30 June, 2020

COVID-19: Tiga kes baharu - kita menang

Perkembangan Wabak COVID-19 hari ini (29 Jun) kembali melegakan berikutan KKM melaporkan hanya tiga (3) kes baharu, tiada kematian dan jumlah dirawatpulih/sembuh 16 kes. Ini menambahkan lagi kes sembuh daripada semalam 8,318 kepada 8,334 kes.
Berikutan kes baharu hanya tiga kes, maka jumlah kumulatif kes positif bertambah dari semalan sebanyak 8,634 kepada 8,637 kes. Daripada tiga kes positif baharu hari ini, adalah dua (2) kes penularan tempatan dan satu dari bawaan import.
Berbeza dengan negara jiran, Indonesia berlaku 1,082 kes baharu, Filipina 983 kes dan  Singapura hanya 202 kes. Sementara negara Thailand sebanyak tujuh (7) kes, satu digit seperti Negara kita. Jika dilihat, perkembangan dua hari (28 dan 29 Jun), Indonesia dan Filipina adalah dengan kes kematian berlaku seharian. Ia meletakkan Singapura, seperti Malaysia dan Thailand yang tidak ada kes kematian. Meskipun begitu, lima negara Asia Tenggara ini, Indonesia dan Filipina dijangka akan bertambah lagi. Malahan kemungkinan Filipina akan mengatasi Singapura dalam sehari dua lagi berpandukan pola peningkatan Wabak COVID-19 yang hampir seribu kes sehari hari ini (29 Jun).
Justeru selagi negara jiran kita setiap hari berlaku dengan jumlah kes masih besar (tiga atau empat digit), bermakna Malaysia belum boleh selesa di dalam mengawal Wabak COVID-19. Semestinya kita harus berwaspada dan sentiasa kekal dengan norma baharu demi mengekang dan memutiskan rantaian COVID-19. Semoga kita terus berdoa, agar Allah menyelamatkan negara dan kita serta sekalian Warganegara daripada jangkitan Wabak COVID-19 ini. 
Wassalam.
  

No comments: