17 March, 2009

Bukit Gantang: PR/BN perlu kempen strategik-3


Malaysiakini
pada 21 Feb. melaporkan sumber dari UMNO Bahagian Bukit Gantang tiga calon yang dikemukakan: Kamalulail Sulaiman; 47, Mohd Kamaruddin Abu Bakar, 44, (naib ketua) dan Ismail Saffian, 47 (ketua penerangan).

Kemudian laporan Malaysian Insider: Najib memilih Ismail atas criteria tokoh itu sebagai ahli perniagaan, bekas Ketua Penerangan UMNO Bahagian Bukit Gantang yang pernah tewas kepada Rosli Husin dalam perebutan pemilihan ketua bahagian sebelum ini. Rekod ini agak merisaukan dalaman UMNO Bukit Gantang!!

Lalu muncullah golongan yang tak berpuas hati. Antara individu yang awal menentangnya adalah pimpinan UMNO tempatan yang dikenali sebagai 'orang Pak Lah'. Beliau ialah Razak Baba seorang aktivis tempatan yang mendakwa dirinya rapat dengan Pak Lah. Sikap beliau memprotes itu ialah dengan cara menawar diri untuk bertanding atas tiket PAS. Pendirian beliau telah disampaikan kepada Naib Presiden PAS pada 16 Mac lalu, menerusi perjumpaan peribadi dan telah menyerahkan surat yang menyatakan hasratnya itu.

Inilah sikap pelik sesetengah orang UMNO, bila dia tak setuju dengan keputusan parti, dia akan protes sampai sanggup duduk sebelah parti lawan hatta sanggup jadi calon untuk lawan pilihan Najib selaku Pengerusi Perhubungan UMNO Perak. Mungkin perkara ini tak berlaku dalam PAS.

Walau bagaimanapun PAS dijangka tak terima tawaran Razak Baba itu. Kerana PAS dikatakan telah siap untuk menurunkan pimpinan kanannya bertanding. Maka tak berbangkitlah PAS nak ambil orang UMNO bertanding mewakili PAS.

Catatan hujung:
Sesuatu yang pelik tapi benar, itulah sifat ketentuan Tuhan Yang Esa. Nampaknya jalur retak UMNO dah jelas bila calon yang dipilih dari kem yang tidak dipersetujui. Retak dah menunggu belah. Akan berulanglah cerita PrK Kuala Terengganu, isu calon juga yang mengalahkan BN. Tidak peliklah, BN akan kalah lagi di Bukit Gantang!!

No comments: