14 July, 2009

Manek Urai: Pengundian berakhir, pengiraan rancak


Jam 5.00 petang, pengundian ditutup dan kira-kira lima belas minit masa berehat. Kini pengiraan sedang rancak. Pihak petugas PAS dan BN masing-masing mengambil tempat menunggu keputusan pengiraan. Dijangkakan keputusan pertama akan diperolehi jam 6.30 petang.

Pada malam nanti, pihak SPR akan membuat pengumuman keputusan rasmi di Dewan Petra Sek. Men. Keb. Sultan Yahya Petra 1, bandar Kuala Krai tempat pusat penamaan calon sebelum ini. Keputusan dijangka diterima melalui Borang 14 bagi setiap saluran. Terdapat 27 saluran mengundi bagi 9 pusat pengundian.

Sumber daripada Pengarah Operasi Pilihan Raya Kecil PAS, YB Hj Abdul Fatah, PAS yakin menang bagi persaingan di Manek Urai kali ini. Ia dijangka mengulangi kejayaan PAS di Kuala Terengganu dan Bukit Gantang.

Berdasarkan laporan di lokasi, pihak kepimpinan BN telah bertolak balik sejak jam 3.oo petang lagi. Sumber dari MRSM di Kuala Krai, pihak helikopter pengangkut Timbalan Presiden UMNO sudah bersedia membawa Muhyidin Yasin keluar dari bumi Manek Urai. Khabar daripada perisik-rakyat.com, markaz besar BN sudah lengang sejak jam 3.30 petang. Semua ketandaan tidak menyebelahi BN.

Walau apapun, keputusan awal pada 6.30 petang akan memberi jawapan penuh kebenaran bagi rakyat Manek Urai sama ada jelas menerima atau menolak janji-janji BN atau menerima hakikat tindakan kerajaan BN yang menggelapkan wang royalti minyak untuk Kelantan. Semuanya bakal menjadi nyata pada malam ini.

InsyaAllah, Tuhan Yang Esa akan memberi ganjaran setimpal kepada semua pemimpin dan petugas yang bekerja di jalan-Nya.

No comments: