13 May, 2013

Bersama Menteri Besar Baru 1434H

  وَتَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡبِرِّ وَٱلتَّقۡوَىٰ‌ۖ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡإِثۡمِ وَٱلۡعُدۡوَٲنِ‌ۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ‌ۖ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ

Maksudnya: 
"...dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan dan bertakwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintah-Nya). (Surah Al-Maidah ayat 2)

Selepas PRU-13 (5 Mei 2013) aku mula bertugas dengan Menteri Besar Kelantan yang baru, Ustaz Dato' Haji Ahmad Yakob, yang sudah menggalas tugas ADUN Pasir Pekan.  sejak enam penggal yang lalu. Panggilan politik di sisi Ustaz Dato' Haji Ahmad ialah Ustaz Mad.

Dalam PAS,Ustaz Mad ialah sebagai Timbalan Ketua Dewan Ulama' PAS Pusat, Timbalan Pesuruhjaya I PAS Kelantan dan Yang DiPertua PAS Tumpat.

Pengalaman lalu aku bersamanya, pernah jadi rakan seUsrah Pemuda kerana jarak umur hanya 10 tahun. Sempat bersama dalam Usrah Pemuda PAS Negeri era 1980-an. Ketika itu, Ustaz Mad masih sebagai Guru Agama di salah sebuah sekolah menengah di Rantau Panjang, Kelantan.

Ketokohannnya terserlah ada kaitannya dengan ayahnya, seorang Ulama' dan Tok Guru Pondok di Berangan Tumpat, Tok Guru Haji Kob Berangan. Tok Guru Haji Kob pernah ditangkap ISA ketika Umno mengamuk atas isu berceramah dan mengajar masyarakat memahami 'perbezaan antara Islam dan Kafir'. Ketika itu, guru-guru pondok dan alim-ulama' tidak bersetuju dengan pendekatan bekerjasama politik dengan bukan Islam.

Sifatnya sederhana dan banyak berfikir sebelum bertindak dilihat asas kekuatan pada Ustaz Mad yang mungkin menyebabkan Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz memilihnya sebagai pengganti Menteri Besar. Atas sifat ini jugalah Ustaz Mad adalah seorang yang rapat dengan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V. 

"Aku menjangkakan, beliau juga akan diberi kepercayaan sebagai Pesuruhjaya PAS Kelantan selepas Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz."

Semoga Allah memberkati dan memberi petunjuk yang seluas-luasnya kepada Ustaz Mad dalam melaksanakan amanah kepimpinan demi menjayakan mandat Membangun Bersama Islam Negeri Kelantan. 

ALLAHU AKBAR. 

No comments: