27 May, 2009

PENANTI: CALON BEBAS FOKUS MEDIA

Kempen di lokasi DUN Penanti memang tidak hangat dan hampir tiada langsung publisiti media arus perdana. Ia kerana di sana pihak Barisan Nasional (BN) tidak menurunkan calon bertanding, meskipun UMNO Pulau Pinang bersedia untuk bertanding. Kesannya, tiga calon Bebas telah bertanding - berganding melawan calon Pakatan Rakyat dari KeADILan (gambar). Namun, keputusan pilihan raya kecil DUN Penanti tetap dinanti-nantikan. Lantaran banyak penganalisis politik berpendapat, dorongan keluar mengundi amat rendah berikutan akan berlaku protes, sikap tidak kisah pengundi BN, dan kurangya publisiti media berhubung dengan rayuan keluar mengundi. Tambahan lagi, ada pula pihak yang ternanti-nanti, apakah benar kekosongan kerusi DUN Penanti adalah ruang penyelesaian masalah dalaman parti KeADILan!

Sehubungan itu, ramai yang terkekang fikiran dengan apa yang berlaku di Penanti, ia seolah-olahnya tiada berlaku pilihan raya kecil. Berdasarkan pemerhatian awal, nyata sekali berbeza dengan suasana pilihan raya Permatang Pauh, Kuala Terengganu dan Bukit Gantang; jalannya sibuk, benderanya siap terpasang di merata tempat dan persekitaran Bilik Gerakan/markaz adalah ramai dan selalu bersimpang siur. Namun, seperti yang disaksikan, markaz KeADILan di Kubang Seman (gambar), misalnya kelihatan lengang. Jalan utama di situ juga berlalu seperti biasa (gambar).

Walaupu begitu, calon Bebas, Aminah Abdullah, Bekas Ketua Wanita Parti KeADILan (gambar)dilihat lebih terserlah dari segi kempen media apabila tindakannya bermain isu rasuah dengan parti KeADILan agak mengena dan mendapat perhatian popular pihak media. Namun, ramai pihak beranggapan, cara beliau tidak lebih daripada 'buat bising' untuk pekena calon Pakatan Rakyat-KeADILan, dan Aminah sendiri tidak ada agenda kempen khusus atas sifatnya calon yang tidak berparti.

Namun, segala-galanya sudah terjadi dan Tuhan Yang Esa sudah menetapkan kemenangan tetap menjadi milik hanya satu calon. Paling diberi fokus untuk menang bukannya Aminah, tetapi Dr. Mansor calon KeADILan.


2 comments:

Anonymous said...

tak nak komen apa2

cuma nak bertanya PASD tak terbit buku terbaru ke?

wanibrah said...

InsyAllah, buku baru masih dlm lap-top! Sibuk jadi pemerhati politik agak panas. Selepas Penanti, sedia menanti di Manek Urai(MU) pula.