21 September, 2008

Tadarus al-Quran kerajaan PAS Kelantan

Tahun ini sudah 16 siri tadarus al-Quran dalam bulan Ramadhan diadakan oleh kerajaan negeri PAS Kelantan. Ia melengkapi/kesinambungan pendekatan yang dibuat sejak mula memerintah tahun 1990. Sasaran tadarus sebenar ialah kepada kakitangan awam dan berkanun kerajaan negeri dan kepimpinan parti serta pelbagai lapisan rakyat (ahli kariah masjid/surau/madrasah). Namun hakikatnya hanya segelintir berlaku/diadakan itu melibatkan kakitangan awam. Peringkat kerajaan ia biasa diadakan di peringkat jajahan (daerah) sahaja, dan amat jarang diadakan di peringkat jabatan/antara jabatan.
Format tadarus biasanya dimulakan dengan bacaan beramai-ramai ayat al-Quran dari surah yang terpilih, kemudian dikuti dengan bacaan makna dan tafsir oleh seorang bertaraf ustaz.
Berdasarkan pemerhatian dibuat sejak awal (1990-an) hingga sekarang, didapati pelaksana sebenar adalah organisasi parti yang diuruskan melalui pejabat ADUN/penyelia DUN yang boleh disifatkan berjaya. Itupun, kerana adanya peruntukan kewangan untuk majlis berbuka puasa (iftar) bersama ahli kariah tempatan yang diperuntukkan melalui projek bina insan.
Sementara penglibatan sebenar ilmuan (ustaz-ustaz) di dalam memakmurkan tadarus adalah terlalu kecil. Kita boleh dipuji ialah penglibatan ustaz-ustaz yang berelaun daripada lantikan di Unit Dakwah Halaqat. Mungkin kalau tidak diberi elaun, mereka pun tidak aktif.
Paling malang, ada ADUN/Penyelia DUN yang menganjurkan tadarus itu hanya 'ambil nama ada' sahaja. Sementara, ustaz-ustaz yang makan gaji dengan kerajaan negeri (khususnya di Yayasan Islam Kelantan) tidak ketahuan; kelibatpun tidak ada untuk berkongsi ilmu di dalam majlis tadarus. Apa nak jadi pada ustaz-ustaz... sampai kedekut ilmu begitu sekali. Sedangkan ahli kariah tempatan amat kepinginkan 'ilmu tadarus'. Maka berlakulah tadarus yang tidak sempurna... yang sempurna hanya majlis iftar, bila mana kehadiran ke tadarus majoriti adalah pada waktu untuk berbuka puasa sahaja.
Jika dinilai, daripada tiada langsung baik ada... hasil tadarus untuk menambahkan iman dan taqwa sepanjang Ramadhan amatlah sedikit sumbangannya.
Sesungguhnya, Tuhan yang Maha Esa,lebih bijaksana menilai. Apa nak diluah-rasa, melainkan kita berdoa semuga pengalaman berbelas-belas kali (tahun) menganjurkan tadarus itu dapat dilakukan tindakan sewajarnya oleh kerajaan negeri melalui Exco bertanggungjawab (Pembangunan Islam) ; memperbaiki mutu pelaksanaanya agar dipertingkatkan dari segi penglibatan dan kesannya kepada masyarakat.

No comments: