03 October, 2009

Bagan Pinang: Misi menjulang demokrasi bersih

Satu penegasan prinsip demokrasi yang bersih adalah pendukungnya sentiasa berkompromi dengan pemimpin yang bersih, menolak, memprotes dan membangkang (menentang) amalan rasuah, kronisme, diskriminasi dan akhlak yang jahil (berteras undang-undang jakun). Lantas itu, pengundi Bagan Pinang diajak menolak calon yang terpalit dengan hukum Tuhan. Antara hukum Allah adalah berdosa jika kita mengambil rasuah (mengambil harta/hak orang lain tanpa peraturan yang betul). Firman Tuhan Yang Esa dalam al-Quran telah menggaris hukuman kepada mereka yang melakukan rasuah.








Berpandukan maksud ayat al-Quran di atas, adalah selari dengan petunjuk Nabi Muhammad SAW dalam Hadisnya yang bermaksud: “Allah melaknat orang yang memberi rasuah dan
yang menerima rasuah.” (H.R. Ahmad, Tarmizi dan Ibnu Hibban).

Dalam Hadisnya yang lain yang diriwayatkan Abdullah ibnu Umar, Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: “Aku melaknati orang yang memberi dan menerima rasuah serta perantara di antara kedua-duanya.” (H. R. Ahmad).

Dengan berpandukan kepada mafhum hadis itu, dapatlah disimpulkan bahawa sebagaimana haram memberi rasuah, haram juga menerimanya. Malah, dosa rasuah tidak terbatas hanya kepada pemberi rasuah dan penerimanya kerana ia turut membabitkan pihak ketiga yang bertindak sebagai perantara di antara pemberi dan penerima rasuah.

Latar daripada bayangan hukum Tuhan itu dan hadis nabi tersebut, sama-sama kita merenung apa yang sedang berlaku di pilihan raya kecil Bagan Pinang!

Terkini di Bagan Pinang:









11.30 pagi : Calon kedua-dua parti kini sedang mengadakan sidang akhbar. Helikopter PDRM sedang berlegar-legar kembali diruangan udara sekitar penamaan calon dan kawasan berhampirannya.

11.20 pagi : Sah, hanya satu lawan satu di Bagan Pinang. Pegawai Pengurus Pilihan raya kecil itu, Abdul Wahab Shamsuddin sedang mengumumkan Zulkefly Mohamad (Pas) lawan Tan Sri Isa Samad (BN). Laungan takbir bergema dari kumpulan penyokong Pakatan Rakyat.

Isa adalah calon BN yang tidak dipilih bertanding dalam pilihan raya umum 2004 kerana terlibat dengan amalan rasuah politik wang ketika bertanding jawatan Naib Presiden UMNO tahun 2004!

Sementara Zulkefly adalah Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan yang mempunyai rekod kejayaan memperjuangkan alam sekitar bersih menerusi Jatawankuasa Bertindak Anti-Incinerator di Broga. Maka, satu calonnya bersih (dari PAS) dan satu lagi (dari UMNO) adalah dosa.

No comments: