05 May, 2015

PRK Permatang Pauh: Laluan Berliku

Oleh: 
Dr Wan Nik Wan Yussof, Pengarah Pusat Kajian Strategik Negeri Kelantan


Pilihan raya kecil P.044 Permatang Pauh bakal berlangsung pada 7 Mei depan. Kerusi Parlimen Permatang Pauh diisytihar kosong apabila penyandangnya Datuk Seri Anwar Ibrahim hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen pada 16 Mac 2015 lalu ekoran hukuman penjara yang dihadapinya. Ia suatu laluan berliku, lebih-lebih lagi Parlimen Permatang Pauh itu sendiri telah melalui beberapa kali pilihan raya kecil (PRK).

Paling dekat PRK ialah pada 26 Ogos 2008 ekoran daripada perletakan jawatan Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail selaku ahli parlimen bagi kawasan itu. Ketika itu juga Wan Azizah adalah Ketua Pembangkang Dewan Rakyat. Perletakannya pada 31 Julai 2008 bertujuan mengosongkan kerusi bagi membolehkan suatu PRK diadakan untuk memberi laluan Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding selepas dibebaskan daripada sekatan undang-undang akibat hukuman penjara.

PRK untuk Anwar

Pada pilihan raya kecil itu berlaku pertandingan tiga penjuru yang menyaksi Anwar dari Pakatan Rakyat (baca, Parti Keadilan Rakyat; PKR) berdepan calon Barisan Nasional, Arif Shah Omar Shah dan calon parti Angkatan Keadilan Insan (AKIM), Hanafi Mamat.

Anwar telah meraih kemenangan dengan majoriti besar, iaitu 15,671 dengan peratusan keluar mengundi 81.1%, dan jumlah undi diperolehi PKR sebanyak 31,195 berbanding Barisan Nasional mendapat 15,524 dan AKIM mendapat 92 undi sahaja.

Kemudian selepas itu, pengundi Permatang Pauh turut dihadapkan pula dengan satu lagi pilihan raya kecil Dun Penanti pada 31 Mei 2009, iaitu salah satu Dun dalam parlimen tersebut. Ia berlaku ekoran Adun Penanti merangkap Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang, Mohammad Fairus Khairuddin telah meletak jawatan pada 8 April 2009 (alasan untuk menjaga integriti Kerajaan Negeri) setelah disiasat berhubung dakwaan rasuah membabitkan operasi kuari haram di Seberang Prai, Pulau Pinang (siasatan SPRM mengesahkan dakwaan itu tidak dapat dibukti).

Pada pilihan raya tersebut, Barisan Nasional tidak menurunkan calon atas alasan membazir wang rakyat. Apapun PKR telah menurunkan calonnya, Dr Mansor Othman bekas pensyara Universiti Sains Malaysia yang terpaksa berdepan dengan tiga calon bebas. Keputusan pengundiannya seperti yang dijangka adalah berpihak kepada PKR, apabila Dr Mansor memperolehi 6,052, diikuti calon-calon Bebas yang kesemuanya telah hilang wang pertaruhan (Kunci 392, Wau 494 dan Payung 56 undi). Dr Mansor meraih majoriti sebanyak 5,558 dengan peratusan mengundi hanya 46.15% sahaja.

Oleh kerana itu, PRK sekarang ini merupakan yang ketiga dalam konteks pengundi Dun Penanti dan kedua bagi kawasan Parlimen Permatang Pauh itu sendiri. Justeru laluannya dikatakan berliku-liku yang dijangka lebih menarik daripada sebelumnya. Lebih berliku dan menarik kerana bukan sahaja PRK ketiga dalam tempoh tujuh tahun, malah ia belaku dalam suasana politik nasional dan lokal (khususnya di kawasan Permatang Pauh sendiri) yang dilihat bakal menyaksikan suatu petunjuk baru dalam beberapa isu besar yang bergelumang sekarang.

Faktor BN kalah

Walaupun berliku-liku, nasib (kemenangan) mungkin menyebelahi PKR berikutan suasana politik Barisan Nasional yang berkecamuk (dengan isu kritikan terhadap kepimpinan Perdana Menteri, pelaksanaan GST, kejatuhan nilai ringgit dll), meskipun dalaman Pakatan Rakyat pun tidak kurang berkecamuk (hubungan renggang sesama Pakatan Rakyat, polemik kepimpinan PAS, bangkangan PAS Permatang Pauh secara khusus, pemilihan PAS dll).

Nasib yang dimaksudkan mungkin dari segi nilai keberatan isu yang melanda masing-masing pihak (Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat), faktanya masih berpihak kepada asas-asas persekitaran kondusif (conducive) kepada PKR. Ini ada kaitannya dengan sejarah PRK lalu, iaitu Barisan Nasional menerusi calonnya dari Umno telah kalah dalam PRK parlimen Permatang Pauh dan Umno pula tidak bertanding (juga dianggap kalah) di Dun Penanti. Sekatan psikologi ini turut dikecamukkan lagi dengan imbauan isu-isu yang berlegar dalam kelompok Barisan Nasional sendiri yang sekarang ini masih terpasak dengan nilai-nilai faktor kekalahan ketika PRK 2008 dulu.

Sebagaimana pengamatan yang dibuat ketika PRK 2008 dulu, terdapat lapan faktor kekalahan Barisan Nasional yang nampaknya sekarang masih dominan sebagai faktor yang mengekang Barisan Nasional untuk menang kerana kesemuanya masih berlegar segar di kalangan rakyat, khususnya di Permatang Pauh.

Pertama, dalaman Umno sendiri sama ada di peringkat Permatang Pauh mahupun di peringkat negeri ketika itu berada dalam keadaan yang amat lemah. Ia ekoran kegagalan transformasi politik di peringkat negeri dan kedudukan Barisan Nasional Pulau Pinang yang terus bergolak tanpa kepimpinan yang berwibawa.

Kedua, faktor calon (PRK 2008, Datuk Arif Shah Omar Shah dan kini Setiauasha Bahagian, Suhaimi Sabudin) dilihat tidak mampu menyaingi ketokohan Anwar atau Wan Azizah yang jauh lebih popular.

Ketiganya, keputusan Kerajaan Persekutuan (ketika itu) telah menangguhkan atau membatalkan beberapa projek mega yang dijanjikan kepada rakyat Pulau Pinang menyebabkan semakin timbul perasaan tidak berpuas hati menjelang hari mengundi. Faktor ini masih menjadi isu-isu ferderalisme tatkala perbezaan kerajaan Negeri dengan Pusat berlarutan.

Begitu pula, faktor keempat, kesan kenaikan harga barang, petroleum dan situasi ekonomi yang tidak menentu telah membenarkan kempen Pakatan Rakyat bahawa Kerajaan Barisan Nasional yang tidak prihatin dengan bebanan hidup rakyat kerana gagal mengawal kenaikan harga tersebut. Ini semakin hangat dan menimbuilkan bangkangan kuat rakyat ekoran pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang memberi kesan kenaikan harga barangan secara menyeluruh.

Sementara yang kelimanya adalah pendekatan kempen Barisan Nasional yang ofensif dalam kes moral (liwat) membabitkan tuduhan terbaru terhadap Anwar yang majoriti rakyat tidak bersetuju dan tidak mempercayai. Hal ini dibebankan pula dengan faktor keenam yang ketika itu kepercayaan pengundi Cina dan India masih berada dalam momentum pilihan raya umum 2008 yang rata-rata menolak Barisan Nasional. Hal ini masih terkait, kerana kekosongan kerusi pun adalah rentetan isu yang dibangkit ketika PRK 2008 dulu (kes liwat II terhadap Anwar).

Senario sama yang mengundang faktor ketujuh, apabila peranan Badan Bertindak Hak-hak Hindu (Hindraf) sebagai satu kuasa politik masyarakat India (ketika itu) yang masih tidak mesra Barisan Nasional ketika PRK 2008. Nilai kemesraan antara kaum ini masih belum pulih untuk mengatakan pada PRK kali ini, orang India kembali menyokong Barisan Nasional.

Akhirnya yang kelapan,  walaupun BN masih mempunyai kelebihan kerana menguasai ‘politik 3M’ iaitu media, sumber kewangan dan jentera kerajaan, namun persekitaran politik Permatang Pauh (ketika PRK 2008) yang semacam sebati dengan Anwar. Ia menyebabkan kempen media Kerajaan Barisan Nasional terpaksa berdepan dengan laluan sukar untuk mengubah persepsi pengundi yang ketika itu masih kuat menaruh harapan kepada Anwar untuk memimpin Pakatan Rakyat pasca pilihan raya umum. Hal yang sama sedang dihadapi oleh Barisan Nasional, ekoran peranan media baru (khususnya facebook, twitter dan whatapps) yang mencabar kepantasan media konvensional. Justeru ia memberi kelebihan untuk Pakatan Rakyat mengawal perkembangan isu dan memantapkan persekitaran politik Permatang Pauh terus bersimpati kepada Anwar yang dipenjarakan untuk kesekiankalinya.

Persoalannya sekarang, apakah terjemahan daripada kelapan-lapan faktor tersebut benar-benar masih kekal (berpihak kepada Pakatan Rakyat) atau mungkin sudah berubah (kembali menyokong Barisan Nasional) dalam kalangan pengundi Permatang Pauh pada PRK kali ini? Atau mungkin juga kondisi semasa ini (dari segi situasi dalaman mahupun luaran) menunjukkan Barisan Nasional masih dirasuk saka kegerunan. Sementara realiti dalaman Pakatan Rakyat pula dilihat kian berliku-liku yang mungkin meloyakan pengundi.

Bertolak daripada situasi dan kondisi tersebut, maka justifikasinya kedudukan Barisan Nasional terlalu sukar untuk menang. Hal ini disokong oleh perkembangan mutakhir, selain rakyat tertekan dengan pelaksanaan bulan pertama GST, ditambah lagi oleh kelantangan kritikan kelas atasan terhadap kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib di dalam banyak perkara. Paling lantang ialah kritikan daripada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, selain daripada Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Kritikan Dr M beban BN

Sehubungan itu, berlakunya kondisi yang memeritkan sedang melanda Barisan Nasional (BN), terutama daripada segi keupayaan untuk menambah sokongan pengundi.
Sebenarnya, agak malang bagi BN kerana nilai kritikan tersebut dilihat agak tajam  menyerang Perdana Menteri merangkap Presiden Umno. Pertama, kritikan Dr. Mahathir berhubung ‘12 kegagalan Najib’ yang menyentuh isu-isu:

(1) Kegagalan pembinaan jambatan bengkok yang dianggap sebagai satu episod memalukan menghubungkan Johor dengan Singapura yang dianggap memalukan kerana kita tidak berani membina jambatan di negara sendiri tanpa kebenaran Singapura.

(2) Kegagalan melaksanakan projek Landasan Kereta Api Berkembar Elektrik  dari Johor ke Padang Besar, Perlis yang telah dipersetujui sebelum ini (tetapi dibatalkan semasa Tun Abdullah), sepatutnya disiapkan dengan kos RM 14 bilion pada 2010.

(3) Berkaitan dengan tindakan Najib merekrut empat tingkat pegawai ditambah dengan rekrut pegawai British sebagai penasihat dalam perkara pentadbiran negara.

(4) Menggunakan khidmat konsultan asing dengan menghabiskan kos lebih RM7 bilion, sekaligus menafikan nilai kemerdekaan ngara dan kebolehan rakyat Malaysia sendiri untuk membangunkan negara.

(5) Pengabaian Najib terhadap khidmat kakitangan awam yang sentiasa setia kepada kerajaan, namun kini dilihat ramai yang tidak lagi menyokong kerajaan Barisan Nasional.

(6) Mengabaikan Unit Perancang Ekonomi (EPU) dan jabatan kerajaan yang lain kerana tindakannya mewujudkan agensi baru untuk merancang pembangunan negara ini. Agensi baru itu pula diketuai oleh bukan kakitangan awam yang gajinya jauh lebih tinggi yang dianggap tidak menggembirakan kakitangan awam. Akibatnya sekarang ramai yang tidak lagi menyokong kerajaan, malah ada yang menyertai pembangkang dan menjadi calon dalam pilihan raya selepas bersara.

(7) Penggunaan slogan 1Malaysia dilihat sebagai slogan yang dilaungkan Najib, tetapi ia didakwa sebagai slogan daripada pembangkang.

(8) Keputusan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) bukan sesuatu yang benar, sebaliknya tindakan kerana desakan pembangkang menyebabkan jenayah semakin meningkat.

(9) Membuat pelbagai keputusan yang teruk dan salah serta memberi impak buruk kepada negara. Antaranya berbelanja besar sampai berbilion ringgit kerana pemberian duit kepada rakyat berpendapatan kurang RM3,000 sebulan,  kepada pertubuhan dan sektor korporat, kemudian menghabis banyak wang semata-mata menganjurkan himpunan dalam setiap majlis yang mempamerkan sokongan –– ‘I Love PM’ dan menyanyi lagu ‘1M4U’ , sedangkan keputusan yang dibuat Najib ternyata lebih buruk berbanding zaman Abdullah.

(10) Menganggapkan apa yang dibuat oleh Najib sebagai semakin menjatuhkan lagi Umno dan orang Melayu ekoran keputusan pilihan raya yang teruk di Selangor dan lebih buruk daripada tahun 2008. Jika prestasinya lebih buruk daripada Abdullah, maka Najib patut letak jawatan.

(11) Menegur gaya hidup Najib dan isterinya yang mewah dan penuh kontroversi dan BN akan kalah dalam pilihan raya akan datang.

(12) Pengurusan 1MDB yang menghilangkan berbilion ringgit dan penglibatannya dengan orang-orang yang dipersoalkan dalam pengurusan 1MDB.

Keseluruhan daripada kenyataan itu, disimpulkan oleh Dr Mahathir bahawa Najib sememangnya seorang yang tidak layak untuk menjadi Perdana Menteri kerana tindakannya selama ini telah menghilangkan berbilion ringgit wang negara. Walaupun begitu, sesetangah pihak menganggap kesemua kritikan Dr Mahathir itu bukannya alasan yang cukup untuk menggesa Najib meletakkan jawatan. Mereka masih berpandangan, apa yang dialami dan ditanggung oleh Najib, hakikatnya merupakan kesan-kesan peninggalan (baca, kegagalan dan kerosakan) legasi Dr Mahathir dan Abdullah.  Justeru Abdullah turut menggesa agar Najib sedia menjawab segala-gala kritikan Dr. Mahathir.

Peluang menang

Meskipun banyak isu yang melingkungi kempen PRK Permatang Pauh kali ini, apa yang pasti, rekod pencapaian pilihan raya umum dan PRK lepas sememangnya sentiasa menyebelahi PKR. Maklumat Jadual 1 berikut menggambarkan realitinya.

Jadual 1: 
Keputusan bandingan pilihan raya umum P.44 Permatang Pauh: 2004, 2008 dan 2013
Tahun
Pemilih
% Keluar
Rosak
Tak dikembali
Undi BN
Undi PKR
% PKR
Undi Lain-lain
Majoriti PKR
2004
54,041
80.93
665
185
21,147
21,737
50.69
 -
590
2008
58,449
81.17
110
44
16,950
30,338
64.16
 -
13,388
2013
71,699
85.52
672
143
25,369
37,090
59.19
201
11,721

Berdasarkan keputusan daripada tiga PRU lalu (2004, 2008 dan 2013), hanya pada PRU 2004, PKR mencapai kemenangan tipis, 50.69%. Namun pada PRU 2008, lonjakan besar undi PKR kepada 64.16%. sementara ketika Anwar sendiri sebagai calon pada PRU 2013, PKR meraih sokongan yang masih selesa, 59.19% iaitu merosot sedikit (-4.97%). 

Kemerosotan ini ada kaitannya dengan faktor calon Barisan Nasional yang asalnya adalah bekas kepimpinan Pemuda PAS, di samping faktor-faktor lain.

Apapun untuk PRK kali ini, Barisan Nasional tidak ada kekuatan isu untuk mengimbangi atau mengatasi bangkangan rakyat kesan pelaksanaan GST, di samping beberapa fakta kritikan Dr. Mahathir yang masih tidak dijawab oleh Najib. Rumusannya di atas dua sudut isu ini, disokong oleh pendekatan kempen mesra calon PKR, Wan Azizah serta rayuan simpati untuk Anwar sudah cukup untuk membilang fakta-fakta kemenangan berpihak kepada Pakatan Rakyat bukannya Barisan Nasional.

No comments: