21 June, 2020

COVID-19: 11 hari PKPP - 220 kes baharu 1,171 sembuh

Sepanjang 11 hari tempoh PKPP usaha mengekang Wabak COVID-19 di Negara kita, sudah terkumpul  sebanyak 220 kes baharu dan 1,171 orang dirawatpulih dan discaj daripada wad hospital. Data ini membuktikan kadar penularan yang membawa kepada kes baharu berbanding dengan jumlah pesakit yang sembuh adalah berkadar 0.19 kes baharu bersamaan 1 pesakit dirawatpulih.

Purata hariannya pula adalah sekitar 20 kes baharu dan 106 kes dirawatpulih dalam masa 11 hari. Maka daripada pola perkembangan Wabak COVID-19 di Malaysia ini, menunjukkan masih wujud kebolehjangkitan seharian dan pada masa yang sama keupayaan pasukan perubatan semakin hari dipertingkatkan (buktinya jumkah pesakit dirawatpulih lebih besar berbanding kes baharu).




Perkembangan seharian – 20 Jun

Menurut KKM, terdapat 21 kes baharu yang telah dilaporkan. Ini menjadikan jumlah kes positif COVID-19 di Malaysia adalah sebanyak 8,556 kes. Oleh itu, jumlah kes aktif dengan kebolehjangkitan COVID-19 adalah 289 kes.

Bagi kes pesakit yang berjaya dirawatpulih pula adalah sebanyak 76 kes dan kumulatifnya kes yang berjaya dirawatpulih sepenuhnya dari COVID-19 adalah sebanyak 8,146 kes (prestasinya 95.2 peratus daripada jumlah keseluruhan kes).

Alhamdulillah, tiada pertambahan kes kematian berkaitan COVID-19 dilaporkan dan kumulatif kes kematian COVID-19 di Malaysia adalah kekal sebanyak 121 kes. Mengikut rekod, selama 11 hari tempoh PKPP ini baru tiga kematian yang dilaporkan iaitu pada 12, 13 dan 14 Jun. Bersama-sama kita mendoakan agar baki pesakit 289  oang yang sedang dirawat dapat dirawatpulih sepenuhnya, ins sya Allah.

Meneliti 21 kes baharu pula, pecahan kesnya adalah dua (2) melibatkan kes import dan 19 kes akibat penularan tempatan. Namun daripada 19 ke penularan tempatan, didapati 12 kes dalam kalangan Warganegara dan tujuh (7) kes dalam kalangan Bukan Warganegara.

Perincian kes dalam kalangan Warganegara, didapati tujuh (7) kes berlaku di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan 12 kes berlaku di Selangor. Sementara dua (2) kes import adalah yang baru pulang dari Indonesia.

Sementara perkembangan kluster pembawa Wabak COVID-19 pula, terdapat satu (1) lagi kluster terbaharu yang diisytiharkan tamat iaitu Kluster Pesantren dan merupakan kluster keempat yang terbesar. Kluster ini tidak tersebar jangkitanya kepada orang awam kerana kesemuanya dikuarantin sebaik tiba di KLIA.
Ini menjadikan 40 kluster ditamatkan secara keseluruhan.

Mohon kita semua teruskan berdoa dengan hajat Allah angkat dan bebas Negara kita dari penularan Wabak COVID-19 yang telah banyak mendidik kita pelbagai norma-norma baharu.
Wassalam.

No comments: