28 May, 2009

Lepas Penanti ke Manek Urai (MU)

Kerusi dewan undangan negeri N.41 Manek Urai Kelantan telah kosong berikutan kembalinya ke rahmatullah YB Hj Ismail Yaacob, ahli dewan undangan negeri (ADUN) yang disayangi ramai pada 22 mei 2009 lalu.

Pagi tadi pula, pihak Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) telah memutuskan akan berlakunya pilihan raya kecil (PrK) di DUN MU itu. Terjadilah siri pilhan raya kecil berikutnya: selepas Penanti, Manek Urai sedia menanti.

Kenyataan Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof antara lain menjelaskan:
- Penamaan calon pada 6 Julai
- Pengundian 14 Julai
- Daftar Pemilih Induk 2008 ialah gabungan Daftar Pemilih Tambahan Suku Tahun Pertama 2009
- dikemaskini DPI pada 22 Mei
- teradapat 12,293 pemilih termasuk 25 pengundi pos.
- pemakluman rasmi kekosongan kerusi daripada Speaker Dewan Negeri Kelantan pada 24 Mei
- Pusat penamaan calon dan penjumlahan rasmi undi di Dewan Petra, SMK Sultan Yahya Petra 1, Kuala Krai
- sembilan sekolah dijadikan pusat mengundi
- seramai 350 petugas SPR terlibat
- pengundi boleh menyemak sendiri melalui:
--- laman web rasmi SPR www.spr.gov.my
--- lima kaunter SPR di DUN MU
--- SMS
dengan menaip SPR SEMAK NO KAD PENGENALAN dan hantar kepada 15888
--- talian dail ibu pejabat SPR 03-88856500 atau SPR Kelantan 09-7482510.
- dua pasukan penguatkuasa kempen pilihan raya (PPKPr) ditubuhkan.


Walau apapun, pengumuman SPR ini jelas telah menghormati tarikh-tarikh Muktamar PAS ke-55 yang bakal diadakan bermula 4 Jun hingga 8 Jun 2009 di Shah Alam. Begitu juga turut diambil kira ialah ruang selesa bagi Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat untuk setup jentera pilihan raya masing-masing selama masa yang senggang (enam minggu). Mungkin ia lebih beruntung bagi BN/UMNO, kerana parti itu sudah setahun tidak melakukan apa-apa akses di DUN tersebut. Maka, masa senggang itu nanti dapat dimanafaatkan dengan baik.

Sudah pasti semua jentera kerajaan BN akan turut membantu para pengundi di sana. Kerana di DUN MU sudah jelas adanya agensi yang rapat dengan rakyat seperti KESEDAR, FELCRA, RISDA, jabatan-jabatan lain di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan projek-projek yang bertaraf 'pembantu rakyat miskin'.

Saya yakin pihak pegawai di jabatan-jabatan berkaitan sudah memikirkan pelan strategik membantu rakyat sebelum kempen rasmi pilihan raya bermula.

Sebenarnya sudah menjadi kententuan Tuhan Yang Esa, setiap yang hidup akan kembali kepada-Nya. Cuma sebab musabab dan kerana-Nya takdir terjadi, maka arwah ADUN Manek Urai yang dikenali dengan nama mesra "Paksu Wel" telah kembali mengadap-Nya. Semuga, rakyat DUN MU terus mengenangnya, dan abadinya dalam kemuliaan jua. Amin.

No comments: