23 April, 2011

Masalah air dan agenda politik Umno merampas Kelantan

Dalam mana-mana pemeritahan di dunia ini, sumber air untuk keperluan rakyat adalah menjadi tanggungjawab pemerintah. Ia merupakan salah satu keperluan bertaraf basic needs untuk hidup, kerana air membekalkan segala-gala untuk kesejateraan makhluk.

Justeru kerana itu, dalam Perlembagaan Persekutuan, di bawah Senarai Persekutuan, Jadual ke-9 para 11 (b) menyebutkan "kerja-kerja dan kuasa persekutuan, termasuk bekalan air, sungai dan terusan kecuali yang keseluruhannya terletak di dalam suatu Negeri atau yang dikawal selia oleh suatu perjanjian antara Negeri yang berkenaan, pengeluaran dan pembekalan kuasa air."

Sementara dalam Perlembagaan Persekutuan, di bawah Senarai Negeri, Jadual ke-9 para 6(c) menyebutkan "kerja-kerja Negeri dan air, iaitu tertakluk kepada Senarai Persekutuan, air (termasuk sungai dan terusan tetapi tidak termasuk bekalan dan perkhidmatan air); pengawalan kelodak; hak riparia."

Air di Kelantan

Justeru kerajaan Negeri Kelantan yang telah melaksanakan perjanjian berkaitan pembekalan air hanyalah bertanggungjawab dalam aspek menguruskan sumber air. Ini bermakna segala usaha menyuburkan punca air, pembiayaan dan tanggungjawab pembangunan prasarana bagi memudahkan pengurusan sumber air adalah terletak di bahu Kerajaan Pusat bukan Negeri. Dengan kata lain, tanggungjawab Kerajaan Negeri akan sempurna bila Kerajaan Pusat turut melaksanakankan tanggungjawab mengikut semangat persekutuan (rule of federalism).

Namun apa yang berlaku, Kerajaan Pusat tidak pun menyalurkan geran pembiayaan prasarana air. Apa yang berlaku, Kerajaan Negeri terpaksa meminjam daripada Kerajaan Pusat sebanyak RM520 juta. Sedangkan negeri yang dikuasai Barisan Nasional diberi geran. Maka jelaslah, Kerajaan Pusat sudah tidak ikut kehendak rule of federalisme (tidak patuh kepada perlembagaan). Ia sudah boleh diibaratkan sebagai "seorang Muslim yang sudah engkar perintah al-Quran sebagai perlembagaan hidup." Di mana kejujuran 'kuasa kerajaan' jika ia sudah dilihat engkar? Apakah pemegang kuasa yang dimandatkan oleh rakyat untuk mentadbir Negara secara Rukun Negara (kepercayaan kepada Allah, kesetiaan kepada Raja, kedaulatan undang-undang, keluhuran perlembagaan dan kesopanan dan kesusilaan)?

Rakyat diharap tak keliru

Di atas fakta tersebut, Rakyat Kelantan tidak sepatutnya terkeliru dengan omongan fitnah dan keengkaran tanggungjawab tajaan Umno di Kelantan hari ini. Apa yang sepatutnya ialah Rakyat Kelantan hendaklah bertegas dan bertekad membetuli tindakan pihak Barisan Nasional yang mentadbir Pusat. Natijahnya, Rakyat Kelantan tidak sepatutnya merestui, bersetuju dan memberi saham (sokongan) kepada salakan fitnah yang disebar oleh pemimpin Umno di pentas Gelombang Merah, di corong Radio FM Kelantan, di dada akhbar auta dan di bibir-mulut pencacai itu.

Apa yang sepatut dibuat oleh seluruh Rakyat Kelantan adalah menghapuskan kesemua golongan pencacai itu dari tampuk kuasa. Ia suatu komitmen jitu, demi membela hak rakyat, ke arah mengembalikan amalan penghormatan kepada perlembagaan dan bertegas di atas prinsip Rukun Negara.

Sokong Kerajaan Negeri

Hakikatnya, kehebatan sebenar Rakyat Kelantan ialah sentiasa menerajui dan mencetuskan perubahan. Penghapusan pencacai Umno yang menetang segala usaha baik berteraskan Membangun Bersama Islam yang dipimpinan ulama adalah boleh disifatkan termasuk dalam kerja yang batal (bathil) di sis agama. Apakah kerja bathil itu pasti meraih pahala?

Di sini, tindakan penetangan Umno dengan cara memfitnah Kerajaan Kelantan menggunakan isu air adalah satu cebisan kerja bathil yang harus dihadapi secara baik (ma'aruf) oleh semua Rakyat Kelantan. Justeru penyiaran gambar yang mengiktiraf usaha Kerajaan Negeri menangani bekalan air bersih kepada rakyat oleh salah sebuah akhbar (lihat foto di atas), kemudian diputar dengan niat mempertikainya boleh disifatkan sebagai termasuk di dalam kerja bathil. Sedangkan negeri-negeri yang dikuasai Barisan Nasional sekian lama adalah tidak kurang daif dan teruknya bekalan untuk dinikmati rakyat. Contoh terbaru, seperti mana luahan menteri besar Pahang dalam sidang dewan negeri (lihat keratan akhbar berikut).


Begitu pula, rungutan penduduk di Sarawak yang tinggal di sepanjang Sungai Igam (lihat keratan akhbar berikut), tetapi masih tidak upaya dibekalkan air oleh Barisan Nasional yang berkuasa.



Komited jaga khazanah air

Hakikatnya Kerajaan Negeri pimpinan Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz tekad dan sentiasa bertanggungjawab melaksanakan yang terbaik di dalam semua segi bidang keberhasilan pembangunan untuk rakyat. Oleh itu isu air tetap menjadi keutamaan bagi Tuan Guru melalui Air Kelantan Sdn. Bhd dan Jabatan Air Negeri melakukan penambahbaikan.

Prinsip umumnya air adalah keperluan asasi rakyat. Pengalaman Nabi Ibrahim bersama isterinya Siti Hajar dan anaknya Ismail telah mencetuskan kemakmuran Kota Mekah kerana air zamzam. Justeru sumber air Kelantan yang pancut dari mata air tertinggi di Asia Tenggara, di Gunung Stong merupakan khazanah Allah untuk dipelihara oleh semua Rakyat Kelantan. Bersama-samalah Rakyat Kelantan menghadapi ujian dari agenda politik Umno, penentang kepimpinan ulama di Kelantan. Semoga kema'arufan mengatasi kebathilan dan Allah pastinya menyediakan jalan penyelesaian untuk Rakyat Kelantan.

20 April, 2011

Sembang politik pasca pilihan raya Sarawak

Sewaktu masa senggang, sempat juga bersembang politik pasca pilihan raya negeri Sarawak bersama Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz, Menteri Besar Kelantan. Isu yang disembangkan tidak lain adalah kredibiliti Ketua Menteri Sarawak yang baru dilantik semula, Tan Sri Haji Abdul Taib Mahmud.

Di sebalik isu tersebut, kami membicarakan beberapa persoalan panas dan serius. Ia berlegar-legar atas fakta, kenapa Abdul Taib terus utuh dan kental di tampuk kuasa. Sedangkan muncul di sebaliknya ialah cakap-cakap dan pandangan yang mahukan Abdul Taib menamakan tokoh penggantinya. Mungkin pandangan sama muncul dari pimpinan utama Negara sendiri, Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib yang pastinya inginkan Taib berundur tatkala menjelang pilihan raya 16 April lalu.

Apa pun, Abdul Taib nampaknyan sudah tidak menghormati Perdana Menteri, Datu Seri Mohd Najib kerana terus mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri dan tidak menamakan pengganti. Sewajarnya Abdul Taib boleh menamakan pengganti berikutan BN Sarawak mencatatkan kekalahan teruk di kawasan bandar, meskipun menang selesa dengan meraih kuasa dua pertiga. Sudah tentu ada pihak yang kecewa.

Walau bagaimanapun, sikap menolak pengundi bandar di Sarawak terhadap Abdul Taib jelas tergambar berikutan kebanyakan Dun di kawasan pusat pertumbuhan ekonomi penting negeri itu sudah bersetuju memilih calon DAP sebagai penyambung misi politik perniagaan mereka. Ia adalah manifestasi kegagalan Abdul Taib yang dilihat sudah tidak ekonomik di pusat aktiviti perniagaan dan ekonopmi (di bandar). Abdul Taib sudah dilihat tidak ekonomik di kawasan bandar. Oleh kerana itu, sepatutnya Abdul Taib sudah wajar berundur, tetapi kenapa kejap tidak juga berundur?

Berdasarkaan maklumat ‘di luar gelanggang’ semacam telah ada signal bahawa kepimpinan Kuala Lumpur inginkan Abdul Taib diganti oleh Datuk Amar Abang Johari Bin Tun Abang Openg? Apakah sekali lagi Abdul Taib akan bertindak defensive, dan tidak akan melayan kehendak Kuala Lumpur? Mungkin di pihak Abdul Taib ada asasnya untuk tidak melayan kehendak itu, lantaran keputusan pilihan raya lalu menampilkan kejayaan PBB di bawah pimpinannya yang memenangi kesemua 35 kerusi bertanding. Berbeza dengan SUPP yang kalah teruk apabila hilang 13 daripada 19 Dun, SPDP hilang dua daripada lapan kerusi dan PRS hilang satu daripada sembilan kerusi yang bertanding.

Mungkin juga sikap Abdul Taib tidak mahu berundur dalam masa terdekat itu ada kaitannya dengan ura-ura pihak tertentu yang ingin membawa masuk Umno ke Sarawak. Kalau sebelum ini, pihak Umno melalui parti Berjaya telah dapat melemahkan Usno di Sabah sehingga membawa pembubaran Usno dan penubuhan Umno dengan memilih Tun Mustapha sebagai pengerusi dan selepas itu dilantik sebagai Yang di-Pertua Negeri. Mungkin pelan yang sama akan berlaku dan PBB dijangka bakal berdepan dengan perpecahan ekoran keengganan Abdul Taib berundur dalam masa terdekat.

Persoalaanya, apakah Umno serius untuk masuk ke Sarawak? Bolehkah pengundi Sarawak menerima Umno? Sedangkan Umno sebagai sebuah parti kebangsaan Melayu yang bersimbolkan keris telanjang terpacak ke bumi sudah ditolak oleh kaum-kaum lain dalam pilihan raya umum 2008 lalu.

Jika model kemasukan Umno ke Sabah sebagai asas untuk Umno masuk ke Sarawak, apakah orang Melayu Sarawak sedia berpaling dari PBB dan melupai Abdul Taib yang sudah berjasa lebih 30 tahun? Soalan yang sama boleh diaju kepada kaum Dayak dan Orang Ulu dalam keadaan mereka sudah ada parti kaum masing-masing? Jauh sama sekali kalangan pengundi Cina untuk merestui kemasukan Umno kerana dalam pilihan yang baru lalu mereka sudah beralih dari SUPP, regu PBB kepada Pakatan Rakyat.

Hanya Tuhan yang menentukan, setelah Bumi Kenyalang diratah dan hak rakyat sudah banyak dimilik'kroni'kan. Maka harapannya, rakyat Sarawak kini sudah memasuki gerbang politik matang mampu menilai masa depa, apakah untuk terus bersama Abdul Taib lagikah?

Pasca pilihan raya Sarawak : PAS dan masa depan di Sarawak

Pada 16 April lalu telah selesai pilihan raya bagi penggal ke-10 dewan negeri Sarawak. Keputusannya sebagaimana dimaklumi, pihak Barisan Nasional (BN) yang diketuai parti PBB, bersama-sama dengan SUPP, SPDP dan PRS berjaya mengekalkan kuasa dengan memenangi lebih dua pertiga kerusi dewan negeri.

Sementara pihak Pakatan Rakyat––KeADILan , DAP dan PAS––bersama-sama parti SNAP dan PCM serta Bebas merupakan pihak oposisi yang bertanggungjawab memastikan BN tidak menang percuma.

Keputusan bilangan kerusi setiap parti bertanding dan dimenangi adalah ditunjukkan dalam Jadual 1 yang berikut.

Jadual 1: Kedudukan parti, kerusi bertanding dan menang

Parti

Bertanding

Menang

% Kerusi

Undi

% Undi

PBB

35

35

49.3

77.46

372,379

54.50%

SUPP

19

6

8.45

PRS

9

8

11.27

SPDP

8

6

8.45

DAP

15

12

16.9

22.54

300,288

45.50%

PKR

49

3

4.23

PAS

5

0

0

PCM

6

0

0

SNAP

26

0

0

BEBAS

41

1

1.41

Apa yang penting dalam Jadual 1 ialah pihak (baca blok) BN masih kekal menguasai lebih dua pertiga kerusi (64 peratus ke atas) daripada keseluruhan 71 Dun. Bagi BN jumlah ini adalah berkurang berbanding 2006 yang ketika itu memenangi 63 Dun, tetapi sekarang 55 Dun (77.46 peratus), sedangkan pihak Pakatan Rakyat dan Bebas telah berjaya menambahkan bilangan kerusi daripada 8 kepada 16 Dun (22.54 peratus). Ia bermakna bilangan kerusi pihak oposisi telah bertambah seratus peratus.

Menariknya lagi ialah jumlah undi terkumpul di antara dua blok itu, didapati blok BN meraih 54.5 peratus dan blok oposisi 45.5 peratus. Jumlah undi ini cukup memberi amaran bahawa hanya sekitar 55 peratus sahaja pengundi Sarawak yang bersetuju dengan kepimpinan BN sekarang. Maka mandat sebanyak ini bukannya selesa dan bukan juga mewakili majoriti dua pertiga pengundi.

Apa pun pertambahan undi/kerusi di blok oposisi dianggap suatu kejayaan besar pihak Pakatan Rakyat yang boleh menyuntik semangat ke arah kemenangan awal dalam pilihan raya umum ke-12 dan mungkin meletakkan status Sarawak bukan simpanan tetap blok BN lagi. Kejayaan menambah bilangan kerusi itu adalah secara khusus kepada DAP dan KeADILan. Sementara PAS berjaya dari segi penambahan undi.

Hilang deposit

Meskipun begitu, kelima-lima Dun yang ditandingi PAS didapati agak baik dari segi prestasi undi dan tidak berlaku hilang wang deposit. Berbanding dua parti oposisi yang tidak menyertai Pakatan Rakyat iaitu SNAP dan PCM, kedua-duanya telah mengalami kekalahan teruk dan turut hilang wang deposit.

SNAP bertanding 26 Dun dan PCM hanya enam Dun. Namun kedua-dua parti ini gagal mendapat kemenangan di mana-mana kerusi. Paling malang ialah kedua-dua-dua parti itu telah hilang wang deposit dengan jumlah yang agak besar. Setiap Dun wang deposit perlu dibayar sebanyak RM5,000, maka SNAP hanya meraih kembali wang deposit di dua Dun sahaja, iaitu di N41 Pakan dan N55 Katiba. Sementara PCM hanya meraih kembali wang deposit di N43 Ngemah. Ini membuktikan kedua-dua parti ini sudah tidak mampu menyaingi BN dan Pakatan Rakyat dari segi mendapat sokongan pengundi.

Menariknya lagi, kedua-dua parti itu sudah tidak popular di kalangan kaumnya sendiri, iaitu kawasan majoriti Iban, Keputusan terbaik bagi parti SNAP hanya di Dun N41 Pakan dan N55 Katibas yang masing-masingnya mendapat 2,741 dan 1,070 dan kalahan di tangan BN masing-masingnya sebanyak 1,197 dan 1,070.

Begitu pula, PCM juga telah gagal di gelanggang sendiri, apabila kecundang di Dun N43 Ngemah, iaitu Dun kawasan Iban yang dimenangi Presidennya atas tiket Bebas pada tahun 2006. Logiknya kedua-dua parti ini patut dibubarkan.

Prestasi PAS

Sementara bagi PAS, pilihan raya negeri Sarawak kali ini telah mengulangi sekali lagi kegagalan untuk mencapai kemenangan sulung. Meski pun PAS yang bertanding di lima Dun telah meletakkan harapan untuk mencapai sekurang-kurangnya memenangi satu Dun, iaitu N.24 Beting Maro. Perubahan undi di lima Dun ditandingi PAS adalah seperti mana Jadual 2 berikut.

Jadual 2: Bandingan undi PAS/KeADILan

Dun

2006

2011

Beza

N3 Tajong Datu

409

1,002

593

N15 Muara Tuang

1,536

3,196

1,660

N20 Sadong Jaya

1,857

1,074

-783

N22 Sebuyau

1,300

1,769

469

N24 Beting Maro

1,901

2,678

777

Realitinya PAS telah berjaya menambah bilangan undi, sekurang-kurangnya di empat Dun, iaitu Tanjong Datu, Muara Tuang, Sebuyau dan Beting Maro. Sementara di Sadong Jaya, ia masih belum mampu meraih und i yang diperolehi calon KeADILan pada tahun 2006.

Namun kejayaan menambah undi di Muara Tuang merupakan peluang baik untuk PAS berkembang di kawasan terletaknya Kota Samarahan yang merupakan Bandar ilmu dan kem tentera. Sementara Dun Beting Maro merupakan Dun tradisi PAS sejak 2001. Ia mencapai prestasi baik kerana selama tiga pilihan raya lepas, PAS berjaya mendapat sokongan bertambah bermula 2001 sebanyak 1,399 (23.99 peratus), tahun 2006 sebanyak 1,901 (40.47 peratus) dan 2011 sebanyak 2,678 (46.60 peratus).

Penilaian prestasi

Secara umumnya prestasi Pakatan Rakyat dan PAS khususnya adalah berkaitan dengan persiapan dan gerak kempen yang terlewat. Ia dilihat tidak seimbang dengan misi untuk menafikan dua pertiga kuasa BN di dewan negeri Sarawak. Melainkan DAP yang dilihat berjaya menggalas matlamat kempen “vote for change” bagi pilihan raya ke-10 kali ini.

Bagi DAP, ia merupakan penerusan momentum bermula dari pilihan raya kecil Sibu pada 16 Mei 2010 yang menyaksikan semua pengundi bandar (khususnya kaum Cina) bangkit menolak BN (khasnya parti SUPP). Atas faktor ini, Dap berjaya menambah bilangan kerusi daripada 2006 sebanyak 6 Dun kepada 12 Dun. Hal yang sama turut dialami oleh KeADILan yang turut memenangi dua kerusi di kawasan bandar dan satu di kawasan Orang Ulu (Ba’kelalan).

Apa pun KeADILan, masih dikira belum mampu mencipta kemenangan cemerlang kerana pencapaian undi yang masih rendah tidak sebagaimana DAP. Sambutan diterima oleh KeADILan adalah sama dengan PAS, apabila masih belum dapat melepasi garis kemenangan di Dun dominasi pengundi Melayu/Melanau dan Iban.

Bagi PAS pula, pencapaian terbaik walau pun belum menang ialah Dun Beting Maro. Ia disebabakan telah berlaku beberapa aspek persiapan awal sebelum pembubaran dewan negeri. Namun, keputusan meletakkan calonnya masih dilihat agak terlewat yang menyebabkan undi PAS merundum di daerah mengundi Beladin yang mempunyai jumlah pengundi teramai (3,497). Kebetulan calon BN dari PBB dikatakan anak tempatan Kampung Beladin yang dikenali ramai sebelum bertanding. Sedangkan calon PAS kali ini tidak sebagaimana calon PAS pada 2006, Haji Alem Din yang sudah dikenali sebagai anak tempatan Kampung Beladin.

Atas asas tersebut, dikatakan PAS memperolehi 1,074 di daerah mengundi Beladin telah merundum dan hanya memperolehi 639 undi, iaitu berkurang sebanyak 435.

Faktor kelewatan memperkenal calon kepada pengundi tempatan di semua kerusi PAS bertanding menyebabkan undi peribadi calon tidak mampu mengatasi populariti calon BN yang dilihat rata-rata adalah anak tempatan dan penyandang sebelum ini.

Sehubungan itu, ke arah menghadapi masa depan PAS di Sarawak, ada baiknya gerak kerja awal dengan menampil calon-calon yang sedia berkhidmat kepada pengundi adalah wajar. Ia hendaklah diikuti dengan meneruskan pembinaan akar umbi parti melalui penubuhan pusat khidmat Dun. Paling penting dan segera hendaklah dilakukan dalam tempoh terdekat kerana Sarawak sekali lagi bakal berdepan dengan pilihan raya umum peringkat parlimen sedikit masa lagi.

Semoga usaha meningkat sokongan perjuangan Islam tetap subur di bumi Kenyalang dan saf perjuangan parti terus bersemangat mendepani segala ujian dan cabaran politik-dakwah.