Berikutnya dinukilkan asas-asas berkebajikan, kesejahteraan dan keharmonian Kelantan dan penduduknya.
1. Beza pentadbiran Kelantan dengan negeri lain –
a. Kepimpinan ulama menerajui kerajaan, seorang bertaraf ulama dan ‘tok guru’ sebagai Menteri Besar.
b. Mengutamakan prinsip pentadbiran berteraskan agama Islam, menerima pakai tiga teras pentadbrian, ioaitu Ubudiah, Masuliah dan Itqan.
c. Meletakkan prinsip syariah dalam penggubalan dasar dan peraturan pentadbiran, nilai dosa dan pahala dijadikan keutamaan dan program mengutamakan matlamat amal maaruf nahi mungkar.
2. Dasar Membangun Bersama Islam dianggap sinonim dengan Kelantan –
a. Kelantan dikenali sebelum ini sebagai Serambi Mekah kerana pusat perkembangan Islam, pusat pengajian pondok dan budaya beragama.
b. Dasar dan prinsip kerajaan Negeri yang mengutamakan dakwah dan pendidikan kepada rakyat serta menjadikan hari Jumaat sebagai hari ilmu menjadikan Kelantan turut dikenali sebagai Negeri Tadahan Wahyu.
3. Dari segi politik, rakyat Kelantan memilih PAS dan menolak Umno/BN dalam pilihan saya umum 1990 yang membolehkan PAS melantik Tok Guru Nik Abdul Aziz. Kesederhanaan kepimpinan Tok Guru telah mendapat perhatian dan kepercayaan rakyat ia telah menambahkan keyakinan rakyat dapat memenangi pilihan raya berikutnya (1995, 1999, 2004 & 2008). Kemudian kesan kepimpinan dan dasar Islam yang diperjuang PAS selama ini dilaksanakan dalam bentuk keadilan dan kebajikan serta jimat cermat dalam pentadbiran kerajaan. Walhasilnya, pasang surut sokongan rakyat membuktikan PAS kekal sebagai parti majoriti rakyat Kelantan. Justeru kekuatan dasar dan kepimpinan Islam yang dipimpin oleh Tok Guru telah menyatukan sokongan rakyat.
4. Pencapaian ekonomi –
a. Kekuatan ekonomi Kelantan adalah sektor pertanian, diikuti dengan perhutanan, pembangunan tanah dan perkhidmatan serta perniagaan.
b. Kelantan tidak popular dari segi perkembangan perindustrian dan sektor perdagangan serta pelaburan asing.
c. Pencapaian paling utama dan bersifat memimpin transformasi ekonomi ialah berlakunya pemangkin dan peneraju kepada pembangunan ekonomi dan kewangan Islam. Anataranya melibatkan permbangunan Perbankan Islam di seluruh Negara hasil cetusan amalan pemindahan wang kerajaan negeri dari bank riba kepada bank Islam, pencetusan pajak gadai Islam ar-Rahn, dan pengasingan hasil riba dengan yang halal serta pembangunan wang syariah dinar emas dan dirham.
d. Kerancakan ekonomi rakyat Kelantan turut dilihat berikutan tumbuhnya institusi perbankan Islam dengan pesat. Misalnya Bank Islam telah mmbuka di Kota Bharu sahaja dari satu cawangan tahun 1990 sekarang bertambah kepada 4 cawangan.
e. Dapat dilihat juga dari segi pembukaan pasaran raya besar – menggambarkan kuasa beli rakyat Kelantan agak besar. Selain yang sedia ada, turut dibuka, Tesco, Parkson Mydin, Nirwana dan PKT. Kini Bandar Baru Kubang Kerian telah menjadi pusat perniagaan dan membeli belah yang maju.
f. Pembukaan hotel baru di Kota Bharu, satu lagi ukuran kemajuan ekonomi pelancongan dan Kelantan dilihat destinasi yang utama di pantai timur. Terbaru Habib Jewels turut membuka hotel dan pusat jualan barangan aksesori barang kemas. Membuktikan para peniaga besar (spt Habib Jewels) yakin terhadap kuasa beli tinggi dan rakyat Kelantan adalah mesra perniagaan.
5. Tujuan pengenalan wang dinar emas/dirham bertujuan mebangkit semula sejarah keagungan Islam yg menguasai dunia perniagaan dan perdagangan timur-barat menggunakan wang dinar, bukannya kertas/syiling seperti sekarang. Di samping melaksanakan sunnah kerana dalam Islam penggunaan dinar emas/dirham berlaku zaman Rasulullah lagi. Maka ia disebut wang syariah, iaitu sistem kewangan Islam berteraskan emas sbg sandaran realistic bukannya bon atau nilai kertas bersifat manipulasi seperti Dolar US atau ringgit Malaysia. Emas juga sbg sandaran benar (genuine) kerana nilai ditetapkan oleh pasaran yang stabil. Buktinya dinar/dirham Kelantan sejak diperknalkan sampai sekarang tak pernah jatuh, malah melonjak dari RM350 skrg sudah RM600 lebih.
6. Falsafah kempimpnan ulama' – iaitu melaksanakan falsafah politik pentadbiran berteraskan siasah syariyyah dengan mengutamakan apa-apa dasar/peraturan mengikut prinsip “iqamatiddin wa ssiasatundunniya bih”. Maksudnya mentadbirkan negeri berlandasakan agama dan ajaran agama ditegakkan serentak, iaitu melaksanakan amal maaruf nahi mungkar. Di sini para ulama adalah teras pemimpin dengan menggabungkan tenaga pakar dalam urusan agama dan pentadbiran serta pembangunan negeri.
7. Prinsip masyarakat madani adalah bermodelkan kejayaan Rasulullah SAW mencipta kegemilangan Islam sebagai penguasa dan ketuanan di Madinatul-Munawwarah. Di sananya berlaku kemakmuran, kesejahteraan dan keharmonian hidup kaum, kemajuan ekonomi dan suburnya amalan Islam serta jaminan selamat hidup di dunia sampai ke akhirat. Ia berlaku dgn penuh keredaan kerana taqwa rakyatnya sept mana maksud ayat al-Quran surah al-Araf:96. Kedudukan ini sedangkan diusahakan oleh Kelantan sbg sebuah Islam bagi memenuhi sifat Madaniyah. Kesungguhan Kerajaan Kelantan melaksanakan Skim Al-It'aam dengan membantu keluarga miskin sekampit beras (10 KG) setiap bulan adalah bukti berkebajikan amalan pentadbiran Membangun Bersama Islam.
8. Selama 20 th TG Nik Abdul Aziz memimpin Kelantan, kesannya untuk dikatakan menjadi negeri yg dikatakan Islam sepenuhnya adalah prlu dilihat dari segi pertama, apakah ukuran-ukuran yg patut dilihat untuk dikatakan sebuah negeri yg sepenuh? Kedua wajar difahami sama konteks hubungan federalism (State-Central), dan ketiga kesannya kepada kedudukan syiar Islam dan pandangan umum terhadap Islam sebagai agama yang mentadbir negeri sebagaimana perkara yang dijelaskan dalam para 6 di atas.
a. Pertama, ukuran hakikai ialah kepimpinan yg mengetuai kerajaan sudah dilihat Islamik (ulama yg memimpin beza dengan di Pusat tidak bertaraf ulama), dasar pentadbiran (berteraskan ubudiah, masuliah & itqan), pertauran yg menyokong dasar (cth: pertauran tutup aurat) dan persekitaran (bi’ah) yg kelihatan Islamik.
b. Kedua, ada beberapa kiuadsa yg terpaksa bergantung kpd kerajaan OPusat dan Negeri tak boleh memandai-mandai, seperti mahkamah sivil, polis , kastam, JPJ, sekolah aliran kebangsaan – kesemuanya di bawah Pusat. Begitu pula, Negeri hanya berupaya menguruskan mahkamah syariah, pihak berkuasa tempatan, sekolah agama, di samping sultan adalah ketua agama Islam. Maknanya ada pesoaalaan besar untuk mentadbir negeri secara Islam sepenuhnya. Misalmnya untuk membentuk pasukan polis yg Islamik ia bidang Pusat, kuasa mahkmah syariah tak boleh mengatasi mahkmah sivil, maka mahkamah syariah tak ada kuasa membicara kes-kes jenayah sivil seperti rasuah, mencuri, merogol, membunuh kerana kuasa mengadili dan menghukum diletak di mahkamah sivil.
c. Ketiga, dari segi kesan kpd bia’ah pula, ramai yg setuju kerana Kelantan di bawah pimpinan Tok Guru bi’ahnya dikatakan selamat, baik untuk menghanytar anak-anak belajar di Kelantan, dan sekolah agama yg stabil. Justeru ramai ibubapa dari luar Kelantan suka memilih Kelantan sbg tempat belajar yang kondusif. Ini satu contoh nilai kejayaan 20 tahun Kelantan melaksana Islam (Membangun Bersama Islam). Begitu juga, perumbuhan ekonomi yang sederhana tetapi banyak membantu kepada kesejahteraan hidup (kos hidup yang sederhana) bagi majority rakyat. Ini adalah nilai-nilai wasatan yang sesuai dgn prinsip negeri madaniyah.
9. Sekali Kelantan telah ditadbir secara Islamik (dasar Membangun Bersama Islam), maka selepas Tok Guru saya yakin rakyat akan setuju dan sedia memilih pemimpin yg mempunyai political will (keazaman) untuk menerus atau menambahbaikan lagi kedudukan pentadbiran secara Islam. Ini kerana kita semua yakin:
a. Tanggungajawab menegak pemerintahan Islam di Negeri atau Negara adalah wajib kepada umat Islam. Perintah itu telah difirmankan oleh Allah dalam al-Quran suarh Ali-Imran ayat 19, yang mengesahkan segala dasar yg diterima Allah hendaklah selari dgn Islam dan mana-mana dasar yg bukan Islam adalah tidak diterima. Maka hukum ini adalah qat’I, jika kita terus memakai undang-undang Barat sedangkan hukuman itu ada dalam hukum Islam, maka ia dianggar kufur di sisi Allah. Natijahnya orang kufur akan dihumban ke dalam Neraka.
b. Seorang pemimpin hendaklah melakukan sesuatu ketika memimpin ialah menyelamat dirinya dan rakyat yang dipimpin daripada bakaran api neraka. Kita umat Islam tiada pilihan untuk menolak, mengetepi atau menyamakan perintah Allah dengan perintah manusia/system manusia.
c. Sekali sudah kita memilih Islam (masuk Islam) berdosa (kafirlah) kita untuk menolak/kembali kepada hukum bukan Islam (jahiliah) atau mencampuradukkan antara dasar Islam dengan dasar bukan Islam. Mana-mana orang yg kembali kepada peraturan kafir hukumnya murtad dan jika ia mengamalkan akidah yang bercampur aduk, maka fasiq. Analogi inilah juga harus difahami kepada semua pemimpin umat Islam. Jika negeri itu sudah menjalankan dasar Islam, jika kembali kepada dasar tidak Islam maka negeri itu boleh disifatkan negeri yang kafir, tetapi jika bercampur aduk maka negeri itu bertaraf fasiq. Ini padangan Dr. Umar Abdul Rahman, dari Uni. Al-Azhar Mesir dalam bukunya “Jenis-jenis pemerintahan dan statusnya menurut Islam” (Asnaful hukkam wa ahkamuhum).
Semoga Allah terus memberkati bumi dan warga negeri Kelantan. Wallahu’alam.
No comments:
Post a Comment