Sesuatu yang
pasti ialah kejadian banjir berlaku apabila air dari sungai melimpah memenuhi
dataran dan lembah serta menenggelami permukaan yang kebiasaanya tidak
digenangi air. Punca air hujan yang banyak melebihi daripada kebiasaan pada
musim-musim tertentu atau beberapa hari
berturut-turut adalah antara kemungkinan menyebabkan banjir.
Dalam konteks
kawasan yang mengalami musim monsun, seperti di Kelantan jumlah turunan hujan
yang lebat beberapa hari biasanya menyebabkan banjir. Sebagaimana catatan hujan
di semua 13 pusat sukatan hujan seluruh Kelantan pada Disember 2014 lalu,
menunjukkan hujan yang turun dalam tempoh berpanjangan pada 17-25 Disember
(sembilan hari). Sementara catatan pada hari-hari tertentu didapati turunan
hujannya melebihi daripda kebiasaan. Antaranya, pada 17 Disember sahaja, jumlah
turunan direkodkan di semua 13 pusat ialah berjumlah 2,596 mm dan catatan
tertinggi ialah di pusat sukatan hujan Kusial Tanah Merah sebanyak 414 mm.
Begitu pula
catatan pada 22 Disember, jumlah sukatan di semua pusat ialah 2,161 mm dengan
catatan tertinggi direkodkan di pusat sukatan hujan Gunung Gagau, Gua Musang
iaitu 478 mm. Ia diikuti dengan catatan di pusat sukatan yang lain di Gua
Musang (Kg Aring, Kg Laloh, dan di Gua Musang sendiri) dan di Kuala Krai (
Dabong dan Tualang) kesemuanya adalah melebihi 200 mm.
Demikian lagi,
bagi catatan turunan hujan di Gunung Gagau, Gua Musang mencatatkan turunan
hujan lebat yang luar biasa selama tiga hari berturut-turut (21-23 Disember)
dengan rekod turunan ialah 302 mm, 478 mm dan 515 mm yang bersamaan 1,295 mm.
Berdasarkan pengalaman ini, pakar kajicuaca menilainya sebagai, “jumlah turunan
selama tiga hari ini adalah menyamai dengan 64 hari turunan hujan pada
hari-hari biasa (20.23 mm sehari).”
Faktor hujan
lebat ditambah pula dengan kedudukan Gunung Gagau pada aras ketinggian melebihi
4,500 kaki dari aras laut sudah cukup dan mampu meluncurkan gerakan air yang
laju dan mampu membentuk turunan gelombang menerjah lurah dan tebing sungai.
Atas faktor inilah menjadi salah satu punca utama kejadian banjir yang melanda
Gua Musang dan Kuala Krai dan akhirnya melimpahi sampai ke Kota Bharu. Maka
terjadilahbanjir 2014 lalu sebagai suatu fenomena banjir agak besar berbanding
banjir-banjir sebelum ini.
Kuota perhutanan
Pembalakan merupakan
satu aktiviti tradisi yang dikaitkan dengan usaha pembangunan tanah dan hasil
ekonomi Negeri Kelantan. Bagi membangunkan ladang di kawasan hutan perlu
ditebang pelbagai jenis pokok hutan. Hasil tebangan pokok hutan akan menghasilkan
balak yang menjadi salah satu hasil utama Negeri Kelantan. Malah hasil balak
yang dikilang menjadi pelengkap kepada
industri pembinaan dan pembuatan serta yang berasaskan kayu.
Bagaimanapun,
pembalakan tertakluk kepada undang-udang dan peraturan serta dikawal langsung
oleh Majlis Tanah Negara. Malah Jabatan Perhutanan Negeri ditubuhkan secara
khusus menjadi agensi pelaksana kepada pengawalan aktiviti pembalakan. Justeru
sebarang usaha pembalakan adalah terkawal dan sentiasa dikawal. Terkawal kerana
jumlah keluasan hutan yang boleh ditebang adalah tertakluk kepada Kup Pembukaan
Kawasan Tahunan dan tertakluk juga kepada Catuan Tebangan Tahunan (CTT). Bagi penggal 2011-2015, CTT yang diisytiharkan paa 31 Disember 2010 ialah 5,914 hektar. Dikawal pula, atas amalan kelulusan pembalakan adalah memerlukan kelulusan
Pihak Berkuasa Negeri atas setiap projek pembangunan melibatkan kawasan hutan,
termasuklah mengawal keluasan Hutan Simpan Kekal dan Tanah Kerajaan berasaskan Akta Perhutanan
Negara 1984 (Pindaan) 1992.
Bagi Negeri
Kelantan, dalam tempoh sepuluh tahun kebelakangan ini sejak 2005, tidak
pernah pun berlaku penebangan yang melebihi had yang dibenarkan. Misalnya pada
tahun 2005 kuotanya seluas 6,590 hektar dan keluasan yang diusahakan ialah
5,133.6 hektar. Begitu pula pada tahun
2011, kuotanya 6,590 hektar dan yang diusahakan 5,898.9 hektar. Sementara pada
tahun lalu, 2014 kuotanya 5,910 hektar dan yang diusahakan seluas 3,404 hektar
sahaja. Ini bermakna tiada perlanggaran
dari kuota pembukaan kawasan hutan di Kelantan. Maka ianya terkawal dan tetap
dikawal. Justeru asas kaitan banjir agak besar baru-baru ini bukanlah berpunca
daripada pembukaan hutan secara tidak terkawal.
Pembalakan haram
Begitu pula, ada
yang menimbulkan kononnya banjir berlaku di Kelantan baru-baru ini adalah
disebabkan aktiviti pembalakan haram yang kesannya bukan setakat membalak,
malah menarah lurah dan merosakkan struktur tanah tinggi sehingga gondol di
sana-sini. Jika benar apa yang ditimbulkan itu, sudah tentu keadaan banjir yang
berlaku di Kelantan baru-baru ini banyak membawa kesan runtuhan lereng dan
tebing serta struktur aliran sungai berikutan asakan puin-puin tanah-tanih yang
longgar akibat penggondolan. Ia pasti membawa kerosakan yang lebih dahsyat lagi
ekoran jumlah densiti air hujan dan aliran yang luar biasa. Namun kesan kerosakan
yang banyak dilaporkan adalah pada rumah-rumah yang berstruktur separuh
kekal dan harta benda akibat dihanyut
air deras bukannya asakan kuat gumpalan puin-puin tanah yang runtuh dari lereng
tanah tinggi.
Sebagaimana
kajian pihak Food and Agriculture
Organization of the United Nation (FAO, 1984) berhubung kesan hujan dari
tanah tinggi ke atas larian air permukaan, bagi kawasan hujan lebat akan
membawa kesan hakisan yang bawaan tanah-tanih berkadar banyak apabila permukaannya
banyak diterokai dan digondolkan (misalnya aktiviti permukaan untuk pertanian),
maka kadar lariannya ialah 330 mm per hektar. Manakala keadaan hujan yang sama
tetapi permukaannya dilitupi dengan pelbagai litupan, kadarnya kurang daripada
100 mm per hektar. Dalam hal ini, keadaan hujan di Kelantan yang lalu masih
dikuasai oleh litupan muka bumi yang terkawal dan kemusnahan permukaan akibat
larian tanah yang gondol bukan fenomena yang dahsyat. Maka asas pembalakan
haram dan penerokaan tanah secara haram bukanlah sesuatu insiden yang boleh
dikaitkan sebagai punca utama banjir.
Justeru dalam
konteks pengurusan hutan di Kelantan, apa yang pasti standard pengurusan
hutannya adalah mengamalkan Sistem Pengurusan Memilih (Selective Management System) yang mengutamakan pengekalan dan
pengoptimuman hasil hutan yang ekonomik. Di samping pencapaian Jabatan
Perhutanan Kelantan sendiri yang mendapat pengiktirafan Certificate for Forest Management (Natural Forest) di bawah Skim
Pensijilan Kayu-kayan Malaysia ( the Malaysian Timber Certification Scheme, MTCS)
bagi tempoh 9 Februari 2014 hingga 9 Februari 2017. Salah satu kejayaan
pengurusan hutan itu ialah berlakunya aktiviti penanaman semula hutan
(reforestation) dalam lima tempoh kebelakangan ini, iaitu antara tahun 2010
hingga 2014 sebanyak 4,055.426 pokok hutan telah ditanam semula.
Sekiranya hutan
simpan atau kawasan perhutanan Kelantan sekian lama banyak diganggu oleh
aktiviti penerokaan haram yang melampau sudah tentu dengan keadaan hujan yang
lebat dalam tempoh tiga atau empat hari itu, pastinya kerosakan permukaan,
lurah dan tanah runtuh akan menjadi fokus berita yang utama. Namun kerosakan
dan kehilangan serta kemusnahan aktiviti pertanian adalah banyak terkesan
akibat limpahan air yang banyak dan deras bukannya ledakan puin-puin akibat
penggondolan.
Sehubungan itu,
suatu hakikat yang harus diterima, berlakunya ketentuan Allah SWT yang telah
menurunkan hujan lebat. Apapun di sebaliknya, pihak Kerajaan Negeri Kelantan
harus lebih bertanggungjawab bagi menghadapi suasana dan musim banjir yang melanda
Kelantan setiap tahun. Harapannya, perancangan pembangunan masa depan perlu
mengambil kira asas kemampanan, kelestarian dan penampanan air hujan (seumpama
adanya empangan besar di dua alur utama sungai – Sungai Lebir dan Sungai Galas)
yang sering menerima jumlah air banyak setiap kali pada musim tengkujuh.
Oleh:
Dr. Wan Nik Wan Yussof, Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan
No comments:
Post a Comment