13 September, 2012

Dua Tok Guru - paling berpengaruh memperjuang hak umat Islam di Malaysia

Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat (kanan) bersalaman dengan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Bin Awang di majlis Jamuan pemimpin bersama sempena Syawal rakyat di Kelab Sultan Sulaiman, Kg Baru Kuala Lumpur, 21 Syawal 1433/8 September 2012.
Boleh juga dilawati dalam facebook Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

11 September, 2012

PRU13: Benarkah SPR sudah siap sedia?


Kenyataan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof (Sinar Harian 8 September 2012) sudah sedia sepenuhnya untuk mengadakan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) dan kini menanti tarikh pembubaran Parlimen.
Betulkah? Sedangkan apa yang diketahui umum semacam ada percanggahan antara persediaan SPR dengan cadangan penambahbaikan pengurusan pilihan raya. Lebih-lebih lagi apabila membandingkan antara lapan tuntutan BERSIH 3.0 dengan kesanggupan SPR dan persetujuan pihak kerajaan melakukan penambahbaikan menerusi penubuhan cadangan jawatankuasa pilihan khas parlimen (PSC).
Sekiranya mengambil perhatian apa yang dinyatakan pengerusi SPR, iaitu “persediaan yang dibuat telah mencapai 85 peratus dan selebihnya hanya menunggu pembubaran Parlimen sahaja.” Ini bermakna semua lapan tuntutan penambahbaikan tersebut sudah dibuat. Termasuklah kesemua cadangan PSC sudah diambil kira.
Logikkah penegasan pengerusi SPR bahawa “yang belum siap hanya tunggu Dewan Rakyat dibubarkan untuk proses tempahan dan beli peralatan.” Jika meneliti kepada lapan tuntutan BERSIH 3.0 dengan syor PSC, maka ini suatu kenyataan yang mengelirukan bagi warga negara yang ingin melihat proses pilihan raya pada PRU13 untuk pertama kali berlaku secara adil, bersih dan telus.

Ingat semula tuntutan BERSIH 3.0
Asas yang mengelirukan itu ialah kerana di hadapannya telah ada dua kumpulan fakta penambahbaikan yang memerlukan komitmen pelaksanaan oleh SPR dan pihak kerajaan sendiri. Pertama, lapan tuntutan BERSIH 3.0 dan keduanya, 22 syor pihak PSC yang ditubuh sendiri oleh kerajaan.
Mengingati 28 April 2012 yang lalu, berlaku rangkuman sejarah demokrasi di Malaysia yang penuh tragis di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. Sebuah demokrasi yang cuba ditegakkan atas lapan tunutan bagi mencapai impian proses pilihan raya yang adil, bersih dan telus.
Lapan tuntutan itu ialah:
1.       Bersihkan Senarai Undi,
2.      Mereformasikan Undi Pos,
3.      Gunakan Dakwat Kekal,
4.      Akses Media Bebas dan Adil,
5.      Masa Kempen Minima 21 Hari,
6.      Kukuhkan Institusi Awam,
7.      Hentikan Rasuah
8.     Hentikan Politik Kotor.
Sementara itu pihak penganjur BERSIH 3.0 dilaporkan berkata, hanya penggunan dakwah kekal untuk dicalit pada jari telunjuk pengundi sahaja yang sebenarnya sudah dilayan. Ia bermaksud, hanya 12.5 peratus sahaja urusan penambahbaikan proses pilihan raya untuk PRU13 nanti yang diambil tindakan oleh SPR atau kerajaan.
Walaupun begitu pihak SPR dikatakan sudah memberi perhatian juga untuk melakukan reformasi pengundian pos melalui cadangan pengundian awal (advance voting). Namun di sebaliknya, ada pula peraturan yang membolehkan isteri tentera yang asalnya bertaraf pengundi biasa telah didaftarkan sebagai pengundi pos. Tindakan ini sudah dianggap bertentangan dengan semangat penambahbaikan yang diperjuangkan oleh gerakan BERSIH 3.0.
Justeru  sehingga kini, belum ada apa-apa peraturan rasmi mengenai pengundian awal yang boleh diteliti. Sementara pihak parti pula masih belum menerima apa-apa panduan rasmi daripada SPR. Apa yang didedahkan dalam kursus anjuran SPR hanyalah tatacara mengundi melibatkan penggunaan dakwat kekal. Sedangkan tatacara pengundian awal masih tergantung dan apakah persidangan parlimen terdekat ini bakal diusulkan tatacara berkenaan?
PSC hanya helah?
Pada 2 Oktober 2011, PSC ditubuhkan yang keanggotannya melibatkan ahli parlimen dari wakil parti termasuk Pakatan Rakyat. Ia dipengerusi oleh Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Dr Maximus Ongkili. Hasil kajian PSC sebanyak 22 syor telah dibentangkan di Dewan rakyat pada 3 April 2012. Topik penting 22 syor itu melibatkan:
1.       Rakyat Malaysia di luar negara boleh mengundi di Perwakilan Malaysia atau secara pos
2.      Pengundi luar kawasan
3.      Tarikh pembubaran Parlimen
4.      Kerajaan sementara
5.      Penguatkuasaan peraturan sedia ada berhubung kesalahan memberikan maklumat palsu dalam urusan pendaftaran
6.      Akses media yang bebas dan saksama
7.      Pembersihan daftar pemilih yang berterusan
8.     Penelitian daftar pemilih bagi alamat-alamat yang mempunyai ramai pemilih berdaftar
9.      Bantahan terhadap daftar pemilih yang telah diperakui melalui aduan atau maklum balas daripada parti politik, pertubuhan bukan kerajaan dan sebagainya
10.  Penggunaan alamat selain alamat mastautin pada kad pengenalan sebagai alamat pendaftaran untuk menentukan bahagian pilihan raya.
11.   Memperkasakan kedudukan SPR
12.  Penstrukturan dan pengukuhan SPR
13.  Pengasingan fungsi utama SPR
14.  Pengagihan kerusi Dewan Rakyat bagi negeri Sabah dan Sarawak
15.   Persempadanan bahagian pilihan raya yang seimbang
16.  Memberi kemudahan mengundi secara pos kepada petugas SPR dan media
17.   Membenarkan prapendaftaran seseorang warganegara untuk didaftarkan sebagai pemilih apabila mencapai umur 20 tahun
18.  Memanjangkan tempoh berkempen
19.  Persempadanan bahagian pilihan raya yang seimbang
20. Kajian ke arah pendaftaran secara automatik
21.  Peruntukan dana kepada parti politik
22. Sistem pilihan raya baru.

Penilaian syor PSC
Majlis Peguam Malaysia pula mendapati syor yang disenaraikan PSC adalah positif dan langkah yang betul, tetapi tiada syor komprehensif bagi merealisasikan pilihan raya yang adil dan bebas. Antara yang dipertikaikan ialah kegagalan menangani daftar pemili. Dalam hal ini, SPR telah menyatakan enam daripada 10 syor awal tidak diterima. Sementara beberapa syor gagal diperincikan seperti akses kepada media. Ia mungkin disebabkan Laporan PSC itu diluluskan tanpa perbahasan terperinci dan tiada komitmen balas pihak kerajaan.
 
Apa pun dikatakan hanya satu tuntutan yang ditolak PSC, iaitu tuntutan berkaitan masa berkempen yang dipanjangkan kepada minimum 21 hari dengan alasan tempoh tersebut terlalu lama dan memerlukan kos yang tinggi. Penolakan ini sepatutnya disokong oleh penerima syor akses media yangh adil. Malangnya ia tidak berlaku demikian. Apa yang diterima hanyalah kesanggupan membenarkan tempoh berkempen selama 7 hari sebelum ini dipanjangkan kepada 10 hari sahaja.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar menjelaskan ada sebahagian besar daripada 22 syor yang dikemukakan oleh PSC melibatkan soal dasar, yang melibatkan keputusan kerajaan dan pembabitan agensi-agensi lain dalam membuat keputusan. Oleh itu, pelaksanaan dijangka memakan masa. Malah, pelaksanaan sebahagian besar syor PSC juga memerlukan persetujuan kerajan, selain memerlukan pindaan perlembagaan. Atas asas ini, pihak SPR berpendapat sebahagian besar syor tidak dapat dilaksanakan ketika PRU13.

Realitinya, penubuhan PSC sudah dilihat sebagai helah kerajaan kononya sedia melayani tuntutan BERSIH 3.0. Ini kerana, tidak berlaku suatu perkembangan yang benar-benar positif atas segala PSC yang menyumbangkan kepada pelaksanaan pilihan raya yang adil, bersih dan telus sebagai mana diimpikan banyak pihak.

PRU13 bakal tiba
Walau pun pihak SPR dan kerajaan dominasi Umno hari ini masih liat untuk melakukan penambahbaikan proses pilihan raya, adat undang-undang yang diamalkan pilihan raya tetap diadakan.
Bayangan mandat semasa Kerajaan dominasi Umno dikatakan akan berakhir pada 28 April 2013. Jika Parlimen dibubarkan pada tarikh akhir ini, maka PRU13 perlu diadakan dalam tempoh 60 hari selepas itu atau sebelum 28 Jun 2013.
Mungkin tarikh yang tragis boleh dipilih jika pilihan raya hendak diadakan pada tahun hadapan ialah pada 13 Mac 2013 bersamaan 13.3.13 sebagai mengenang persitiwa transisi politik negara yang berlaku pada 13 Mei 1969. 

Antara ramalan dan realiti PRU13


Kemungkinan tarikh pilihan raya umum ke-13 (PRU13) pada September ini sah tidak berlaku. Ini kerana sepanjang bulan ini pihak Kerajaan BN dan pimpinan Umno akan sibuk dengan beberapa peristiwa besar yang dikira memberi laba kepada peluang meraih kemenangan pilihan raya. Antaranya ialah persidangan perwakilan Umno peringkat bahagian di seluruh negara, pengumuman rancangan pendidikan nasional pada 11 September, diikuti dengan cadangan pindaan peraturan pilihan raya akan dikemukakan pada sidang parlimen bermula 24 September dan kemuncaknya ialah pembentangan Bajet 2013 pada 28 September.

Berikutnya, sepanjang Oktober adalah tempoh yang sibuk bagi pakar propaganda Umno dan BN untuk mempromosikan pujukan dan umpan di hati rakyat. Sudah tentu persoalan taburan janji dan omongan ‘rakyat didahulukan’ akan terus bergema. Maka Oktober adalah bulan kempen yang rancak sebelum parlimen dan dewan negeri dibubarkan.

PRU13 pada November?

Justeru itu munasabahnya tarikh PRU13 jatuh dalam bulan November depan. Ramalan baru ini telah dicetuskan akhbar The Star (3 September 2012) yang menghujahkan berdasarkan ucapan Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Najib di Sandakan, Sabah. Ramalan di sebalik realiti angka 11 menjadi faktor kepada pertimbangan tarikh PRU13. Logiknya bulan November ialah bulan ke-11 dalam kalendar masehi setiap tahun. Sementara angka 11 pula adalah asalnya enam ditambah lima. Apabila dikaitkan dengan usia Umno menjangkau 66 tahun, bermakna  angka 11 didarab enam bersamaan umur Umno. Kebetulan tahun ini pula adalah tahun sambutan kemerdekaan negara yang ke-55 dan apabila angka 11 didarab lima bersamaan ulang tahun kemerdekaan negara. Begitu juga angka 11  didarab dua bersamaan 22 bersaman usia Umno bertapak menggantikan Usno di Sabah. Ramalan di sebalik ucapan Mohd Najib yang dibangkitkan pula oleh akhbar berbahasa Inggeris pro-MCA itu dikatakan logik bagi mereka yang berminat dengan permainan angka.

Namun begitu, disebalik ramalan dan tarikh realiti PRU13 itu, timbul persoalan pula persoalan, adakah senario itu kondusif bagi BN dan Umno untuk terus kekal berkuasa selepas pilihan raya nanti?

Kondusif pada November?

Mungkin sejauh mana kondusifnya bulan November untuk PRU13 boleh difahami menerusi coretan tokoh wartawan negara, A. Kadir Jasin menerusi coretan blognya (3 September) di bawah tajuk Election And Other Stories From Open Houses.”

Coretan A. Kadir telah meletakkan pertimbangan, jika BN dapat kekal berkuasa, ia tidaklah menang besar. Itu pun kerana BN masih kuat atau popular sementara parti oposisi pula berada dalam kucar-kacir.

Walau bagaimana pun menurut A. Kadir lagi, kedudukan peluang di peringkat negeri-negeri didapati PAS dan DAP masih selamat di Kelantan dan Pulau Pinang. Sebaliknya, peluang mempertahan kemenangan agak terancam untuk PKR (KeADILan) di Selangor dan PAS di Kedah. Ia kerana KeADILan dan PAS yang mengetuai kerajaan negeri kini sedang bergelut dengan masalah dalaman.

Namun begitu, BN dikatakan tidak selamat di Perak dan bakal menghadapi saingan sengit di Negeri Sembilan dan Johor. Manakala di Sarawak dan Sabah dianggap bukan selamanya selamat bagi BN.

Dipercayai, apa yang disebut oleh tokoh wartawan negara itu adalah rumusan daripada kutipan cakap-cakap dan pemerhatian beliau daripada pelbagai sumber. Antaranya adalah pandangan mereka yang terlibat secara langsung dalam pelbagai bidang ‘keberhasilan utama’ ekonomi dan sosial negara. Justeru dicoretkan, isu-isu ekonomi dan diskriminasi sedang berlaku dalam pasaran pekerjaan dan penguasaan atas isu-isu perkauman yang dimainkan oleh NGO Melayu (Perkasa) yang dikatakan bercanggah dengan agenda 1Malaysia bawaan Mohd Najib. Ia sudah dianggap mencabar Umno dan PAS dalam membela hak dan tuntutan orang Melayu. Ia mungkin ada desakan Perkasa yang menafikan Umno dalam membela orang Melayu dan PAS gagal menjaga hak umat Islam.

Turun padang menjaja retorik

September juga sebagai bulan Umno membangkit semangat mesyuarat perwakilan di setiap bahagian. Seawal September ini, Presiden Umno Datuk Seri Mohd Najib mulai turun padang siri kedua atas nama mempromosi jelajah meraih simpati rakyat. Ia bermula dengan urusan merasmi mesyuarat agung perwakilan Umno Zon Lima di Sabah yang merangkumi Libaran, Kinabatangan, Sandakan, Batu Sapi dan Beluran di Dewan Sri Libaran.

Ucapan Mohd Najib  yang bernada retorik di Sandakan itu telah membangkitkan sisi pandangannya tentang perjuangan Umno yang sudah 66 tahun (termasuk usia Umno Baru bermula 1988), kononnya adalah atas dasar perjuangan suci untuk membela kedaulatan agama, bangsa dan negara. Sekaligus menafikan peranan parti-parti politik lain dalam membebaskan negara daripada belenggu penjajahan. Kononnya Umno satu-satu yang berjuang sehingga negara dan bangsa bebas menentukan masa depan sendiri tanpa kongkongan pihak luar. Kononnya juga Umno bukan sebarang parti, tidak lahir kerana kerakusan hendakkan kuasa, bukan parti yang lahir di tepi jalan, bukan parti ditubuh di tengah rusuhan rakyat. Kononnya Umno ditubuhkan kerana perjuangan, kerana niat yang suci, lahir atas niat besar, dan bukan parti yang lahir kerana orang dengki hendak sangat jawatan Perdana Menteri. Lantas menyeru kepada pemimpin Umno Sabah agar memastikan Sabah kekal sebagai ‘fixed deposit’ untuk kemenangan BN.

Kepimpinan Pak Lah lebih baik

Kajian persepsi bulan Mei 2012 mendapati populariti Mohd Najib dikatakan pada paras 65 peratus dan kajian pada Jun pula menurun satu peratus kepada 64 peratus. Sedangkan persepsi terhadap kepimpinan Datuk Seri Abdulllah Ahmad (Pak Lah) selaku Perdana Menteri lebih baik berbanding Mohd Najib menjelang pilihan raya Mac 2008. Pak Lah mendapat kadar populariti sebanyak 71 peratus menjelang pilihan raya tersebut. Kesannya Umno dan BN hilang kuasa dua pertiga. Justeru, apakah pilihan raya pada November nanti Umno dan BN melalui kepimpinan transformasi Mohd Najib akan menaikkan kadar populiriti dirinya berupaya meraih semula kuasa dua pertiga?

Menilai persoalan ini, realiti ucapan Mohd Najib di Sandakan minggu lepas sudah mengulangi modal lama masih membangkit isu lapuk dalam meraih simpati melampau daripada kepimpinan Umno Sabah. Sebagaimana berucap di Jeli, Kelantan tatkala jelajah meraih simpati siri pertama telah dibangkitkan isu-isu remeh mengenai air paip di Kelantan bertukar menjadi ‘teh susu’, maka di Sandakan Mohd Najib membangkitkan pula ‘jalan berdebu’. Lantas rakyat Sabah diraih agar memberi kepercayaan kepada Umno untuk terus mengetuai kuasa kerajaan membangun negeri. Sedangkan ‘jalan berdebu’ adalah bukti diskriminasi dan pengabaian selama 22 tahun Umno ‘membangun’ rakyat Sabah.

Justeru pelan transformasi yang dijaja cukup jelas amat mesra pemimpin bukannya rakyat. Ini kerana semua pemimpin Umno di Sabah cukup kaya, sedangkan rakyatnya terus bergelumang dalam kancah kemiskinan yang teruk, lebih teruk daripada Kelantan dan Kedah. Atas faktor ini, rasanya rakyat Sabah wajar melakukan perubahan dan pentas perubahan itu berada di sebelah kepimpinan Pakatan Rakyat. Ayuh bangkitlah bersama agenda perubahan untuk membina harapan baru seluruh warga Sabah dengan menolak Umno dan BN.

Antara hudud dan isu teka teki PRU13


Angin bertiup kencang mengenai teka-teki pilihan raya umum ke-13 (PRU13) pada September ini. Kini teka-teki itu mulai reda. Ia diredakan oleh beberapa kayu ukur yang sudah rapuh. Baru-baru ini, pihak perdana menteri sudah menaja beratus-ratus jemaah haji ke tanah suci Mekah. Jemaah itu adalah dipilih berdasarkan merit ‘orang yang berjasa’ mengikut sisi pandang Umno. Sebahagian jemaah itu akan berpergian ke tanah suci dalam Syawal ini. Jika PRU13 diadakan sudah tentu mereka kecewa.

Demikian pula, Suruhanjaya Pilihan Raya dimaklumi akan membawa cadangan pindaan peraturan pilihan raya dalam persidangan parlimen yang dijadual bermula 24 September depan. Kemudian 28 September, Bajet 2013 akan dibentang dan pihak perdana menteri dijangka mengumum peruntukan besar berupa ‘gula dan madu’ pilihan raya termasuk bayaran bantuan rakyat 1Malaysia RM500 pusingan kedua.

Merencana agenda perubahan
Justeru pihak Umno sudah merencana isu-isu yang terbaik untuk BN sendiri meraih kemenangan besar pada pilihan raya nanti. Tidak terkecuali pihak Pakatan Rakyat juga dikatakan telah menyusun beberapa isu yang harus diutamakan bagi mengasak dan memaut keyakinan rakyat bagi menjaya agenda perubahan pada PRU13.

Meskipun demikian, kerancakan putaran isu itu turut membangkitkan semula isu hudud yang menampak sedikit kekalutan dan kecelaruan antara kedua pihak – BN dan Pakatan Rakyat. Ini kerana ramai pihak tampil dengan nada bersetuju dan tidak bersetuju. Sehingga masyarakat umum melihat ada percanggahan kalangan pemimpin kedua belah pihak dalam membicarakan, bagaimana isu hudud dianggap relevan untuk memantapkan sokongan rakyat kepada perjuangan yang dibawa.
Apa yang pasti perjuangan memartabatkan hukum Allah (hudud) ini adalah di pihak PAS bukannya Umno. Maka PAS yang berkuasa di Kelantan (25 November 1993) dan semasa berkuasa di Terengganu (8 Julai 2002) sudah meluluskan enakmen kanun jenayah syariah yang membabitkan hudud. Sedangkan Umno yang sekian lama berkuasa belum pernah membayangkan sebarang rang undang-undang berkaitan hudud. Termasuklah di Terengganu, tatkala BN kembali berkuasa pelaksanaannya tidak dibuat.

Agenda pecah-belah Pakatan Rakyat
Oleh kerana itu, apa yang dibisingkan oleh Umno mengenai hudud adalah tidak lebih daripada hanya permainan politik yang cuba memerangkap PAS di persimpangan pilihan raya menjelang PRU13. Atas asas ini, putaran media massa pro-Umno begitu kental membangkitkan fakta-fakta dan suara sumbang pihak yang tidak selesa dengan usaha pelaksanaan hukum Allah ini bagi memalitkan demi merentakkan kerjasama dan konsensus parti pendukung Pakatan Rakyat. Ini disebabkan pihak Umno sendiri melihat hanya isu hudud yang boleh memecah nilai-nilai kerjasama dan konsensus dalam Pakatan Rakyat.

Dalam konteks ini, media massa tertentu telah diarah memuka-depankan kenyataan bercanggah, pertikaman lidah dan kritikan sesama pemimpin Pakatan Rakyat. Sebaliknya media berkenaan terus menenggelamkan kecelaruan usul AdunUmno dari Kemelah, Johor yang mahukan Umno melaksanakan hudud ke atas orang Islam dan bukan Islam. Media itu juga terus menyembunyi diri daripada mengulas kenyataan perdana menteri (24 September 2011 di Batu Gajah, Perak) yang tidak mahu hudud dilaksanakan. Begitu juga tiada satu pun wakil media pro-Umno yang bertanyakan mufti atau mana-mana pemimpin agama atas isu ada seorang penceramah Umno (Utusan Malaysia 8 Ogos 2012) yang mengharbikan sebuah parti politik yang sah.

Hanya saluran media baru (atas talian internet) sahaja yang mencetuskan polemik secara fakta dan ilustrasi mengenai kenyataan biadap presiden MCA yang menghina hukum hudud termasuk mencerca Adun Kemelah dengan ungkapan hilang akal. Apa pun, Majlis Fatwa Kebangsaan tidak kedengaran ada membincangkan implikasi keceluparan kenyataan pemimpin MCA itu. Malah bahagian keselamatan dalam negeri sehingga kini tidak bertindak atas penghinaan kepada maruah Islam dan umat Islam itu, kerana ia rakan sekutu dalam BN.

Berstrategi mengurus isu
Sehubungan amalan ketidak adilan layanan media massa masa kini, ada baiknya pihak Pakatan Rakyat sendiri bertindak dengan lebih berstrategi dalam mengurus setiap isu berbangkit. Langkah pengurusan berstrategi isu amat penting diberi perhatian, kerana kini semua pihak sedang berhadapan dengan musim pilihan raya.

Justeru isu hudud harus disabitkan sebagai isu yang memudaratkan Umno dan BN, bukannya merungkaikan kerjasama dan konsensus dalam Pakatan Rakyat. Paling utama, rakan Pakatan Rakyat terus bangkit ke arah membangkitkan segala macam isu kebobrokan sang penguasa (Umno dan BN) sekarang ini. Termasuklah menyiarkan rakaman video kenyataan perdana menteri yang bertegas tidak akan melaksanakan hukum hudud  dengan alasan kononnya Malaysia negara masyarakat majmuk. Strategi sebegini dilihat perlu bagi menyedarkan rakyat betapa sang penguasa sekarang adalah golongan yang merendah-rendah hukum Allah.

Pengurusan isu yang berstrategi harus diutamakan demi menyatukan keyakinan rakyat untuk menjaya agenda perubahan – menolak BN dalam PRU13 nanti. Justeru itu, komitmen dan persefahaman kepimpinan mesti ditonjolkan demi menggambarkan saf kepimpinan Pakatan Rakyat memiliki kesatuan jiwa dan rasa patriotis yang kental bersama rakyat. Maka pelan kepimpinan berintegriti harus ditonjolkan dalam membicarakan atau mengeluarkan sebarang kenyataan kepada mana-mana media massa.

Merungkai kekecewaan rakyat
Melengkapkan lagi pelaksanaan agenda ialah mengambil langkah yang berkesan ke arah merungkai kekecewaan rakyat atas karenah pemimpin BN hari ini yang sedang membarah di dalam masyarakat. Antara kekecewaan yang harus dirungkai adalah amalan kronisme dan nepotisme yang mencetuskan salah guna kuasa sebagaimana berlaku di sebalik skandal Scorpene, skandal NFC dan mengabsahkan kalangan kaum kerabat pemimpin BN menjadi jutawan segera. Begitu pula kekecewaan di sebalik program transformasi perdana menteri yang berlabel retorik, sedangkan rakyat terus dibeban dengan kenaikan harga barang, kos pengajian anak-anak, perumahan dan cukai perkhidmatan serta seumpamanya.

Tidak harus dilupakan juga, membangkitkan situasi ancaman hak kewarganegaraan berikutan limpahan warga asing masuk secara sah atau secara pendatang haram yang turut meragut hak rakyat dan mencetus kejadian jenayah sehingga mencabul nilai-nilai keselamatan dan kesejahteraan awam. Kesemua isu ini harus diurus secara kemas dan teratur bagi memastikan rakyat tidak terus terlena dengan alunan sang penguasa yang sedang membuli rakyat menjelang PRU13 ini.

Tanggungjawab negeri Pakatan Rakyat
Bagi menjayakan agenda perubahan juga, negeri-negeri Pakatan Rakyat hendaklah berusaha gigih bagi memantapkan keyakinan rakyat demi meraih kemenangan lebih besar untuk memuncak ke Putrajaya. Justeru kerajaan negeri di Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang harus meletakkan nilai keutamaan atas setiap isu yang menyentuh keperluan dan pengharapan masa depan rakyat.
Dalam hal ini, aspek yang perlu diberi perhatian khusus ialah program berkebajikan dalam semua segi kehidupan rakyat. Misalnya persoalan bekalan air, bimbingan kerohanian, peluang pendidikan, ruang kesejahteraan dan kemudahan awam serta hospitaliti untuk semua rakyat. Tidak kurang penting juga, hendaklah diuar-uarkan perancangan dan pelaksanaan projek pembangunan semasa dan masa depan. Ini bakal memenuhi keperluan generasi muda dan jaminan ekonomi negeri untuk tempoh jangka pendek dan jangka panjang.

Dalam pada itu, semua pemimpin Pakatan Rakyat hendaklah sepakat dalam menyebarluas isu-isu yang terkandung dalam Buku Jingga. Komitmen setiap kerajaan negeri Pakatan Rakyat harus dipromosikan sebagai tawaran terbaik untuk rakyat. Ini penting dalam rangka menarik sokongan pelbagai lapisan rakyat, di samping membuktikan betapa rakyat harus menolak apa yang dibuat oleh Umno dan BN sekarang ini. Melalui Buku Jingga telah diungkap 13 Dasar Bersama (Buku Jingga 2010, muka surat 21-31) yang meliputi semua aspek kepentingan rakyat untuk diterangkan kepada masyarakat Malaysia menjelang PRU13.

Pengalaman Kelantan
Pengalaman Kelantan yang selama ini mengalami tindakan diskriminasi melampau pemimpin Umno, hakikatnya telah mendera rakyat Kelantan. Justeru itu kerajaan Kelantan telah memperkasakan program kebajikan untuk rakyat dan meneruskan pembangunan ekonomi bermodalkan sumber yang ada. Di samping secara terus menerus mengemukakan tuntutan di atas semua hak negeri daripada pusat. Maka kerajaan Kelantan terus komited dalam isu tuntutan hak royalti petroleum dan isu pembinaan lebuh raya demi menyedarkan rakyat bahawa di sebaliknya ada hak rakyat Kelantan yang dinafikan akibat permainan pemimpin Umno Kelantan. Kesannya, Kelantan hari ini bukan lagi Kelantan 22 tahun dulu. Rakyatnya sedang menikmati keunikan pembangunan beralaskan agama dan seni politik yang tidak mudah dijual beli. Namun pemimpin Umno sendiri masih kelam dalam memahami erti pembangunan di sisi rakyat. 

Kesemua isu ini perlu diurus secara telus agar rakyat dapat menilai semua taburan janji kebendaan pihak Umno sebagai pendekatan memancing undi. Harapannya, rakyat akan kenal mana pemimpin yang jujur dan berintegriti, dan mana pula pemimpin yang belot dan busuk hati terhadap rakyatnya.