30 January, 2011

PrK Tenang: Selamat mengundi guru Muslimah

PrK Tenang kali ini (30.1.11) menyaksikan persaingan antara dua parti yang ultra Melayu: PAS dengan Umno; dua kerjasama politik: PR dengan BN; dua kuasa politik: pengimbang kepada penguasa (state) dengan kerajaan sebagai penguasa. Sifat duaan nilaian asas ini telah menyaksikan muncul dua calon yang memerlukan pengundi Dun Tenang mengundinya, iaitu Cikgu Mala dan ADO Azahar.

Pilihan yang tepat bagi saya (dalam konteks Tenang) ialah Cikgu Mala kerana tiga nilai asas kepimpinan untuk masyarakat Labis ini (kerana Tenang dalam parlimen Labis dan bandar utamanya Labis).

Pertama, Cikgu Mala adalah bekas seorang guru yang sudah terbukti ada jasa cemerlang mendidik anak bangsa seagama dan seummah.

Kedua, sifat kepimpinan guru amat dekat dengan masyarakat yang sudah terbukti mencipta rekod membawa perubahan
pemikiran masyarakat mengurus masa depan yang berakhlak bersimbolkan ilmu.

Akhirnya, ketiga inilah masa dan peluang membuktikan "semangat keibuan" dan "sifat keibuan" itu diterjemahkan secara sepakat untuk diterapkan di dalam kepimpinan siasah syariyyah-Islamiah.


Bertolak daripada tiga kekuatan nilai asas kepimpinan itu, maka terserah kepada pengundi Labis yang menggambarkan nilai majmuk realiti masyarakat Malaysia - Melayu, Cina, India, Orang Asal dan lain-lain kumpulan kecil kaum lain. Atas sifat masyarakat yang bersifat majmuk ini, sewajarnya pengundi Tenang dapat menerima perjuangan PAS "Untuk Semua" dan Pakatan Rakyat "Untuk Malaysia." Justeru 14,753 orang pemilih akan membuat keputusan.

Selamat mengundi, 'siiru ala barakatil Lah'. Allahu Akbar.

No comments: