26 January, 2010

Cah keting atau doa selamat

Satu persepsi yang amat negatif apabila akhbar Mingguan Malaysia (17 Januari) memutar aspek yang dilihat tersirat mengenai doa Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan ketika berkuliah pagi Jumaat di Medan Ilmu Kota Bharu. Paling kontra, apabila perkataan cah keting yang dijadikan tajuk muka depan kononnya diterjemahkan daripada doa dibacakan Tuan Guru Dato’ Menteri Besar. Tiba-tiba perkataan itu dijadikan asas untuk mempertimbangkan bahawa wujudnya perangai (fe’el) cah keting di dalam PAS, parti pemerintah di Kelantan.

Pihak pembaca sepatutnya beriskap analitikal sebelum mempercayai dakwaan akhbar itu, kerana pertama ia disiar bukan bersandarkan kenyataan lisan Tuan Guru Dato Nik abdul Aziz, sebaliknya ia adalah ulasan dan fahaman yang dicetuskan oleh pihak media itu sendiri. Keduanya pula, sandaran perkataan cah keting itu tidak lafaz dengan jelas di dalam doa, sebaliknya ia diulas atas anggapan doa dibaca ialah untuk menghindari (supaya tidak berlaku) perbuatan cantas-mencantas. Maka, doa adalah senjata mukmin untuk mendapat perlindungan Allah agar tidak berlaku sesuatu yang tidak diingini. Bukan bermakna berdoa itu atas perkara yang sudah berlaku. Logik ini tidak dipakai di dalam pemberitaan surat khabar tersebut.

Sedangkan natijah cah keting, jatuh-menjatuh adalah permainan yang biasa berlaku di dalam UMNO atau BN. Maka, media proBN telah bersikap memutar isu dalaman PAS dan mengalih fakta penyakit dalaman UMNO/BN. Sedangkan di dalam UMNO sendiri bukan sekadar cah keting, malah pernah berlaku political assassination yang melibatkan wakil rakyat, misalnya pernah berlaku di Pahang dan Negeri Sembilan wakil rakyat dibunuh demi survival tokoh politik tertentu. Paling malang lagi, era kepimpinan “Pak Lah’ selaku Perdana Menteri telah berlaku pelan peralihan kuasa yang disetuji selama dua tahun, tetapi telah dicantas dan didesak sehingga terpaksa mengundur awal.

Mungkin pengalaman UMNO/BN begitu, maka peranan media berkenaan telah cuba dipakai ke dalam PAS dan ruang yang ada adalah mengambil peluang atas doa Tuan Guru Dato’ Menteri Besar Kelantan. Sesungguhnya ia sesuatu yang tidak adil dan bersifat mengkhianati dunia pemeritaan bila mana unsur fitnah dan provokasi mengatasi kebenaran telah dijadikan teknik pemberitaan untuk melariskan jualan akhbar berkenaan.

Semuga Tuhan Yang Esa menunjuki cahaya keimanan dan membuka pemikiran rakyat negara ini agar menolak hujah pemfitnah yang merosak keharmonian Negara.

Projek Bazar PMBK bukan rugi, tapi untung!!

Terpampang di akhbar minggu lepas hujah maklumat yang mengatakan Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) menanggung rugi di sebalik projek Bazar Tok Guru. Maklumat itu dikatakan berasaskan laporan dipetik daripada blog, Jumlah rugi dikatakan mencecah RM50 juta. Ia ditohmahkan sebagai kesilapan Kerajaan Negeri yang terpaksa membayar RM23 juta kepada pemaju bagi mendapatkan lot-lot kedai di tingkat bawah bazaar tersebut.

Kepada yang membaca berita itu, sudah pasti akan menerima berita kerugian ditanggung Kerajaan Negeri itu sebagai benar. Namun, kepada pembaca yang bersikap analitikal, belum tentu mengiyakan berita itu. Pembaca analitik akan memproses berita itu kepada beberapa segmen persoalan yang mampu menilai berita tersebut:
1.Pokok persoalan – betulkah rugi.
2.Pokok jawapan – sebab-sebab rugi.
3.Pokok analitik – menilai asas dakwaan rugi kerana membayar RM23 juta.
4.Mengkaji hubungan dakwaan rugi dengan realiti projek.
5.Poin realiti dakwaan rugi ialah setiap projek ada persetujuan dan perjanjian.
6.Persoalannya, adakah perjanjian yang berpihak kepada pemaju atau PMBK.
7.Siapa pula yang mendedahkan butiran fakta yang merumuskan kerugian PMBK, dan
8.apa hubungan pihak pendedah maklumat dengan PMBK atau individu-individu tertentu.

Simulasi daripada analitikal tersebut, poin realitinya ialah:
1.Tanah seluas enam ekar diserah kepada pemaju, jika dinilai mungkin berharga RM6 juta sebelum projek atau selepas projek bernilai sampai RM15 juta.
2.Bangunan yang dibina dan diserah kepada PMBK dua tingkat mungkin berharga RM40 juta.
3.PMBK membeli paras bawah bangunan bazaar berharga RM23 juta, demi membuktikan kesediaan kerajaan Negeri untuk memberi faedah kepada pekedai yang berpindah daripada Arkeb Uda dan Pasar Lama MPKB ke Bazar Tok Guru.
4.PMBK berhajat menjual setiap unit dengan harga pasaran (semuanya 382 unit), dan
5.PMBK dijangka akan mendapat balik kira-kira RM23 juta.
6.Maka, keseluruhannya PMBK membayar kepada pemaju RM23 juta campur harga tanah RM6 juta/RM15 juta, maka jumlah perbelanjaan kira-kira RM29 juta/RM38 juta.
7.Berpandukan transaksi dan perniagaan atas projek itu, PMBK dijangka mendapat pulangan melalui aktiviti jualan di paras bawah sebanyak RM23 juta, dicampur dengan nilai bangunan yang diserah oleh pemaju di paras satu dan paras dua berharga kira-kira RM40 juta, maka jumlah kemasukan kira-kira RM63 juta.

Oleh itu, pengiraan mudah itu membuktikan PMBK layak memperolehi keuntungan kira-kira RM25 juta atau RM34 juta (RM63 tolak RM29 juta/RM38 juta). Habis, di mana asasnya dakwaan PMBK rugi RM50 juta. Justeru itu, dakwaan PMBK rugi adalah fitnah semata-mata.

Laporan media: rakyat perlu bijak menilai, fitnah atau benar

Perkembangan pantas (ledakan) maklumat melalui media baru di ruang siber sekarang menyebabkan masyarakat terdedah dengan pelbagai isu. Perkembangan yang sama turut melibatkan media konservatif seperti radio, televisyen dan akhbar cetak. Rangkuman berita dan maklumat antara media baru dan konservatif itu turut memberi kesan kepada masyarakat, sama ada bersetuju atau terpengaruh, dan mungkin menolak atau mencetuskan skeptikal yang tidak berkesudahan. Umumnya, masyarakat akan kepeningan dan hilang nilai kebenaran sekiranya ledakan maklumat atau pemberitaan dipengaruhi unsur fitnah dan kebatilan.


Sehubungan itu, Allah telah memberi ingatan agar bersikap bijak menilai secara analitikal (analytical) ke atas sesuatu pemberitaan yang tersebar. Mungkin, pemberitaan itu adalah angkara golongan songsang yang munafik.


(Surah Al-Hujurat ayat 6)

Maksudnya: “Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.”


Arahan “periksalah” dalam konteks di atas adalah suatu panduan bagi setiap individu agar berfikiran skeptik dan analitik. Maksudnya, jangan cepat percaya, mudah menerima dan senang mengiya tanpa usul periksa. Maka, setiap berita perlu dinilai tarafnya sama ada disebar oleh orang mempunyai berakhlak hina, berniat buruk dan berkelakuan songsang (orang fasik).


Firman Allah lagi:


(Surah An-Nisa ayat 83)

Maksudnya: “Dan apabila datang kepada mereka suatu berita tentang keamanan ataupun ketakutan, mereka lalu menyiarkannya. Dan kalau mereka menyerahkannya kepada Rasul dan Ulil Amri di antara mereka, tentulah orang-orang yang ingin mengetahui kebenarannya (akan dapat) mengetahuinya dari mereka (Rasul dan Ulil Amri). Kalau tidaklah karena karunia dan rahmat Allah kepada kamu, tentulah kamu mengikut syaitan, kecuali sebahagian kecil saja (di antaramu)”


Oleh itu, dalam konteks urusan berkaitan Kerajaan pula, sewajarnya setiap sebaran isu menyentuh hal ehwal urusan Kerajaan selayaknya rakyat bersikap terbuka dan sedia merujuk sebarang kekeliruan itu kepada pihak Kerajaan. Oleh itu, firman Allah di atas menyatakan peranan Uli Amri yang dimaksudkan kepada tokoh-tokoh sahabat dan para cendekiawan di antara mereka. Sekiranya, berlaku sesuatu berita tentang keamanan (Kerajaan) dan ketakutan (rakyat) hendaklah dirujuk kepada Rasul selaku Ketua Kerajaan dan dan Ulil Amri (pemimpin di kalangan rakyat), kerana pihak Rasul dan Ulil Amri merupakan mereka yang ahli yang bertanggungjasab menetapkan kesimpulan (istimbat) atas setiap berita itu.


Pengjaran besar daripada dua ayat al-Quran di atas adalah prinsip asas di dalam komunikasi awam, lebih-lebih lagi apabila merujuk kepada penyebaran maklumat menerusi media baru seperti rangakaian maya (internet atau laman sesawang). Maka, premis yang tepat bagi memahami dan menelusuri (mencari akar dan punca sebenar) sesuatu berita dan rumors ialah para pembaca hendaklah mengambil jalan analitikal dan skeptikal.


Maksudnya, setiap pembaca hendaklah menggali sedalam-dalamnya pemberitaan tersebut dengan alat-alat untuk mempersoalkan setiap inci berita itu, seperti siapa pelapor, apa hubungan pelapor dengan berita yang dilapor, dari mana sumber berita atau siapa informer, sejauh mana sifat benarnya pelapor itu, mungkin atau tidaknya pelapor dan sumber (informer) berita itu berkongsi kepentingan, apa kaitan berita atau laporan itu dengan pihak-pihak berkaitan; logik atau tidaknya berita yang disiar; kenapa guna saluran berita seperti blog atau akhbar dan pelbagai persoalan lain yang boleh dipersoalkan.


Panduan penting untuk dipakai oleh para pembaca ialah realiti peranan media baru seperti blog, portal, laman sosial, ruang sembang maya dan saluran chatting, serta surat elektronik (e-mail) atau apa-apa saluran maklumat yang pastinya mengundang kesan positif mahupun negatif.


Persoalannya, mana lebih banyak kesannya di antara positif dan negatif. Banyak pihak bersetuju, peranan media baru itu, akan membawa banyak kebaikan sekiranya berlaku perkongsian bijak maklumat (smart sharing information) antara pihak-pihak yang berkomunikasi menerusi media baru itu. Namun sekiranya ada pihak yang mengambil kesempatan, bertindak menyelitkan unsur fitnah, sudah pasti kesannya begitu buruk kepada mana-mana pihak yang difitnahkan. Maka, golongan pemfitnah itu disifatkan sebagai pembawa bahaya kepada masyarakat. Oleh itu, al-Quran telah mengingatkan kita akan ancaman golongan pemfitnah itu sebagai lebih bahaya daripada pembunuhan.

(Surah al-Baqarah ayat 191)

Maksudnya: “…dan fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan.”


Dalam maksud yang lain, perbuatan fitnah (melalui pelbagai jenis media) dalam konteks firman Allah di atas boleh disamakan dengan aktiviti yang menimbulkan kekacauan, seperti mengusir sahabat dari kampung halamannya, merampas harta mereka dan menyakiti atau mengganggu kebebasan amalan beragama.


Dalam konteks masyarakat pasca moden yang berorientasikan “the belief that truth is not discovered, but created,” maka, banyak perkembangan maklumat semasa berlaku begitu pantas sentiasa boleh dipersoalkan kebenarannya. Sesuai pula dengan kesibukan tugasan dan minimumnya tumpuan ke atas sesuatu kejadian menyebabkan ada pihak (individu) yang terpengaruh dengan pemberitaan atau penyebaran berita bersifat arus panas. Paparan pertama yang bersifat sensasi sudah tentu mempengaruhi persepsi dan kemungkinan darjah kepercayaan tinggi. Atas faktor kesibukan dan kurang tumpuan untuk menyiasat dan menganalisis setiap berita yang diterima memungkinkan tingginya edaran berita yang belum pasti benar. Oleh itu, realiti kesibukan dan kurang tumpuan invididu adalah sebenanrya peluang bagi pemftinah bermaharaja lela di ruang siber menggunakan media baru sebagai alat adu-domba.


Sehubungan itu, langkah membendung kejadian menyalahgunakan ruang siber dan media baru itu perlu diambil tanggungjawab bersama. Meskipun di sana terdapat juga individu yang secara sedar aktif menjalankan fitnah, diyakini golongan pemfitnah itu akan insaf dan bertaubat. Apa yang penting, kalangan pemfitnah itu diberi ingatan dan pemulihan sikap agar bertaubat. Antara saluran ingatan dan pemulihan ialah membacakan ayat-ayat al_Quran dan Hadis Nabi kepada mereka betapa besarnya amaran Allah terhadap pemfitnah.


Firman Allah,

(Surah Al-Baqarah ayat 193)

Maksudnya: Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah. Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka tidak ada permusuhan (lagi), kecuali terhadap orang-orang yang zalim.”


Di sini, Allah menyamakan golongan pemfitnah sebagai musuh sehingga dihapuskan golongan itu atau diberhentikan perbuatan fitnah itu. Hal ini adalah menyamaikan dengan seruan Hadis yang bermaksud “Akan muncul suatu ketika di mana ilmu Islam dihapuskan, muncul pelbagai fitnah, berleluasa sifat kedekut dan banyak berlaku jenayah.” (Hadis riwayat Muslim).


Begitu pula Hadis yang bermaksud; “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Sehubungan dengan pemahaman dan keyakinan atas sifat pemberitaan serta pandangan ‘agama’ dalam persoalan tersebut, ada baiknya diteliti beberapa contoh isu. Tujuannya, agar masyarakat pembaca mendapat sedikit panduan bagi menilai secara analitikal dan skeptikal kedudukan isu, sama ada fitnah atau benar. Antara isu yang sesuai dilihat dan sedang berada di arus panas ialah yang melibatkan integriti pentadbiran Menteri Besar Kelantan, iaitu mengenai Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) dan isu cah keting.