30 April, 2013

PRU-13: Perjalanan panjang menghangat jiwa pemimpin dan petugas

Petang kelmarin sempat juga meneliti sebuah poll melalui online. Hasilnya, selepas seminggu kempen pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) berlangsung masih ramai merasa suasana belum hangat. Lihat penemuan poll tersebut.




Kajian ini menunjukkan 2,644 responsif adalah 45 peratus yang masih merasai tiada kehangatan, sementara 48 sudah merasai kehangatan (tidak setuju belum dirasai kehangatan). Apa pun kehangatan itu adalah sesuatu yang subjektif. Mungkin hangat bila banyak berlaku 'pertembungan' atau perbalahan.

Walau pun begitu, penerimaan masyarakat pengundi kepada tawaran manifesto dua pihak - Pakatan dan Barisan - boleh dijadikan topik hangat. Bila mana kajian poll menerusi online memberi jawapan seperti berikut:




Kajian oleh MSN Malaysia ini menunjukkan 21,254 responsif percaya (67 peratus) adalah yakin manifesto Pakatan lebih memberi faedah langsung berbanding manifesto BN. Ini sesuatu yang malang di sisi Ds Mohd Najib yang ghairah dengan pelbagai Transformasi.

Ia memalangkan lagi ekoran kejatuhan populariti Najib pada Februari lalu, apabila kajian Merdeka Centre menunjukkan sebelum ini (Disember 2012) ialah 63 peratus kepada 61 peratus. Sementara keyakinan (menyokong) BN juga merosot daripada 47 kepada 45 peratus dalam tempoh yang sama.

Apa yang pasti pada 5 Mei nanti (menjelang 6 Mei) adalah jawapannya.





 

No comments: