriti rakyat yang perlu dibantu oleh kerajaan. Natijahnya, dalam konteks Kerajaan Barisan Nasional berlaku kesan yang jelas ialah tekanan hidup rakyat akibat kenaikan harga barangan pengguna/keperluan harian (beras, gula, tepung, minyak masak dan gas memasak dan elektrik). Sedangkan pada masa sama, pihak kerajaan dan pedagang monopoli masih menikmati laba besar berikutan pengecualian cukai dan pelbagai insentif pengilangan. Malah sesetengah barangan keperluan asas seperti bahan binaan rumah dan kenderaan begitu mahal akibat kadar cukai import dan duti eksais yang membebankan dan terpaksa ditanggung oleh pengguna. Akibatnya pengguna terpaksa membayar pada harga mahal. Pada masa sama, kerajaan yang kaya, boros dan ketirisan perbelanjaan projek, sedangkan rakyat sebagai penggunaan terus terhimpit dan mengekang perut.

Ciri-ciri berkebajikan

Apa yang utama difahami rakyat ialah tujuan PAS menawarkan ‘Negara Berkebajikan’ adalah sebagai titik pertimbangan antara baik dan rasionalnya pendekatan bernegara berteraskan prinsip Islam. Landasannya tetap sama, malah masih mengekalkan konsep Negara Islam sebagaimana tawaran yang pernah dibuat oleh PAS sebelum ini.

Justeru negara berkebajikan yang ditawarkan adalah melibatkan pelaksanaan aspek-aspek pembangunan fizikal yang mengekalkan kebajikan awam, peranan kerajaan pembela dan penunaian hak rakyat, mengutamakan pembangunan moral dan keinsanan, meletakkan insan sebagai modal penting pembangunan seimbang, layanan saksama semua rakyat dan menggalak kecemerlangan individu, memastikan nilai kebajikan rakyat sebagai tanggungjawab negara yang berterusan dan memastikan kehidupan rakyat yang sejahtera serta negara makmur.

Tidak sesekali, negara berkebajikan tawaran PAS berjalan sebagai pemudah cara hanya untuk memberi subsidi kepada rakyat dalam semua aspek pembangunan (terutama aspek ekonomi dan kerohanian). Malahan di sisi PAS, rakyat akan disuburkan nilai kebajikan dalam bentuk asuhan berdikari menyertai persaingan secara sihat di dalam semua bidang. Bagi memenuhi nilai ini, semestinya pendekatan mengilmukan rakyat dikira sebagai nilai kebajikan yang dapat menjamin masa depan rakyat sebagai kepada penyumbang produktiviti negara. Atas tawaran ini, negara berkebajikan PAS adalah berbeza dengan kerajaan Barisan Nasional. Natijahnya kerajaan Barisan Nasional telah menyelewengkan maksud kebajikan dengan menterjemahkan subsidi sebagai kebajikan untuk rakyat.

Kelebihan negara berkebajikan

Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang (seperti mana dalam blognya) menjelaskan kelebihan negara berkebajikan anjuran PAS dari segi panduan utamanya ialah Al-Quran dan Sunnah serta tauladan dari sejarah pemerintahan para nabi seperti Nabi Sulaiman, Nabi Yusuf dan Nabi Muhammad serta Khulafa' ar-Rasyidin. Inilah yang penegasan yang membuktikan PAS tidak menjual prinsip dalam menuju matlamat bernegara. Tidak mungkin negara kebajikan Barisan Nasional memakai panduan ini!

Justeru skop kebajikannya pula melibatkan kebajikan fizikal dan kebajikan spiritual rakyat. Sementara nilai beragama yang diamalkan adalah menolak polisi dan program mungkar dalam pemerintahan. Keutamaan dalam gaya dan program serta polisi pemerintahan negara adalah berasaskan taqwa kepada Allah dan melaksanakan keadilan kepada rakyat yang menjadi penghuni negara. Adakah ciri asas ini berlaku dalam Kerajaan Barisan Nasional yang pemimpin Umno mendakwanya sebagai sudah bertaraf Negara Berkebajikan?

Demikian pula, apabila membincangkan soal pengurusan sumber negara dalam konteks gaya hidup kepimpinan negara, apakah ia mengambil kira persoalan dosa pahala? Sedangkan perkiraan asas di sisi negara berkebajikan ialah keredaan Allah sebagai tiket meraih pahala dan menghindari dosa. Di sini nampaknya gaya hidup pemimpin Umno yang sekular itu amat jauh sekali, kerana zahirnya pemimpin Umno dilihat begitu jauh dari gaya hidup beragama. Lebih-lebih lagi apabila mereka begitu mesra dengan dasar perjuangan sekular-kebangsaan.

Sesungguhnya, pemimpin sekular-kebangsaan amat jauh sama sekali untuk memakmurkan pemerintahan berteraskan Al-Quran dan Sunnah. Bila jauh dengan Al-Quran dan Sunnah, apakah di dalam pemerintahan sebegitu masih ada lagi rahmat Allah? Ia bermakna, rahmat Allah yang tertera di dalam Rukun Negara sebagai kalimah “kepercayaan kepada Tuhan” hanyalah ungkapan di bibir semata-mata.

Natijahnya, masih berlambak amalan pemerintahan yang berlaku atas jalur kezaliman. Justeru itu berlaku amalan yang tidak menyalurkan wang royalti petroleum dari Petronas kepada Kerajaan Negeri Kelantan. Ia adalah kes terkini yang membuktikan tiada rahmat dan kebajikan dalam pemerintahan tajaan Barisan Nasional. Masakan kerajaan Barisan Nasional boleh dianggap berkebajikan dibandingkan Kerajaan Negeri Kelantan?

Bersih 2.0 –– Umno mula bertindak kotor

Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan telah mula bertindak kotor tatkala menyerang usaha perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini. Serangannya menggunakan bahasa yang kesat terhadap Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih).

Ahmad Maslan selaku peneraju perang saraf dan provokasi Umno ketika sidang media di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada14 Julai 2011 lalu menyifatkan perhimpunan tersebut sebagai “himpunan kotor” dan menyindirnya sebagai menjadi "titik hitam" kepada kerajaan Barisan Nasional yang dikuasai Umno.

Responsnya kepada soalan diajukan wartawan, beliau menganggap perhimpunan tersebut akan susahkan rakyat, rugikan penjaja, rugikan peniaga yang ada kedai, rugikan pemandu teksi. Malah dianggap menjejaskan industri pelancongan dan juga ancaman kepada ekonomi negara––langkah pre-amptive yang cuba memburukkan persepsi rakyaat terhadap perhimpunan Besih 2.0.

Paling tidak bermoral, ketua penerangan Umno itu turut menyeru (baca menghasut) pertubuhan bukan kerajaaan (NGO), termasuk Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah (Pekida) supaya mendapatkan khidmat peguam dan membuat laporan polis mengenai perhimpunan itu. Apa pun beliau tidak membuat sebarang hujah rasional kenapa perlu NGO membuat laporan polis.

Sebenarnya, pendekatan Ahmad Maslan yang cuba menafikan perhimpunan Bersih 2.0 itu boleh dianggap pemikiran kotor seorang mewakili kelompok Umno yang berkuasa. Tanpa meneliti terlebih dulu maksud sebenar perhimpunan tersebut. Ia menggambarkan rasa gusar dan gementar hati pemimpin Umno yang berada dipaksi kuasa!

Matlamat Bersih

Perhimpunan anjuran Pakatan Rakyat dan beberapa NGO adalah bertujuan menyerahkan memorandum kepada Yang Dipertuan Agong bagi menyerahkan tuntutan lapan perkara ke arah penambah baikan sistem pilihan raya di Malaysia.

Lapan perkara itu ialah membersihkan daftar pemilih, mereformasikan sistem pengundian pos, memperkenalkan dakwat kekal, memastikan akses kepada media bebas dan adil, menjamin tempoh minimum 21 hari berkempen, menghentikan rasuah dan politik kotor serta desakan menghentikan penyalahgunaan jentera dan wang kerajaan (oleh parti penguasa) semasa kempen pilihan raya.

Semua matlamat ini merupakan penegasan yang membela hak dan kebebasan rakyat daripada terus dimanipulasikan oleh kerajaan Barisan Nasional. Justeru itu, apakah perhimpunan Bersih 2.0 itu sesuatu yang kotor!

Apa pun perhimpunan Bersih 2.0 dijangka bakal mencetus lebih meluas kesedaran rakyat untuk menolak sistem pilihan raya yang tempang, senget dan terdorong kepada autoritarian. Mudah-mudahan ia dapat membuka pintu hati rakyat untuk menolak sistem pilihan raya ikut selera kerajaan Barisan Nasional. Maksudnya, rakyat sejawarnya bangkit melakukan perubahan untuk menggantikan pilihan raya yang ikut kehendak penguasa (semata-mata ingin terus berkuasa) sehingga mencantas kewarasan rakyat berfikir ikut lunas pendemokrasian.

Hak berhimpun dizalimi

Lunas undang-undang negara membenar perhimpunan. Tidak timbul soal perhimpunan itu untuk tujuan apa sekali pun. Kerajaan Barisan Nasional yang dikemudikan oleh Umno tahu dan memahami Perkara 10, Perlembagaan Persekutuan Malaysia yang memberi hak eksklusif untuk rakyat berhimpun.

Namun, apabila pihak PAS dan Pakatan Rakyat mahu pun gabungan NGO seumpama Bersih akan mengadakan perhimpunan, maka secara cepat Umno bercakap ia sebagai perhimpunan haram. Ia sebagai pre-amptive agar polis bertindak tidak membenarkan sebarang perhimpunan anjuran pihak selain Umno-BN. Ini kerana kuasa polis telah disandarkan sebagai pihak yang betul atas alasan menjaga keselamatan awam.

Sesungguhnya cara pengurusan hak rakyat berhimpun sedemikian adalah suatu kezaliman penguasa (kerajaan Barisan Nasional dipimpin Umno) terhadap hak dan kebebasan bersuara untuk menzahirkan kehehendak sebenar. Meskipun rakyat (berhimpun) itu mewakili kelompok di luar kerajaan, NGO atau pun individu, maka aturan demokrasi dan sistem politik tamadun tetap membenarkan!

Justeru kerajaan Barisan Nasional ditunggangi Umno kini sudah bertindak bercanggah dengan sistem politik tamadun. Ia suatu tindakan yang harus ditentang oleh semua rakyat. Maka, perhimpunan Bersih 2.0 seharusnya menjadi gelombang kebangkitan rakyat untuk menolak amalan politik tidak bertamadun, mungkar dan berdosa. Logiknya, pihak Umno-BN sudah mengamalkan politik tidak bertamadun kerana menyekat hak dan kebebasan bersuara kelompok rakyat. Maka di sisi fekah politik Islam, ia suatu kemungkaran dan setiap yang mungkar adalah berdosa. Kebalikannya, rakyat yang menyokong dan terlibat dengan perhimpunan Bersih 2.0 nanti akan mendapat pahala kerana menentang amalan berdosa penguasa Umno-BN!

Perkasa menyokong dosa

Satu NGO yang menyahut hasutan Ahmad Maslan ialah Pribumi Perkasa Negara (Perkasa), sebuah NGO totok Melayu pro-Umno. NGO ini dilihat terlalu mesra menentang setiap perkara yang pro-PAS-Pakatan Rakyat, walau pun dalam perkara mungkar (termasuk menghalang Bersih 2.0). Justeru dalam hal perhimpunan Bersih 2.0 ini pun Perkasa dilihat lebih lantang bersetuju dengan Umno yang menentang gelombang kebangkitan rakyat untuk meraih pahala menerusi perhimpunan Bersih 2.0.

Kenyataan tidak bertamadun Perkasa dikatakan akan turut menganjurkan perhimpunan balas untuk menyekat kehadiran rakyat meraih pahala di perhimpunan Bersih 2.0. Lalu berlapikkan ‘nilai agama’ Perkasa telah menyeru umat Islam dan umat Melayu agar hadir ke Majlis Pelancaran “menentang golongan anti Islam” yang diadakan pada 19 Jun di Padang Kelab Sulaiman, Kuala Lumpur dengan motif ‘lawan perhimpuan Bersih 2.0’.

Atas asas ini, maka Perkasa sudah bertaraf serupa Umno yang menyanggah usaha membersihkan sistem pilihan raya di Malaysia. Meskipun tindakan membersihkan pilihan raya satu usaha baik, tetapi bagi Perkasa serupa dengan Umno menganggap usaha membersih itu sebagai bercanggah dengan kehendak mereka. Ini kerana Perkasa dan Umno yang sering menang dengan sistem kotor tidak mungkin bersetuju dengan usaha membersih pilihan raya anjuran Bersih.

Apakah kemenangan pilihan raya berlapikkan sistem kotor adalah sesuatu yang mulia di sisi agama? Apakah puak yang menyokong pihak yang ingin mengekalkan kekotoran itu sebagai puak yang mulia? Logik agama ialah setiap kekotoran tetap kotor (najis). Justeru rezeki yang diperolehi menerusi cara kotor, ia tetap kotor.

Maka penentangan Umno dan disokong Perkasa terhadap perhimpunan Bersih 2.0 adalah berniat mengekalkan kekotoran. Oleh itu, tindakan Umno dan Perkasa itu merupakan kerja anti-bersih yang pro-kotor. Apakah ia bakal meraih pahala? Mungkinkah tindakan Perkasa yang selari dengan Umno itu adalah menyokong dosa atau pahala?

Seruan menjaya Bersih 2.0

Ayuh turun ke Kuala Lumpur menyertai Bersih 2.0 demi pahala untuk membersihkan sistem pilihan raya yang tidak bertamadun. Kehadiran secara aman adalah keutamaan demi membersihkan segala kekotoran yang sengaja dikekalkan oleh penguasa yang sentiasa menzalimi hak dan kebebasan rakyat.

Atas maksud tersebut, Pengerusi Badan Pengerak Mobilisasi Demokrasi PAS, Haji Mohammad Sabu (sekarang Timbalan Presiden PAS) dalam satu sidang media di Pejabat Agung PAS (21 Mei 2011) menegaskan tujuan Bersih 2.0 adalah sama dengan tujuan perhimpunan Bersih 1.0 pada 10 November 2007, iaitu menuntut pilihan raya bersih dan adil. Harapannya, pihak PAS dapat menghantar sekurang-kurangnya 100 ribu ahli hadir pada perhimpunan tersebut. Ia sesuai dengan nama perhimpunan kali ini adalah 'Walk for Democracy' sebagai gelombang baru yang bakal mengubah senario politik pilihan raya umum ke-13 nanti.

Hal yang sama turut disuarakan oleh Dr Mohd Hatta Ramli (sekarang Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS) yang menaruh harapan kejayaan lapan matlamat Bersih 2.0 (bakal menjadi memorandum rakyat kepada Yang Dipertuan Agong) sebagai meneruskan tuntutan sebelum ini (penggunaan dakwat kekal, media yang bebas, pemansuhan undi pos dan pembersihan daftar pemilih) yang langsung tidak dilayan oleh kerajaan. Justeru itu, sekurang-kurangnya 62 NGO yang bergabung dalam Bersih dijangka hadir.

Harapnya, Bersih 2.0 bakal membuat bayaran tunai kepada Umno dan Perkasa. Maka segala hutang piutang kezaliman dan kemungkaran serta dosa terhadap rakyat dalam sekian kali pilihan raya akan terlangsai. Ayuh bersama berdoa, semoga gelombang Bersih 2.0 akan berjaya dan sentiasa mendapat pertolongan Allah SWT.

Negara Berkebajikan: PAS kebah Umno demam

Muktamar PAS ke-57 lalu mencipta satu lembaran baru dengan warna yang terang dan ceria. Ia selari dengan keputusan pemilihan ‘saf pilihan raya’ yang agak sepadan (matching) dengan tema dan kandungan ucapan dasar presiden, Membangun Negara Berkebajikan.

Kandungan ucapan dasar itu dikira sebagai suntikan vaksin mujarab bagi PAS untuk lebih sihat dan bertenaga melangkah ke medan pilihan raya umum ke-13. Betapa misi dan aturan kerja parti PAS sudah jelas untuk menawan sokongan rakyat. Ini kerana program berkebajikan adalah hak dan keperluan majoriti rakyat masa kini.

Sekaligus, pihak pimpinan Umno kelihatan gelisah dan meracau di siang hari, apabila dikhabarkan program berkebajikan yang ditawarkan oleh PAS bersama Pakatan Rakyat. Maka logiknya Umno sudah mengalami suhu badan mencecah paras ‘demam panas’. Apa pun PAS tidak seharusnya setakat menjadi pelawat kepada pesakit demam panas. Apa yang diingini PAS sepatutunya sedia menjadi doktor terus memberitahu rakyat supaya tidak lagi menghampiri Umno yang sudah demam yang mengancam kesihatan awam. Sewajarkah rakyat membawa Umno ke ‘wad sakit’ dalam pilihan raya nanti?

Bukti Umno sudah mengalami demam panas boleh disaksikan daripada komen ‘meracau’ pimpinan mereka tentang negara berkebajikan. Bermula daripada Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak (The Malaysian Insider, 10 Jun 2011) yang menganggap PAS mengikut jejak kerajaan Barisan Nasional dalam isu negara berkebajikan.

Ia suatu respons Mohd Najib terhadap ucapan dasar Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada muktamar PAS ke-57. Komen sebegitu tidak sepatutnya dikeluarkan oleh seorang bertaraf perdana menteri kerana denyutan jantung rakyat sentiasa kencang (melebihi 60 denyutan seminit) selama di bawah dasar dan program kerajaan pimpinan Umno yang banyak mendera rakyat.

Hakikatnya ia sudah bercanggah dengan nilai-nilai berkebajikan––petrol dan gas naik harga mendadak, semua pelajar lepas IPT menjadi pemiutang pelajaran, harga air minuman botol semahal harga minyak, pemborosan wang rakyat kerana terlalu banyak lawatan rasmi ke luar negara dan tiada jaminan pendapatan rakyat meningkat sebaliknya pendapatan kapitalis terus berganda. Kesemuanya menderakan rakyat!

Apa yang jelas, pemimpin Umno sudah kabur (kemamar) bila melihat negara berkebajikan tawaran PAS adalah realistik menurut persepktif Islam. Maka Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyidin Yasin (The Malaysian Insider, 5 Jun 2011) telah menyifatkan PAS sudah mengubah matlamat perjuangan Negara Islam kerana mahu membangun negara kebajikan. Malah menafikan matlamat PAS, sebaliknya menegaskan kononnya Malaysia sudah lebih awal melaksana negara berkebajikan. Nampak sangat gopohnya Muhyidin di dalam memahami maksud negara berkebajikan yang dihurai oleh presiden PAS.

Turut memberi respons yang songsang (mungkin kerana demam panas) ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamed Yakcop (Utusan Malaysia, 11 Jun 2011). Nor Yacop sangat kabur tentang konsep negara berkebajikan. Justeru bagi Nor Yacop kerajaan Barisan Nasional sudah lama mengamalkan konsep negara kebajikan. Agak pelik pula, berkebajikan itu disamakan dengan langkah transformasi ke arah negara maju menjelang 2020.

Nampak jelas menteri itu seorang yang temberang, kerana tidak merasai sama denyutan kencang jantung rakyat akibat permainan ‘ekonomi kapitalis’ yang segala-galanya mendahulukan kelompok kapitalis.

Sekarang rakyat terus dipaksa membayar lebih, sebagaimana harga minyak disel sudah mencecah RM1.90 sen (akan naik lagi ke paras RM2.00), sedangkan Malaysia pengeluar minyak. Jika dilihat kepada Arab Saudi yang juga pengeluar minyak, harga diselnya hanya SR0.25 seliter (bersamaan RM0.22). Begitu pula, harga kenderaan, termasuk yang diimport amat mahal akibat dasar percukaian yang mesra kapitalis. Misalnya, harga kereta Toyota Camry di Malaysia melebihi RM180 ribu, sedangkan di Arab Saudi yang lebih jauh dari bumi Jepun, harga Cuma SR90 ribu (sekitar RM79 ribu). Bayangkan nilai cukai yang duipaksa bayar oleh rakyat semata-mata ingin memakai kereta Toyota tersebut.

Oleh itu, sewajarnya omongan berkebajikan jajaan pemimpin Umno itu boleh difahami sebagai negara bercukai. Cukai dikutip sudah melebihi kadar yang mesra rakyat, sebaliknya sudah membebankan. Munasabahnya kerajaan Barisan Nasional hari ini dipanggil kerajaan bercukai memaksa dan membeban rakyat. Natijahnya, Saudi Arabia yang dilitupi padang pasir itu lebih berkebajikan dan mesra rakyat.

Apa beza kebajikan Malaysia dibandingkan Arab Saudi? Sangat ketara bezanya ialah untung harga minyak dikaut kapitalis milik negara, iaitu Petronas! Berapa banyak untung itu dipulangkan untuk kebajikan rakyat? Lihat sahaja bangunan milik Petronas, Menara Kembar di Kuala Lumpur, tidak sampai 10 peratus rakyat menerima lelehan minyak itu!

Model berkebajikan tajaan Umno tidak mendahulukan rakyat kerana kesemua aspek daruriyat rakyat sudah dikapitaliskan. Aspek pendidikan telah diIPTA dan diIPTSkan yang kesemuanya memaksa rakyat membayar sendiri. Kerajaan Barisan Nasional telah bertindak sebagai pemudahcara menyedia wang untuk dipinjam dan dikenakan faedah (berlindung di sebalik perkataan caj perkhidmatan) secara paksa. Lagaknya kebajikan itu sudah berupa ‘along’ yang halal. Belum lagi dibicara isu kebajikan hospital, tabung penanaman semula Felda dan skim Amanah Ikhtiar! Natijahnya, dasar berkebajikan di sisi kerajaan Barisan Nasional adalah bermaksud rakyat perlu membayar lebih untuk hidup, sementara kerajaan pengaut untung di belakang tabir. Kesannya rakyat terdera dengan kelicikan aturan dan peraturan yang diabsahkan oleh kuasa demokrasi yang sudah tua, berusia 54 tahun!

Namun, seorang pensyarah undang-undang, Dr Abdul Aziz Bari (The Malaysian Insider, 10 Jun 2011) kali ini agak bersetuju dengan misi negara berkebajikan PAS. Menurut Abdul Aziz, PAS sudah pun menekankan soal negara berkebajikan sejak akhir 1970-an.

Mungkin yang dimaksudkan Dr. Aziz ialah sebagaimana amalan PAS ketika memerintah Kelantan era 1960-an dan masa kini (terlalu banyak, tidak perlu disebut di sini). Malah semua pihak mengetahui. Cuma pemimpin Umno sahaja tidak mengaku yang mereka sebenarnya tahu aspek kebajikan ditawarkan oleh kerajaan Kelantan di bawah pimpinan ulama, Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

Justeru, kenyataan Dr Aziz itu telah membela PAS, sekaligus menolak dakwaan Mohd Najib dan Muhyidin serta Nor Yacop. Sebenarnya PAS tetap istiqomah dengan dasar perjuangan Islam. Apa yang nyata, hala tuju bernegara masih menjadi matlamat PAS. Justeru Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (The Malaysian Insider, 9 Jun 2011) menegaskan ‘negara berkebajikan” adalah lebih menepati maksud konsep bernegara adalah selari dengan Islam yang terdapat di dalam al-Quran.

Paling membuat Umno terus mengalami demam panas ialah tatkala Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya (Malaysiakini, 11 Jun 2011) turut memberi respon. Sahibul samahah yang dilihat ‘berpolitik’ itu sudah mencadangkan agar PAS mengadakan jawatankuasa pemandu merangka konsep negara berkebajikan memandangkan kedua-dua kerajaan Barisan Nasional dan PAS (Pakatan Rakyat) berebut-rebut cuba membuktikan mereka berada di depan dalam agenda tersebut.

Apa pun pandangan Dr. Juanda itu amat bermakna ke arah memantapkan hala tuju perjuangan Islam agar mudah diterima rakyat. Justeru pandangan mufti negeri yang paling utara itu boleh dianggap sebagai aulawiyat (keutamaan) kerana momentum kesedaran rakyat sedang amat kuat kepada PAS dan Pakatan Rakyat!

Sehubungan itu, Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu menegaskan pihak parti bakal mengadakan munaqasyah ucapan dasar presiden pada muktamar lalu amat dialu-alukan demi memperincikan konsep negara berkebajikan itu. Ia perlu disegerakan bagi melengkap pengetahuan kepada pimpinan dan ahli PAS. Malah ia cukup penting bagi menjawab cakap merapu (umpama orang demam panas) pimpinan Umno yang menidakkan penegasan PAS dalam usaha membangun negara berkebajikan. Syabas, pimpinan PAS yang diperbaharui semula pada muktamar lalu.

Pasca Muktamar PAS - Cabaran pilihan raya menuju Putrajaya

Muktamar PAS ke-57 cukup meninggalkan makna besar kepada perjuangan PAS. Paling besar ialah berlaku permuafakatan pimpinan dan ahli PAS mendepani cabaran pilihan raya umum ke-13. Ia dilihat cukup teruja bila dikaitkan dengan keputusan pemilihan jawatan di peringkat Pusat dan dewan-dewan (Ulama, Pemuda dan Muslimat).

“Sudah sampai masanya BN ditumbangkan." Demikian tegas Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Hassan. Pokok hujah rasional beliau untuk menumbang BN ialah kerana kegagalan Umno untuk menyempurnakan amanah Allah. Selain daripada parti Melayu yang sudah tua itu didapati gagal mengurus ekonomi negara sehingga rakyat menjadi mangsa dengan segala macam kos hidup meningkat; kenaikkan harga petrol, gula dan tarif elektrik, serta merompak rakyat melalui saman ekor. Tidak ketinggalan, berleluasanya penyelewengan, kezaliman atas nama undang-undang dan pendakwaan mahkamah secara terpilih demi menyelamatkan kroni. Tidak ketinggalan juga, hujah Ketua Pemuda yang merupakan alumni Pondok Pasir Tumboh, Kelantan (dan lepasan Universiti al-Azhar Mesir) itu dapat dipadukan dengan isu kecacatan penyiasatan pihak tertentu sehingga berlaku dua kes kematian tragis (Teo Beng Hock dan Ahmad Sarbani Mohamed).

Kesemua timbunan isu tersebut dilihat sudah cukup untuk menggoncang, malah bakal meluruhkan ranggi-ranggi kekuasaan BN yang diboloti Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak. Justeru Pemuda sudah dilihat menyuntik idea (dengan timbunan isu) menyampaikan mesej persiapan mental untuk berdepan dengan segala macam taktik jahat BN dalam pilihan raya umum akan datang.

Impian Muslimat

Dewan Muslimat pula menaruh impian tinggi untuk kemenangan pilihan raya umum ke-13 nanti. Selain menyasarkan calon wanita bertanding sekurang-kurangnya di setiap negeri ialah satu Dun dan satu Parlimen, turut dihujahkan ialah mengenai persiapan Dewan Muslimat untuk kemenangan. Justeru, ucapan tema “memimpin perubahan meneraju kebangkitan” pada Muktamar Muslimat ke-51 telah menggariskan strategi dan program mencapai kemenangan. Justeru Muslimat telah bertekad menawan hati pengundi, hati rakan seperjuangan dan menawan hati lawan agar bersama perjuangan menolak BN.

Kesungguhan Muslimat itu terjelma secara mendasar tatkala pelancaran dana pilihan raya umum ke-13 telah berjaya mengumpul sebanyak RM100 ribu. Paling terasa dan terlekat di jiwa setiap pejuang PAS ialah kejayaan Muslimat menggunakan cita rasa dinar emas dan dirham perak Kerajaan Negeri Kelantan sebagai perantara dan dorongan penderma menyumbang dengan seadanya. Paling teruja, sumbangan itu dimulakan oleh Al-Mursyidul Am PAS merangkap Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Apa yang pasti Muslimat telah mengatur langkah yang gagah menuju Putrajaya!

Ulama kemudi perjuangan

Dewan Ulama pula didapati konsisten sebagai kemudi parti yang mengawal prinsip dan fikrah sebenar PAS. Pada sidang muktamarnya, pimpinan dan alim-ulama telah diperingatkan betapa pentingnya perjalanan parti berada di atas landasan perjuangan Islam secara berpendirian (al-thawabit) dan berpandukan hukum yang terang (sarih). Ia suatu pendirian masyhur sebuah gerakan Islam yang dilihat begitu berhemah (tawazun) dengan segala-gala perkembangan semasa menuju matlamat kemenangan.

Oleh itu, PAS harus sentiasa dipacu oleh golongan ‘ulama haraki’ yang menjadi paksi kepimpinan ulama bergerak cergas peringkat atasan, negeri atau kawasan. Perkembangan ini cukup relevan dalam konteks sirah haraki dan siasah syariyyah yang sudah diterima dalam Pakatan Rakyat. Ia suatu nilai kepekaan dan sikap nazari (mendasar) yang sewajarnya menjadi prinsip yang sentiasa dipersegarkan di dalam PAS.

PAS Pusat terus memimpin

Apa yang pasti, Muktamar PAS ke-57 yang baru lalu telah menzahirkan penegasan dalam agenda memimpin ummah menghadapi cabaran besar pilihan raya umum ke-13. Langkah pembinaan kepimpinan mantap hasil gandingan pelbagai kepakaran dan seni mendekati rakyat adalah ukuran tepat untuk memastikan agenda politik baru berteras siasah syariyyah bakal diperkasakan.

Apa yang utama, natijah pembinaan gandingan mantap kepimpinan PAS kali ini merupakan gambaran tepat wahana ketuanan perjuangan Islam yang sudah bertapak kukuh di Kelantan dan Kedah. Lantaran itu, sumbangan PAS hendaklah mendapat perhatian serius kepimpinan tertinggi PAS untuk bangkit lagi di Terengganu, Perak dan Selangor, malah di semua negeri termasuk Sabah dan Sarawak. Maka, kuak dada pimpinan diharap dapat mendepani sama gelora kemahuan rakyat kepada sebuah parti yang tulus dan cakno bagi menggantikan Umno yang sudah korup dan bakal runtuh.

Cabaran perjalanan Putrajaya

Apa pun syabah dan tahniah kepada semua kepimpinan dan perwakilan Muktamar PAS ke-57 yang sudah tuntas melakukan muhasabah dan membina tekad menggalas tugas dan semangat memimpin perjalanan ke Putrajaya. Kesemuanya adalah laluan yang pasti digerakkan bersama agenda pilihan raya umum ke-13.

Namun harus diperingatkan kepada semua wira dan wirawati PAS, di sananya pihak Umno dan BN sedia menyerang dan melakukan serang hendap tidak kira masa dan tempat. Sebagaimana dimaklumkan, Umno selaku tulang belakang kuasa yang sudah bertindak selaku penguasa dijangka akan terus istiqamah dengan amalan petualang demokrasi. Kesannya nanti, PAS bersama-sama Pakatan Rakyat akan berdepan dengan medan pilihan raya yang tidak seimbang. Ketika itu, semua jentera kerajaan akan digunakan sebagai jentera BN. Wang ringgit akan menjadi dedaun kering yang boleh dikutip membeli undi di merata peti undi. Pegawai dan rakyat miskin maklumat akan diugut, dipaksa dan diancam dengan pelbagai tekanan politik demi meraih undi secara haram, asalkan menang. Maka, logiknya Mohd Najib pernah mengungkapkan akan merampas Selangor dari Pakatan Rakyat “dengan apa cara sekalipun.” Jelas tergambar, kehangatan pilihan raya akan datang kerana PAS bakal berdepan dengan permainan yang berat sebelah akibat mungkin tiada lagi pengadil yang berani bertindak neutral.

Ditambah lagi dengan kegemparan di beberapa negeri, pihak Jabatan Pendaftaran Negara begitu sibuk dengan kerja ‘overtime’ melayani projek pembikinan IC kepada pengundi pindah tempat mengundi, IC untuk warga permastautin tetap (PR) dan tidak kurang juga dihebohkan berlaku pemberian IC kepada pendatang warga asing. Hal itu semua bakal menguji sejauh mana keupayaan pimpinan PAS dan petugas pilihan raya parti berkemahiran bertindak menghalang ‘kemaharajalelaan’ gerakan petualang demokrasi yang sudah tentu menguntungkan Umno.

Justeru, gerakan Bersih 2.0 nanti harus dijayakan secara nasional. Oleh itu, tarikh 9 Julai seperti yang dicanang sebagai hari perarakan besar-besaran rakyat dari seluruh negeri harus dimanfaatkan sebagai perarakan menyahkan petualang demokrasi dari terus bermaharajalela di takhta kuasa. Logiknya, badan-badan pengadilan demokrasi terutama polis, tentera dan SPR harus bertindak selaku pengadil yang adil seadil-adilnya (fair and fairness) tanpa memberi muka kepada Umno dan BN. Hanya suara-fizikal pemimpin dan rakyat boleh menjadi pendesak kepada kebobrokan badan-badan pengadilan tersebut. Lantaran itu, gerakan Bersih 2.0 nanti adalah medan percaturan kuasa dan hak yang harus dijayakan sebaiknya.

Semoga ramuan Muktamar PAS ke-57 yang baru berakhir bakal mengisi segala ruang perjuangan, malah turut menceriakan sepanjang laluan menuju Putrajaya. Maka pemimpin dan pendukung PAS dan Pakatan Rakyat harus siap-siaga dengan segala gerakan dan strategi yang mengasak, demi kemenangan perjuangan Islam membela ummah.