24 March, 2009

Nizar calon, KDN tunjuk belang & Anwar menerima gas

Pada saat (23 Mac 2009) Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin diisytiharkan sebagai calon PAS yang mewakili Pakatan Rakyat bagi pilihan raya kecil P.059 Bukit Gantang berlaku dua perkara besar yang mengesahkan Malaysia adalah pengamal “demokrasi terbatas”: pertama, pada siangnya pihak Kementerian Dalam Negeri (KDN) menggantung tiga bulan permit penerbitan akhbar ‘untuk ahli sahaja” – Harakah dan Suara Keadilan; dan kedua, pada malamnya pihak polis secara ‘bodoh’ telah menggempur ceramah Pakatan Rakyat di Bukit Selambau dengan semburan air dan gas pemedih mata serta menangkap pimpinan Pakatan Rakyat.


Nizar to contest Bukit Gantang

KDN gantung akhbar PAS, PKR

Tear gas fired at Anwar ceramah


Ketiga-tiga topik di atas adalah malang sekali bagi politik Malaysia, sama malangnya Ali dari Melaka dan Norza dari Wilayah Persekutuan yang tidak dibenar menjadi calon dalam pemilihan UMNO pada 26 Mac ini.

Kesemua peristiwa di atas adalah ‘hiasan’ rencah politik yang bakal menghangatkan iklim langkahan Najib menuju puncak kuasa dalam pemerintahan negara. Maka, seluruh rakyat akan ketahuilah betapa negara dan rakyat Malaysia sedang memasuki gerbang demokrasi terbatas yang berkemungkinan ke pentas “demokrasi menekan” hatta “autoritarianisme” yang bakal menobatkan Najib sebagai pemimpin bersikap “najibisme” yang bakal meneruskan legasi “mahathirisme.”

Kenapakah sampai terjadi demikian sehingga mencetuskan kemelut demokrasi Malaysia? Mungkin sebahagian jawapannya akan terselak sepanjang Najib mengetuai kempen di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai!!


Semuga Tuhan Yang Esa memberkati perjuangan untuk menyatukan ummah demi kesejahteraan dan kebahagiaan rakyat Malaysia.


No comments: