06 May, 2011

Sumbangan Tok Guru untuk keluarga Arwah Us Mashudi

Pagi Jumaat tadi (jam 10 pagi) saya berkesempatan menziarahi keluarga Arwah Ustaz Mashudi Bunyani, bekas pengarang HARAKAH yang meninggal dunia pada pagi 27 April lalu di Kampung Sungai Penchala. Saya hadir bersama Pak Syed Mohamad, Penolong Setiausaha JPP Pusat.

Atas kesempatan itu, saya turut menyampaikan kiriman sumbangan daripada YAB Menteri Besar Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat sebanyak RM1,000 untuk keluarga arwah. Sumbangan Tuan Guru itu saya sampaikan kepada balu arwah, Salamah binti Husain (lihat foto).

Kehadiran kami berdua menyaksikan kesunyian rumah yang terletak bersebelahan pusat khidmat masyarakat Persatuan al-Arqam (foto bawah). Ia sesuatu yang lumrah selepas seminggu pemergian arwah Ustaz Mashudi.

Persekitaran rumah yang dicorakkkan oleh halaman ditanam pokok nangka dan pohon-pohon herba cukup menarik perhatian. Selain menyampaikan salam takziah Tuan Guru adalah juga untuk menzahirkan simpati serta doa agar arwah mendapat kesejahteraan di akhirat.

Sesungguhnya jasa Ustaz Mashudi (foto kanan) yang banyak menerbitkan semula kandungan kuliah dan tazkirah Tuan Guru dalam HARAKAH akan sentiasa kekal dalam kenangan umat Islam.

Ladang Rakyat, projek kebajikan rakyat ditentang Umno Kelantan

Tulisan saya ini telah disiarkan HARAKAH (Bil. 1635) 29 April-1 Mei 2011, F5. Harap dapat meredakan putaran negatif juak Umno Kelantan diketuai Datuk Mustapa Mohamed.

SENARIO di sebalik Kerajaan Negeri Kelantan melaksanakan program kebajikan rakyat sudah menampakkan kejayaan. Justeru itu, pihak Umno di Kelantan sedia mempertikai dan menidakkan, malah memutarnya sebagai kegagalan. Paling tidak pihak Umno akan mengatakan sesuatu program itu sebagai indah khabar dari rupa dan untuk kepentingan politik PAS semata-mata.

Demikianlah halnya dengan projek pembangunan ladang rakyat yang mula diperkenalkan Kerajaan Negeri pimpinan Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat sejak 2006 dikatakan oleh pemimpinUmno sebagai projek politik. Malah paling dahsyat, ia dituduh sebagai projek merampas tanah rakyat.

Sedangkan ladang rakyat sejak dilaksanakan merupakan projek merakyatkan pendapatan negeri dengan penglibatan langsung syarikat Kerajaan Negeri khususnya, Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat Negeri Kelantan (Syarikat Ladang Rakyat). Berikutan itu, Syarikat Ladang Rakyat melalui usahasama Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) dan Syarikat Ladang Sungai Terah Sdn Bhd serta Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) begitu komited merakyatkan kekayaan sumber hasil negeri dengan memajukan di beberapa ‘kawasan ladang rakyat’ untuk ditanam kelapa sawit dan sebagainya.

Hasil daripada usahasama tersebut, Syarikat Ladang Rakyat memperolehi pembayaran awal jutaan ringgit yang kemudian diagih kepada peserta sebagai dividen (hasil untung - lihat foto berikut).

Bayangkan, untuk satu kawasan ladang rakyat di mukim Lubok Bongor, Jeli yang luasnya kira-kira 8,000 ekar, syarikat sudah mendapat pembayaran lebih daripada RM1 juta yang berjaya diagihkan kepada peserta yang masing-masingnya menerima RM200 sebulan. Mengikut perjanjian untuk tempoh lima tahun, pembayaran itu akan bertambah kepada lebih RM2 juta. Itu untuk di kawasan Jeli sahaja, belum lagi mengambil kira kesemua di sepuluh kawasan ladang rakyat.

Menariknya lagi peserta tidak perlu bekerja keras, sebaliknya peserta kekal dengan pekerjaan masing-masing. Mereka boleh jadikan pemberian dividen itu sebagai hasil tambahan bagi melepasi garis kemiskinan.

Maka munasabahnya, rakyat yang terpilih yang rata-ratanya kalangan yang berpendapat rendah dan miskin akan dapat ditambah bilangan penerimanya dari semasa-ke semasa. Mana ada negeri yang diperintah oleh Umno sudah membuat pendekatan merakyatkan kekeyaan hasil negeri seumpama Kelantan ini. Justeru pihak Umno akan membuli habis-habisan projek ladang rakyat tersebut sebagai syarikat perampas tanah rakyat.

Tujuan Ladang Rakyat

Menurut sejarah Syarikat Ladang Rakyat, penubuhannya adalah melalui Enakmen No.2 Tahun 2006 dan diwartakan melalui Warta Kerajaan Negeri Jilid 59 No.9 bertarikh 27 April 2006 setelah diluluskan pada Persidangan DUN Kelantan pada 21 Februari 2006. Enakmen ini berkuatkuasa pada 1 Jun 2006 menerusi Warta Kerajaan Negeri Jilid 59 No.13 bertarikh 22 Jun 2006.

Namun sejarah juga membuktikan wakil rakyat dari Umno sepakat menolak cadangan penubuhan itu ketika membahas Enakmen Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat Negeri Kelantan pada 21 Mac 2006 dulu.

Kenapa mereka menolak atau menentang cadangan tersebut? Mungkin mereka sedar projek ini sedai membantu rakyat dan mengesahkan Kerajaan Kelantan adalah sebuah negeri berkebajikan dan komited membantu golongan miskin. Mungkin juga mereka dapat menelah bahawa projek itu nanti pasti dapat memenuhi matlamat meningkatkan taraf hidup penduduk dan sumber hasil Negeri Kelantan.

Rakyat sebagai penerima dividen

Pemilihan peserta bagi menerima dividen ladang rakyat dibuat secara telus tanpa diskriminasi politik. Tiada amalan piliha bulu. Ia diambil dari Senarai Keluarga Miskin Negeri Kelantan yang dikeluarkan oleh Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) dengan tambahan senarai daripada pencalonan rakyat miskin oleh Penghulu Mukim. Maka tidak ada alasan untuk mengatakan pemilihan peserta berlaku mengikut senarai kroni.

Keputusan pemilihan calon dibuat dalam mesyuarat lembaga Syarikat Ladang Rakyat, iaitu setelah mengambil kira kriteria calon ialah individu yang pendapatan isi rumah kurang daripada RM530 sebulan, mempunyai tanggungan yang ramai, dan tidak menerima lain-lain bantuan samada daripada Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri.

Apakah atas dasar ini, Umno menyifatnya sebagai amalan kroni?

Umno menuduh rampas tanah

Mengimbau suasana ketika perbahasan enakmen ladang rakyat pada 2006 dulu, boleh dikatakan kesemua Adun Umno bangkit menentangnya. Di antaranya yang tegar menentang ialah Adun Paloh. Adun tersebut menjerit-jerit dengan suara kuat menuduh Kerajaan Negeri mahu menipu rakyat melalui projek lading rakyat.

Malah secara berpuak mereka bangkit dengan begitu reaktif apabila perkataan ‘rakyat’ dipakai untuk enakmen itu. Sikap itu seolah-olah hak membela rakyat hanya ada di pihak Barisan Nasional sahaja.Lalu ada suara sumbang daripada Adun Umno itu mahu perkataan rakyat ditukar kepada perkataan lain.

Apa pun ketika undian dibuat, kesemua 22 Adun BN menolak, manakala 23 Adun kerajaan menyokong. Kemudian enakmen itu dilulus dengan kelebihan satu undi, majority mudah yang tidak memer;lukan sokongan dua pertiga. Hanya pindaan kepada Undang-undang Tubuh Negeri sahaja yang memerlukan sokongan dua pertiga ahli dewan.

Pencapaian

Sehingga kini, Syarikat Ladang Rakyat telah berjaya membuka 10 kawasan seperti ditunjukkan dalam senarai berikut:

BIL. LOKASI = KELUASAN (EKAR)

1 Ladang Rakyat Lubok Bongor, Jeli = 8,043.364

2 Ladang Rakyat Kandek, Kuala Krai = 5,038.471

3 Ladang Rakyat Renok, Gua Musang = 8,682.775

4 Ladang Rakyat Sokor, Tanah Merah = 1,997.900

5 Ladang Rakyat Pos Pasek, Gua Musang = 11,280.386

6 Ladang Rakyat Limau Kasturi (berpenempatan), Gua Musang = 3,271.670

7 Ladang Rakyat Paloh 4 (berpenempatan), Gua Musang = 1,581.000

8 Ladang Rakyat Pos Hau, Gua Musang = 6,466.000

9 Ladang Rakyat Pos Pulat (berpenempatan), Gua Musang = 2,445.000

10 Ladang Rakyat Kuala Balah, Jeli = 4,575.000

JUMLAH KESELURUHAN = 53,381.566

Seramai 1,125 orang peserta pada peringkat pertama telah dibayar dividen di mana setiap peserta menerima sebanyak RM200 sebulan. Pembayaran dividen dibuat pada setiap tiga bulan di mana Majlis Penyampaian Sijil Peserta dan Pembahagian Dividen Saham Peserta diadakan. Sehingga bulan Oktober tahun 2007, sejumlah 2,973 peserta yang terdiri dari bangsa Melayu, Cina, India dan Orang Asli telah mendapat manfaat daripada pemajuan ladang kelapa sawit.

Kini bilangan peserta sudah mencapai angka lebih daripada 50 orang setiap kawasan Dun seluruh Kelantan. Kesemua peserta itu bukan sahaja menikmati dividen bulanan tetapi turut dibangunkan minda dan rohaninya menerusi program pembinaan insane yang diuruskan oleh syarikat.

Harapannya, jumlah dividend an bilangan peserta akan bertambah apabila ladang-ladang rakyat mula mengeluarkan hasil nanti.

Sementara dalam “Bajet Penyayang 2011” Kerajaan Negeri telah memperuntukkan sebanyak RM100,000 untuk pengurusan Syarikat Ladang Rakyat di samping sedang merundingkan dengan kumpulan penduduk termasuk Orang Asli bagi membuka lebih luas lagi kawasan ladang rakyat.

Asas perundingan adalah dengan mengambil kira persetujuan dan mana-mana kawasan yang tanah yang perlu dibayar pampasan, penilaian pampasan akan dibuat dan dibayar mengikut penilaian yang adil.

Apa yang penting difahami, syarikat tidak merampas tanah, tetapi merundingkan untuk dimajukan agar keuntungan dari tanah itu dapat ditingkatkan dan rakyat akan mendapat hasil yang sepatutnya.

05 May, 2011

Bazar Tok Guru, mainan persepsi pembohong di Kelantan

Dalam ruang politik persepsi, apa sahaja isu bersifat sensasi akan dinilai dalam dua kesan. Pertama, positif apabila kesannya mencapai nilaian baik seperti pujian dan meningkatnya sokongan politik kepada si pembawa isu. Sebaliknya akan menjadi negatif apabila si pembawa dikutuk malah berjaya dijawab balas oleh pihak berlawanan serta merosotnya sokongan politik.

Apa pun dalam konteks isu politik atau politik pembangunan, ruang politik persepsi biasanya di sempitkan antara parti-parti yang berlawanan dan juga hubungan kerajaan dengan rakyat. Justeru persepsi yang berlaku sama ada antara parti berlawanan akan menggunakan setiap isu untuk mencetus persepsi buruk kepada parti lawan.

Begitu pula, pihak kerajaan akan melakukan kebersamaan dalam sesuatu isu bagi mencorakkan sokongan baik di kalangan rakyat. Sementara akan ada pula segolongan rakyat yang melakukan kebersamaan dengan parti lawan (bukan kerajaan) bertujuan membuli kerajaan bagi menghakis atau memaling sokongan rakyat. Atas asas ini, masing-masing akan berperanan mencetus apa sahaja isu demi mencipta sesuatu nilai persepsi––positif (baik) atau negatif (buruk).

Kelantan dalam ruang persepsi

Berikutan teori politik persepsi, kebelakangan ini Kelantan turut tidak ketinggalan daripada ruang yang dibicarakan. Ia berpunca daripada tindakan parti Umno yang berada di sisi penentang segala macam dasar dan program anjuran Kerajaan Negeri pimpinan PAS sejak 20 tahun lepas. Maka ruang persepsi itu sekarang ini semakin sendat dan tersumbat dengan segala macam kecamukan isu politik.

Seiringan dengannya, boleh dikatakan setiap agensi yang pro-Umno telah menjadi alat atau diperalat sebagai aparatus Umno di Kelantan demi mencapai cita-cita politik pemimpinnya––merampas kuasa negeri ini. Antara yang utama ialah saluran TV1 dan TV3 serta Radio Kelantan FM. Tidak ketinggalan akhbar utusan dan sinar!

Logiknya, tindakan Umno Kelantan itu adalah bertepatan dengan peranannya sebagai penentang PAS dan pembangkang kepada apa sahaja usaha memajukan rakyat di bumi Kelantan ini.

Maka segala macam program, termasuk agenda melaksanakan pentadbiran Islam, memartabatkan siasah syariyyah, mendidik rakyat secara Islamik dan mengurus kebajikan serta program pembangunan untuk rakyat akan diputar sebagai buruk dan batil. Paling malang, program solat hajat berjamaah di stadium pun turut diputar dalam ruang persepsi dengan menuduhnya sebagai program nak mengajar tuhan. Ia bukti kuat, betapa teruknya mainan politik persepsi Umno Kelantan.

Bazar Tok Guru sebagai premis persepsi

Terkini dan masih tersumbat dalam kepala rakyat Kelantan adalah isu bazar Tok Guru (foto sebelah) telah menjadi isu yang diputar-ligat pihak Umno Kelantan sebagai projek menzalimi peniaga di bandar Kota Bharu. Akibat putaran bermotif untuk mencetus persepsi negatif, maka muncullah watak pembohong sedia berada sepentas dengan pemimpin Umno dan tidak kekok pula untuk tampil di muka TV serta halaman akhbar.

Kenapa mereka (foto bawah) dikatakan sebagai watak pembohong? Bukan kerana mereka sudah hadir kebersamaan pemimpin Umno dalam membangkit isu bazar Tok Guru. Sebaliknya mereka sebagai wakil peniaga yang bertanggungjawab berunding dengan pihak Kerajaan Negeri untuk berniaga di bazar Tok Guru didapati sudah berbohong kepada semua rakyat Kelantan. Fakta berbohong adalah adalah atas perkara saiz ruang niaga, lalu menuduh pihak pemaju dan Kerajaan Negeri mengamalkan rasuah.

Apa yang sebenar, saiz ruang niaga yang dibina di bazar Tok Guru adalah hasil persetujuan bersama antara pihak persatuan peniaga yang hadir berunding dengan Kerajaan Negeri. Pihak Kerajaan Negeri yang dimaksudkan ialah Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKBBRI) dan Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).

Cara watak pembohong memutar isu dan bermain persepsi adalah dengan menuduh pula menteri besar berbohong dan pihak agensi Kerajaan Negeri mengamalkan rasuah. Malah turut menghuduhkan lagi ruang persepsi berbohong itu, mereka sanggup mengadakan sidang media (foto atas dan bawah) bersama-sama pemimpin Umno bahagian Kota Bharu. Kesannya, kelihatan semacam pemimpin Umno itu pula menjadi pembela kepada kumpulan peniaga yang berbohong atas saiz ruang niaga di bazar Tok Guru.

Meskipun fakta berbohong itu sudah dijawab oleh pihak MPKB, Namun pembohongan itu tidak ditarik balik. Kesannya, segelintir daripada kira-kira 415 orang peniaga itu terpengaruh dan sanggup bersolat hajat bersama-sama watak pembohong. Paling malang, ada kalangan mereka itu memperkecilkan tawaran dan skim galakan pihak Kerajaan Negeri kepada mereka untuk berniaga tanpa apa-apa bayaran dalam tempoh setahun

Sebaliknya, cara mereka itu turut membuka ruang pula kepada pemimpin Umno mencemarkan lagi usaha murni Kerajaan Negeri dengan mencetuskan suatu persepsi lain yang kononnya berlaku ‘permainan dan rasuah’ di sebalik pemindahan peniaga dari pasar lama MPKB. Kononnya, peniaga terpaksa berpindah atas semata-mata pasar lama itu telah dijual dengan harga murah dan peniaga mesti berpindah. Sedangkan realitinya pasar itu sudah berusia lebih 50 tahun dan tidak selamat untuk berniaga dan perlu dibina yang baru.

Natijahnya, pihak MPKBBRI dan PMBK sudah dijadikan sasaran watak pembohong. Maka dua agensi penting Kerajaan Negeri ini sewajarnya mengambil langkah bertindak balas, sama ada secara perundangan atau pun meneruskan perbincangan untuk membetuli ‘peristiwa sebenar’.

Modal politik Umno

Seharusnya semua pihak sedar dan tahu, apa sahaja ruang persepsi yang ada di Kelantan kini, pihak Umno sudah pasti memanfaatkannya untuk memburukkan ketulusan Kerajaan Negeri Kelantan membantu dan membangunkan rakyat.

Justeru sehingga kini selain isu bazar Tok Guru, isu ladang rakyat, bekalan air bersih, bantuan rakyat termiskin, isu penerokaan tanah dan integriti pentadbiran; kesemuanya telah dipalitkan dengan persepsi negatif. Maka sudah terang dan nyata sekali, kerja Umno Kelantan sekarang memang penentang segala amal kebajikan dan kebaikan yang menjadi teras kepimpinan Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz di Kelantan. Semoga pertimbangan rasional rakyat Kelantan lebih mengenali bahawa pemimpin Umno itu pengacau kesejahteraan yang harus ditolak rakyat.