22 August, 2009

PERMATANG PASIR: Selamat bersama Ramadhan

Selamat bersama Ramadhan 1430H, blog ini mengambil kesempatan mengucapkan salam, semuga kita semua, muslimin/muslimat berjaya membina diri sebagai insan bertaqwa.
Bersejarahnya pula, Ramdhan kali ini adalah disambut dalam suasana negara mengalami wabak selsema BabiH1N1 dan dalam keghairahan kempen pilihan raya kecil Permatang Pasir. tempoh kempen di sana melibatkanselama tiga berlaku pada Ramadhan. Kerana mengundi jatuh pada 25 Ogos, enam hari sebelum negara menyambut hari ulangtahun negara merdeka.

Semuga Tuhan Yang Esa mengabulkan doa insan yang berpuasa dengan ketaqwaan, mencapai darjat rahmat dan keampunan serta syurga. Jika dihitung kelebihan/fadhilat Ramadhan, ia begitu
mulia dan begitu rahmah. Antaranya seperti dicatatkan oleh Budiman Radhi dalam bukunya Fadilat Rejab, Syaaban, Ramadan, paling penting muslimin-muslimat berpuasa akan mencapai darjah keampunan dan balasan syurga seperti mana maksud hadis Nabi SAW:

عن ابي هريره قال قال رسول الله (ص) اعطيت امتي خمس خصال في رمضان لم تعطهن امة قبلهم خلوف فم الصائم اطيب عند الله من ريح المسك وتستغفر لهم الحيتان حتى يفطروا. ويزين الله عزوجل كل يوم جنته ثم يقول يوشك عبادي الصالحون ان يلقوا عنهم المؤنة ويصيروا اليك وتصفد فيه مردة الشياطين فلا يخلصوا فيه الى ما كانوا يخلصوا اليه في غيره ويغفرلهم في اخر ليله قيل يا رسول الله اهى ليلة القدر قال لا ولكن العامل انما يوفى اجره اذا قضى عمله.

Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Umatku telah dikurniakan dengan lima perkara yang istimewa yang belum pernah diberikan kepada sesiapa pun sebelum mereka. Bau mulut daripada seorang Islam yang berpuasa adalah terlebih harum di sisi Allah daripada bau haruman kasturi. Ikan-ikan di lautan memohon istighfar (keampunan) ke atas mereka sehinggalah mereka berbuka puasa".

Allah mempersiapkan serta menghiasi jannah yang khas setiap hari dan kemudian berfirman kepadanya: "Masanya telah hampir tiba bilamana hamba-hambaKu yang taat akan meninggalkan segala halangan-halangan yang besar (di dunia) dan akan mendatangimu."

Pada bulan ini syaitan-syaitan yang durjana dirantaikan supaya tidak menggoda mereka ke arah maksiat-maksiat yang biasa mereka lakukan pada bulan-bulan selain Ramadhan. Pada malam terakhir Ramadhan (orang-orang yang berpuasa ini) akan diampunkan." Maka sahabat-sahabat Rasulullah SAW pun bertanya: "Wahai Pesuruh Allah, adakah itu malam lailatul Qadar?" Dijawab oleh Rasulullah SAW: "Tidak, tetapi selayaknya seorang yang beramal itu diberi balasan setelah menyempurnakan tugasnya."

Harapan kita semua, di mana saja kita berada (termasuk berkempen di pilihan raya kecil Permatang Pasir), jadikan hari-hari Ramadhan peluang bagi kita menambahkan pahala demi mencapai keberkatan dan keampunan Yang Maha Esa.

No comments: