06 May, 2013

PRU-13: PAS Kekal mentadbir Kelantan

Alhamdulillah, ini kalilah Kelantan kekal lagi diterajui PAS. Meskipun misi PRU-13 bertemakan "Kekal Kelantan Ubah Putrajaya" dipopularkan dengan harapan PAS bersama KeADILan menang mutlak di Kelantan, sekaligus menguasai kerajaan Pusat di Putrajaya.

Namun Kita yang merancang, Allah jua yang menentukan. PAS kekal di Kelantan tetapitidak berupaya menguasaio Putrajaya. Hatta tokoh PAS dari Kelantan, Naib Presiden PAS, Dato' Husam telah tewas besar (lebih 5,550 undi) di tangan penyandang dari BN, Tengku Adnan.

Demikian pula, walaupun kekal Kelantan, prestasi kerusi parlimen yang ditandingi rakan PR, parti KeADILan (PKR) telah tewas (Ketereh, Machang, Tanah Merah). Sementara PAS pula masih gagal menawan Gua Musang dan Jeli.

Kenapa terjadi demikian? Tidak lain ialah kerana para pengundi setempat masih belum sepenuhnya berpuashati dengan sumbangan wakil rakyat sebelum ini dan program kerajaan negeri di kawasan mereka.

Secara ringkasnya, keputusan pengundiannya ialah di peringkat DUN, PAS 32, PKR 1 dan BN 12. Sementara di peringkat PARLIMEN PAS 9, PKR 0 dan BN 5.

...bersambung.

No comments: