27 December, 2009

MUHARAM 1431H~DISEMBER 2009M

Pada Jumaat, 18 Disember lalu adalah bersamaan 1 Muharam; berlaku hari pertama tahun Hijrah 1431. Sementara 25 Disember lalu pula berlaku sambutan Hari Natal, Xrismas Day, sambutan raya bagi penganut Nasrani/Kristian. Ia bermakna pada penghujung tahun 2009 Masihi adalah menyaksikan sambutan tahun baru bagi umat Islam (Hijrah) dan selepas 31 Disember pula bakal disambut tahun baru 2010 Masihi.

Apa pun sambutan setiap hujung tahun Masihi itu penuh makna bagi masyarakat Malaysia yang berbagai-bagai anutan agama. Rasa perpaduan yang tinggi kalangan rakyat turut memberi perhatian kepada Hari Natal itu, kerana ia telah dijadikan sambutan perayaan nasional. Indahnya masyarakat Islam di Negara ini apabila turut mengiktiraf hari kebesaran agama Kristian yang minoriti (peratus agama : Islam 60.4, Buddha 19.2 , Kristian 9.1, Hindu 6.3, Konfusius dan lain-lain 2.6) sebagai hari kebesaran nasional.

Walaupun begitu, sambutan tahun baru Hijrah, Hari Natal dan tahun baru Masihi 2010 adalah disambut di dalam keadaan Negara berada di dalam keadaan kecamukan isu yang bersifat spkeptik. Ini kerana pelbagai isu berkenaan turut mengundang kecamukan fikiran rakyat, antaranya kegagalan pihak kerajaan menangani isu kesejahteraan rakyat seperti pengangkutan dan kemelesetan ekonomi serta paling terbaru dikejutkan dengan kehilangan enjin jet TUDM bernilai RM50 juta.

Isu kesejahteraan rakyat tetap menjadi isu penting untuk rakyat terus skeptik terhadap kepimpinan Negara yang diterajui Perdana Menteri DS Mohd Najib. Janjinya sebagai perdana menteri untuk mendahulukan rakyat dilihat hanya ungkapan yang gagal direalisasikan. Betapa perkhidmatan awam seperti teksi dan bas selalu menjadi rungutan rakyat. Belum lagi dipersoalkan rentang tanggungjawab kerajaan untuk menyelesaikan pengangkutan bagi kanak-kanak sekolah yang sekarang ini diserahkan bulat-bulat kepada pihak persendirian/ swasta; mutu perkhidmatan LRT/monorail serta komuter yang teruk; bas bandar yang bermutu rendah serta standard jalan raya yang masih banyak belum selamat.

Apapun rungutan rakyat, sebenarnya adalah petunjuk langsung kepada penilaian prestasi kerajaan Barisan Nasional sekarang yang dilihat semakin tidak diyakini rakyat, malah sebahagian pelabur asing turut terkedu untuk datang melabur ekoran beberapa indeks integriti (Malaysia sekarang berada di peringkat CPI 5.0) makin menurun kebelakangan ini, terutama dari segi amalan rasuah (Malaysia menduduki tangga ke 56 daripada 180 negara dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) dunia 2009. Malaysia mencatatkan penurunan dalam indeks persepsi rasuah pada tahun ini dengan hanya memperoleh 4.5 mata berbanding 5.1 mata pada 2008 dan 5.28 pada tahun 1995).

Justeru itu, sempena sambutan tahun baru Hijrah dan bakal tiba 1 Januari 2010, tahun baru Masihi; semuga Tuhan Yang Esa bukakan dada dan hati rakyat Malaysia agar menilai demi masa depan: Selamatkah Negara sekira selamanya dipimpin oleh kepimpinan Barisan Nasional yang sudah lebih 50 tahun mentadbir Negara ini.

No comments: