06 December, 2010

Mengisi Hijrah 1432 dgn Iman & Taqwa

Besok 1 Muharram 1432 Hijrah, pasti kita tidak akan lepas dari mengingati peristiwa Hijrah. Justeru Hijrah 1432 bakal menjadi tonggak permulaan bulan kalender Islam untuk umat Islam mengambil suatu sikap lebih maju dari segi iman dan taqwa. Lantaran hijrah Rasulullah SAW beserta para sahabatnya ke Madinah telah berumur 1432 tahun. Maka peristiwa hijrah baginda Nabi Muhammad SAW dari Makkah ke Madinah perlu dimaknakan secara pasti.

Demikianlah peristiwa bersejarah yang patut dikenang dan dapat dijadi proses transformasi spiritual ke arah membina jatidiri muslim. Di dalamnya terkandung makna dan pengisian kerohanian untuk sebuah pengorbanan sejati yang mengapresiasikan perjuangan mengedepankan kepentingan misi Iman dan Taqwa, agar ia tetap lestari dan terjaga dari kepunahan.

Ambillah pengajaran daripada sejarah Nabi-nabi agar kita sendiri sedia menyahut perintah Allah (al-Quran, Surah Yusuf:111) “Sesungguhnya dalam kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal fikiran. Itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman”.

Apa pun Hijrah yang disambut kali ini hendaknya mendapat kebaikan yang bakal menambahkan lagi kebaikan yang sedia ada. Maka kita tidaklah sesekali bersikap lemah menghadapi cabaran tahun baru Hijrah ini. Ia sesuai dengan peringatan Allah SWT (Al-Qur’an Surah Ali Imran:139) “Dan janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi jika kamu orang-orang yang beriman”.

Semoga Allah memberkati hidup ini, dan kita semua tetap mengharapkan keredhaan-Nya serta syafaat Nabi kita Muhammad SAW.

No comments: