18 June, 2015

Menjengok PERSOALAN kesan Pilihan Raya Umum Turki 2015. Pengajaran untuk PAS.



1. Terdapat pihak yang begitu teruja menjadikan AKP sebagai sandaran untuk politik PAS di bumi Malaysia. Bagaimana keputusan Pilihan Raya terbaru ini menjadi pengajaran bahawa hakikatnya pendekatan AKP itu bukan jaminan sokongan kekal?

Pertama syabas kepada kepimpinan AKP kerana masih menjadi parti dominan meskipun berlaku kemerosotan popularitinya sebanyak 8.96% berbanding pilihan raya sebelumnya tahun 2011. Dulunya 49.83% sekarang 40.87%. Ia suatu prestasi merundum selepas Ahmet Davutoglu mengambil alih daripada Recep Tayyip Erdogan pada Ogos 2014.
Ini bermakna penguasaan dan pendekatan politik sesebuah parti itu bukan jaminan pengekalan dominasi. Ia sudah tentu meletakkan AKP bukan memiliki kunci kuasa mutlak seperti juga BN di negara kita.
Meskipun umumnya mengetahui AKP bersikap lebih terbuka berbanding parti lainnya tatkala pada awalnya diterima sebahagian besar rakyat Turki. Namun disisi rakyat Turki, AKP sentiasa dilihat bersifat conservative democracy dan dirasakan paling relevan dalam struktur sosiopolitik Turki kini. Tetapi harus diingat semasa atau menjelang pilihan raya ada isu-isu yang boleh rakyat mempersoalkan untuk tidak mengundi lagi AKP. Inilah pengajaran harus diambil perhatian, iaitu aspek pendekatan dan kerelevanan isu yang berbangkit memungkinkan penilaian semula sokongan oleh pihak rakyat.

2. Apakah analisis terhadap kecenderungan pengundi berdasarkan keputusan tersebut? Setelah AKP menerajui Kerajaan Turki selama beberapa penggal, mengapa ia mendapat keputusan seperti itu?

AKP ditubuhkan tahun 2001 hasil daripada simpang siur politik, perundangan dan sistem Kemalisme yang terlalu sekular. Sebelum itu Parti Refah dan Fazilet Partisi seagai landasan pemimpin yang memperjuangkan idealisme mesra Islamis. Pengharaman kedua-duanya membawa kepada pemimpin aliran sederhana menubuhkan AKP.
Latar sejarah ini cukup mendidik kepimpinan AKP memahami selera rakyat Turki yang sekian lama tertekan di bawah Kemalisme. Sesuai dengan kepimpinannya yang menggabungkan tokoh dan aktivis Islamis, aliran kiri dan aktivis NGO, maka gandingan tiga pihak ini telah membentuk sambutan baik rakyat. Sewajarnya AKP pada permulaannya rakyat menyokong.

Namun begitu keputusan pilihan raya terbaru adalah ujian dari komitmen serta prestasi yang memungkin penilaian semasa rakyat, khususnya pengundi yang tidak berpuas hati serta masih tertekan dengan dasar dan tindakan politik di bawah kuasa AKP. Paling mudah diperhatikan ialah kemerosotan pengaruh AKP di bahagian Tenggara Turki dan kemunculan sokongan terhadap Parti Demokrtik Rakyat (People’s Democratic Party, HDP) diketuai tokoh wanita Selahattin Demirtaş, bekas calon presiden pada pilihan raya presiden yang lepas. Antaranya kerana dikatakan rancangan kuasa AKP yang tidak popular di wilayah Puak Kurdis, lalu HDP dikatakan pilihan pengundi Kurdis yang meraih 13.12% atau 79 kerusi parlimen. Ia suatu lonjakan besar (7.45%) berbanding sebelumnya hanya meraih 5.67%.
Cabaran yang sama diterima daripada parti pesaing tradisi AKP, iaitu dari Parti Pergerakan Kebangsaan (Nationalist Movement Party, MHP) yang turut bertambah sokongan (3.28%) dari sebelumnya hanya 13.01% telah meningkat kepada 16.29% pada pilihan raya baru lalu. Apabila dilihat kepada peningkatan sokongan kepada dua parti ini (MHP dan HDP) sudah berjumlah 10.73% atau bersamaan 59 kerusi parlimen daripada 550 kerusi. Di sinilah (yakni di wilayah dimenangi MHP dan HDP) menyaksikan AKP mengalami kemerosotan sokongan 53 kerusi, iaitu dulunya AKP menguasai 311 dan telah merosot kepada 258. Sekaligus menggagalkan sasaran 330 kerusi bagi membolehkan penguasaan dua pertiga.

Ada pandangan yang menilai kemerosotan AKP kali ini kerana tidak popularnya pendekatan terhadap tuntutan pemberontak Kurdis yang digerakkan oleh Partiya Karkeren-I Kurdistan (Parti Buruh Kurdis, PKK) bersifat militia Muslim tetapi pro Marxis. PKK lebih dikenali sebagai sebuah parti politik yang memperjuangkan penentangan secara revolusi dengan bermatlamatkan penubuhan negara Kurdistan. Namun PKK tidak dapat menyertai pilihan raya, maka dalam pilihan raya lalu mereka berpihak kepada HDP.

3. Kononnya AKP sebelum ini dikatakan berjaya mendapat sokongan walaupun tidak memperjuangkan syariat dan menjadikan ulama sebagai teraju. Bahkan pemerintahannya berjaya mencapai lonjakan ekonomi selain populariti antarabangsa diraihnya. Jadi, apakah faktor kemerosotannya?

Sebagaimana sejarah pembentukan AKP dan persimpangan pandangan politik demokrasi antara kumpulan Islamis ketika pemimpian AKP bersama-sama Parti Refah, asasnya antara moderate dengan conservative berhadapan dengan kekangan sistem sekular Kemalisme. Maka AKP berjaya setelah mengambil jalan moderate dengan menzahirkan imej Islamis. Meskipun begitu secara tersirat ia diketahui, terutama setelah AKP berkuasa beberapa dasar mesra Islam telah dibuat. Ia berjaya menarik golongan demokratis liberal dari asuhan Barat, tambahan pula pendekatan ekonominya yang cuba menyertai Kesatuan Eropah (EU) dan mengamalkan diplomasi yang tegas terutama di dalam isu-isu hak asasi termasuk isu Palestine dan pelarian kaum minoriti. Tetapi di dalam pilihan raya lalu ada beberapa isu diamali dan ditangani oleh AKP yang tidak mesra nilai-nilai universal dan liberal itu sendiri. Antaranya ialah yang utama isu penyelesaian tunutan pemisah Kurdish di sempadan Turki-Iraq, lahirnya pengaruh Gerakan Gulen dalam sistem politik dan undang-undang Turki, kebetulan pula berlaku kelembapan ekonomi. Terheret sama isu pembunuhan Özgecan Aslan dan Bencana Soma 2014, tuntutan hak minoriti Kurdis dan minoriti Alevi, dan menjelang pilihan raya Presiden Recep Tayyip Erdogan turut mengadakan perhimpunan kontroversi dan terbuka yang mencetuskan idea sistem presiden yang berkuasa penuh berbanding sistem parlimen.

Diburukkan lagi oleh beberapa isu sebelumnya seperti protes anti-kerajaan Gezi Park tahun 2013 dan dakwaan skandal rasuah kerajaan tahun 2013 yang terseret sama ahli politik AKP. Begitu pula dasar luar AKP mengenai Perang Saudara Syria dan Kebangkitan Negara Islam Iraq dan Levant. Diikuti pada akhir 2014, isu pengepungan bandar Isil membawa kepada rusuhan berdarah di Tenggara Turki. Ia menyebabkan kerajaan meluluskan rang undang-undang kontroversi 'Keselamatan Dalam Negeri' yang memberi kuasa yang besar kepada polis. Ini mengundang pihak pembangkang dan Kesatuan Eropah menuduh AKP bertindak mesra 'ketenteraan dan negara polis’. Serentak dengannya tercetus persepsi teruk dan rekod hak asasi manusia Turki menurun ekoran pendekatan media dan internet. Ini menampakkan autoritarian pihak kerajaan AKP atas kepentingan dominasi dan memberi modal kempen kepada pihak pembangkang.

4. Jika perjuangan AKP dibandingkan dengan PAS dalam soal pendekatan dan dasar, apakah mana satu antara keduanya yang lebih meyakinkan?

Dari segi realitinya tidak boleh membandingkan PAS dengan AKP kerana sejarah, latar belakang dan waqi’ sosiopolitik masyarakat yang jauh berbeza. Cuma asas kesederhanaan yang dipamerkan seawal AKP bangkit dengan nilai-nilai khidmat serta melayani keperluan semasa rakyat berasaskan demokrasi agak praktkal untuk dikongsi sama oleh PAS. Maksudnya, ruang demokrasi dan kekangan sistem perundangan (perlembagaan) boleh diambil pengalaman. AKP boleh menguruskan kepentingan politiknya dengan sistem sekular Kemalisme bagi menatijahkan kebaikan terhadap orientasi Islamis. Maka PAS seharusnya lebih terbuka ruangnya dalam menguruskan kepentingan politik dalam memenuhi harapan rakyat meskipun ada halangan sosiopolitik majmuk dan halangan perlembagaan negara, terutama di dalam memartabatkan sistem perundangan dan kehakiman Islam. Dalam hal ini, amat menyakinkan bahawa PAS boleh maju kedepan sebagai parti Islamis dan boleh menjadi pilihan rakyat. Syaratnya pendekatan yang diambil hendaklah disesuaikan dengan kemajmukan dalam negara.

5. Bagaimana pula jika dibuat bandingan itu antara Kerajaan Kelantan pimpinan PAS dengan Kerajaan Turki pimpinan AKP?

Apa yang penting dilihat, atas nama Kerajaan Negeri Kelantan telah berlaku urustadbirnya secara Islamis sejak 25 tahun lalu. Berbeza dengan Turki, momokan daripada kerajaan AKP dilihat bercirikan Islamis sejak 10 tahun lalu, namun sistem yang mengawalnya tetap sekular dan Kemalisme. Di sini, kelihatan ruang untuk Kelantan mengukuhkan nilai-nilai Islam masih banyak, antaranya isu-isu penghayatan hidup beragama dan kebersihan serta kemakmuran ekonomi. Namun sistem federalisme yang tidak adil oleh penguasa Pusat semacam juga Perlembagaan Turki yang menyekat usaha Islamis oleh AKP. Keputusan pilihan raya terbaru Turki itu, turut menterjemahkan AKP berdepan dengan dilema dan cabaran yang nampaknya AKP turut memerlukan penyesuaian kembali pendekatan dan programnya berpandukan perubahan sokongan rakyat mutakhir ini.

Maka PAS di Kelantan boleh mengambil pengalaman Turki di dalam memenuhi program untuk rakyat yang bersifat kebajikan, kesejahteraan dan kemakmuran ekonominya. Ia termasuklah usaha pelaksanaan Kanun Jenayah Syariah itu seharusnya diterjemahkan sebagai keperluan ke arah kesejahteraan dan kemakmuran serta keberkatan hidup rakyatnya. Tidak seharusnya Kanun Jenayah itu dilihat dari sudut hukuman yang bersifat fundamental semata-mata. Di samping melakukan pembaharuan ke arah mencetuskan harapan baru rakyat di dalam pembangunan sosioekonomi untuk masa depan.

Sekian.

Soal&jawab oleh Dr Wan Nik Wan Yussof, Pusat Kajian Strategik Negeri Kelantan. 
1 Ramadhan 1436 = 18 Jun 2015.

16 June, 2015

KJS-Hudud Kelantan: Bukan Melayu berpersepsi positif

Daya usaha Kerajaan Negeri Kelantan di bawah Kepimpinan Ulamak terus melangkah maju ke hadapan demi memartabatkan pentadbiran yang mesra syariah. Kini turut mendapat motivasi segar ekoran sokongan dan persepsi positif orang bukan Melayu terhadap usaha pelaksanaan Undang-undang Jenayah Islam-Hudud.

Penemuan kajian terbaru menerusi sistem pesanan ringkas (SMS) menunjukkan majoriti rakyat Kelantan (kalangan pengundi) bukan Melayu menyokong di atas usaha pelaksanaan Undang-undang Jenayah Syariah-Hudud untuk orang Islam.

Kajian oleh Pusat Kajian Strategik Kerajaan Negeri Kelantan menerusi SMS ialah berupa kenyataan untuk disokong atau ditolak: “Anda sokong usaha Kerajaan melaksanakan Undang-undang Jenayah Islam-Hudud untuk orang Islam di Kelantan.” Pengiriman SMS itu ditujukan kepada responden bukan Melayu (baca, non-Muslim) yang namanya berdaftar sebagai pemilih di Kelantan dan memiliki nombor telefon.

Jawapan kajian

Kajian dilakukan selama tiga hari bermula 14-17 Mei 2015 yang membabitkan pengiriman SMS dan penerimaan balas. Jumlah pengiriman yang dibuat sebanyak 19,500 nombor telefon bimbit responden. Sementara jawapan balas yang diterima sebanyak 500 responden sahaja. Kadar jawapan balas yang agak rendah adalah sudah dijangka memandangkan persoalan yang bersifat perundangan dan menyentuh sensitiviti kaum dan agama. Sementara ada pula responden yang membalas dalam bentuk komen dan tidak menjawab kepada kenyataan SMS yang dikirim. Malah paling ramai (19,000 responden) adalah bersikap sepi dan mengabaikan SMS yang dikirim.

Namun demikian, sejumlah 500 jawapan balas yang diterima (2.56% daripada 19,500 kiriman SMS) adalah sebenarnya sudah memadai. Ini disebabkan kajian ini bersifat tinjauan umum bagi menterjemahkan persepsi umum orang bukan Melayu terhadap usaha ke arah pelaksanaan Undang-undang Jenayah Syariah-Hudud oleh Kerajaan Negeri Kelantan.

Analisis kajian

Kajian ini telah menganalisis penerimaan SMS itu secara SPSS (Statistical Package for the Social Science) bagi mengolah hubung-kait jawapan deskriptif yang menyokong atau bersetuju, atau sebaliknya. Justeru daripada 500 SMS balas yang diterima, 421 telah menjawab dalam maksud menyokong/bersetuju atau menolak/tidak bersetuju. Maka bagi maksud analisis kajian ini, jumlah 421 adalah sahih kerana ia mewakili kesemuanya bukan Melayu, iaitu 415 adalah Cina,  satu India dan lima kaum lain.

Seramai 421 jawapan yang diterima, pola menyokongnya berjumlah 245 (58.19%) dan pola menolaknya pula berjumlah 175 (41.81%). Signifikennya pola jawapan yang diterima boleh dianggap munasabah kerana kajian tersebut dibuat ketika persoalan Kanun Jenayah Syariah termasuk Hudud sedang hangat dibicarakan di dalam pelbagai media massa. Sudah tentu sensitiviti dan sikap terhadap SMS yang dikirim menepati premis masa dan persoalan yang berputar di khalayak awam. Justeru hasil kajian ini mempunyai nilai kebolehpercayaan yang meyakinkan.

Sekaligus, penemuan itu membuktikan seruan dan hasrat Kerajaan Negeri Kelantan yang bertegas untuk memulakan usaha pelaksanaan Undang-undang Jenayah Islam pada tahun 2015 telah mendapat perhatian dan persetujuan rakyat Kelantan termasuk kaum bukan Melayu. Namun, pihak Kerajaan Negeri juga harus memberi perhatian kepada angka 175 (41.81%) yang menolak usaha tersebut. Ia memerlukan siri penerangan dan penjelasan yang baik bagi menangani isu-isu penolakan tersebut.

Kajian lalu

Sesungguhnya, penemuan Pusat Kajian Strategik pada kali ini telah mengukuhkan asas jawapan kepada nilai-nilai skeptikal sesetengah pihak yang pesimis dan menolak usaha yang sedang ditambahbaikan oleh Menteri Besar Kelantan, Ustaz Dato’ Ahmad Yakob sekarang.
Demikian pula kajian ini telah mengukuhkan penemuan kajian-kajian yang dibuat sebelum ini. Antaranya kajian yang meninjau pendapat dan persepsi layanan adil Kerajaan Kelantan terhadap bukan Melayu yang dilakukan 15-16 Ogos 2012, iaitu menjelang pilihan raya umum 2013. Kajian tersebut melibatkan 1,200 responden dan mendapati 710 (59.2%) bersetuju bahawa Kerajaan Kelantan berlaku adil terhadap orang bukan Melayu.

Sementara itu, satu lagi kajian yang berkaitan usaha pelaksanaan Kanun Jenayah Syariah yang telah digiatkan semula selepas 20 tahun dengan kerjasama Kerajaan Pusat juga mendapat sokongan positif. Kajian itu melibatkan 9,654 responden Melayu sahaja di 24 Dun terpilih telah dilakukan pada 25-31 Mei 2014 (setahun yang lalu) dan mendapati secara puratanya 91.89% adalah bersetuju di atas usaha tersebut.

Menariknya penemuan daripada dua kajian lalu ini adalah membuktikan hubungan isu Kanun Jenayah Syariah (baca, Undang-undang Jenayah Islam-Hudud) dengan persepsi bukan Melayu adalah menggambarkan suatu nilai majoriti yang bersetuju. Meskipun kadarnya agak rendah berbanding dengan persetujuan yang ditunjukkan oleh Melayu sendiri (baca orang Islam), namun ia boleh dianggap suatu fakta sokongan dalam menuntut hak di sisi demokrasi rakyat Kelantan sejak tahun 1990 yang lalu.


Tinggal lagi, masih ada pihak yang tidak bersetuju atau menentang tanpa asas terhadap usaha Kerajaan Negeri Kelantan selama ini. Sebaiknya pihak berkenaan perlulah mempertimbang semula sikap yang amat kontra itu dan sewajarnya menghormati hak demokrasi dan hasrat rakyat Kelantan sendiri. Semoga segala-gala usaha yang sedang berjalan menemui jalan penyelesaian bagi mengatasi setiap halangan yang ada.

Analisis oleh:
Dr Wan Nik Wan Yussof, Pengarah Pusat Kajian Strategik Negeri Kelantan