27 May, 2020

COVID-19: The World Highest Countries vs Malaysia

Today's worldwide recorded of the top 10 countries of the highest COVID-19 outbreak is the US ahead of other countries. The ten countries after US are Brazil, Russia, Spain, UK, Italy, France, Germany, Turkey and India. Two of the countries from the Asia region are Turkey and India. 

The total cases COVID-19 in the US reached 1.7 million cases, and the curved rose far higher than Brazil in second rank with a record 394,507 cases. The next rank is Russia with a total of 370,680 cases. While other countries are under 300 thousand cases.


Situasi berbeza di Malaysia yang menunjukkan dua hari lepas, berlaku kes baharu bertambah mendadak melebih 170 kes. Pada hari ini pula, ia merekodkan jumlah kes baharu terendah sepanjang tempoh PKPB, iaitu 15 kes.  


Berdasarkan pola perkembangan kes baharu Wabak COVID-19 daripada 4-27 Mei (selama 24 hari), kes baharu yang pertama menjunam daripada titik puncak 187 kes kepada 15 kes. Hal ini berlaku ekoran daripada penutupan tiga (3) lagi kluster iaitu Plaza Menara City One, Flat PKNS dan Petugas Kesihatan Sabah yang telah diisytiharkan tamat oleh pihak KKM. Laporan Crisis Preparedness and Response Centre (CPRC) Kebangsaan KKM telah mengesahkan kesemua kluster lain yang turut disytiharkan tutup iaitu sebanyak 24 tempat.

Daripada 15 kes itu,  6 adalah berkaitan dengan kes import yang mendapat jangkitan di luar negara (4 Mesir, 1 UK dan 1 Pakistan) dan 9 jangkitan tempatan. Daripada 9 kes tempatan (4 bukan warganegara, 5 warganegara), bagi 5 kes adalah warganegara iaitu 1 kes di KL, 1 kes di Sabah dan 3 kes di Sarawak, selebihnya 4 kes adalah bukan warganegara (pecahan mengikut kluster - 2 Tapak Pembinaan Setia Alam, 1 DTI Bukit Jalil, 1 Pudu).

Menariknya perkembangan hari ini, selain kes baharu terendah juga jumlah kes diraewatpulih/sembuh seramai 42 orang. Hal ini telah mengurangkan jumlah pesakit yang sedang dirawat di hospital daripada semalam (1,448) kepada 1,421 orang. Dua hari sebelumnya, jumlah ini meningkat (daripada 1,185 kepada 1,448 orang) ekoran daripada bertambah mendadak kes baharu pada 25-26 Mei.

Kita bersyukur, dengan perkembangan baharu hari ini selain kes baharu kembali pada dua angka (15 kes) ia juga menyaksikan 24 kluster telah tamat. Semoga berkat doa dan amalan berdisiplin kita semua yang inginkan Wabak COVID-19 dapat dihindari menjelang 9 Mei (penamat PMPB), ins sya Allah akan dimakbul-Nya.

WalLahu'alam.

No comments: