26 January, 2010

Cah keting atau doa selamat

Satu persepsi yang amat negatif apabila akhbar Mingguan Malaysia (17 Januari) memutar aspek yang dilihat tersirat mengenai doa Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan ketika berkuliah pagi Jumaat di Medan Ilmu Kota Bharu. Paling kontra, apabila perkataan cah keting yang dijadikan tajuk muka depan kononnya diterjemahkan daripada doa dibacakan Tuan Guru Dato’ Menteri Besar. Tiba-tiba perkataan itu dijadikan asas untuk mempertimbangkan bahawa wujudnya perangai (fe’el) cah keting di dalam PAS, parti pemerintah di Kelantan.

Pihak pembaca sepatutnya beriskap analitikal sebelum mempercayai dakwaan akhbar itu, kerana pertama ia disiar bukan bersandarkan kenyataan lisan Tuan Guru Dato Nik abdul Aziz, sebaliknya ia adalah ulasan dan fahaman yang dicetuskan oleh pihak media itu sendiri. Keduanya pula, sandaran perkataan cah keting itu tidak lafaz dengan jelas di dalam doa, sebaliknya ia diulas atas anggapan doa dibaca ialah untuk menghindari (supaya tidak berlaku) perbuatan cantas-mencantas. Maka, doa adalah senjata mukmin untuk mendapat perlindungan Allah agar tidak berlaku sesuatu yang tidak diingini. Bukan bermakna berdoa itu atas perkara yang sudah berlaku. Logik ini tidak dipakai di dalam pemberitaan surat khabar tersebut.

Sedangkan natijah cah keting, jatuh-menjatuh adalah permainan yang biasa berlaku di dalam UMNO atau BN. Maka, media proBN telah bersikap memutar isu dalaman PAS dan mengalih fakta penyakit dalaman UMNO/BN. Sedangkan di dalam UMNO sendiri bukan sekadar cah keting, malah pernah berlaku political assassination yang melibatkan wakil rakyat, misalnya pernah berlaku di Pahang dan Negeri Sembilan wakil rakyat dibunuh demi survival tokoh politik tertentu. Paling malang lagi, era kepimpinan “Pak Lah’ selaku Perdana Menteri telah berlaku pelan peralihan kuasa yang disetuji selama dua tahun, tetapi telah dicantas dan didesak sehingga terpaksa mengundur awal.

Mungkin pengalaman UMNO/BN begitu, maka peranan media berkenaan telah cuba dipakai ke dalam PAS dan ruang yang ada adalah mengambil peluang atas doa Tuan Guru Dato’ Menteri Besar Kelantan. Sesungguhnya ia sesuatu yang tidak adil dan bersifat mengkhianati dunia pemeritaan bila mana unsur fitnah dan provokasi mengatasi kebenaran telah dijadikan teknik pemberitaan untuk melariskan jualan akhbar berkenaan.

Semuga Tuhan Yang Esa menunjuki cahaya keimanan dan membuka pemikiran rakyat negara ini agar menolak hujah pemfitnah yang merosak keharmonian Negara.

No comments: