13 July, 2009

Manek Urai: BN pasti kalah?

Manik Urai – Umno will surely lose

“contesting in a state that is a stronghold of PAS already puts UMNO at a disadvantage.”

Tajuk laporan di atas adalah inisiatif Aziz Hassan dari MalaysiaDigest.com pada 30 Jun 2009. Antara lain hujah beliau adalah:

“Which actually means that one Kelantanese is no different from the other because they are all "orghe kito" (our people).

“But really, I often ask myself if Umno's determined effort in wanting to win back control of Penang and Kelantan is worth all the time and money spent. If may be good for the political ego if it succeeds but I don't think it will change anything else.

”In addition, Umno's poor showing in all of the by-elections held so far this year must be some sort of indication that they had better work on themselves before they work on other people.


Semangat kekitaan dan kebersamaan yang tinggi kalangan orang Kelantan adalah terjelma di Manek Urai. Disokong lagi dengan kuasa wang ringgit yang ada bukan menjamin boleh mengubah hati dan keyakinan rakyat Kelantan untuk menerima BN lagi. Tambahan pula, prestasi UMNO dalam pilihan raya umum dan semua pilihan raya kecil selepas pilihan raya umum 2008 adalah ukuran pencapaian buruk. Masakan dengan prestasi sedemikian memungkin UMNO boleh diterima rakyat Manek Urai.


Namun, dalam pilihan raya kecil sering terdengar cakap-cakap tentang pendekatan kempen BN yang menggunakan wang ringgit untuk memancing undi, terutama di kalangan pengundi atas pagar. Jika benar, di Manek Urai terdapat kira-kira 1,300 orang pengundi bersikap atas pagar, maka tidak banyak bagi BN berbelanja untuk pengundi itu. Sumber daripada laporan Hazlan Zakaria dalam MalaysiaDigest.com pada 13 Julai (hari ini) mendakwa ada jentera BN yang membayar sampai RM3,000 bagi menyewa rumah kecil di Manek Urai – mendedahkan betapa cara terbaik memberi wang kepada pengundi dan membujuk mereka untuk bersetuju dengan BN.


Tetapi tindakan itu tidak menjamin bagi BN mendapat tambahan undi. Kerana sikap politik penduduk Manek Urai sendiri yang memang mengambil kesempatan di musim pilihan raya. Natijahnya mereka tahu, pilihan raya kecil adalah peluang mereka menadah bekas untuk wang yang ‘ditabur.’ Atas realiti itu, apa sahaja janji pemimpin BN, bukan mudah untuk diterima oleh para pengundi. Sudah pasti, gambaran itu adalah kesulitan bagi BN untuk membaca keputusan pilihan raya yang bakal berlaku pada 14 Julai (esok).


Ketetapan Tuhan Yang Esa sudah tentu telah ada. Manusia sekadar merancang, tetapi harus diingat bahawa perancangan-Nya adalah pasti berlaku. Natijah perancangan-Nya pasti membahagiakan rakyat Manek Urai.


No comments: