23 September, 2008

POLITIK NEGARA MAKIN KALUT? (4)

TG RAZALEIGH VS PAK LAH

Kekalutan politik negara sudah merebak masuk rumah tangga UMNO. Muhyiddin dengan ragam yang sinis telah menyindir Pak Lah atas isu peralihan kuasa 2010 sebagai terlalu lama. Zaid telah berundur dari kabinet Pak Lah kerana gagal untuk masuk gelanggang ketua Bahagian di Kota Bharu. Mahathir pula diundang pulang ke pangkuan UMNO oleh Muhyiddin. Paling menarik lagi Pak Lah ke Kelantan hadir majlis iftar di YKK Melor, dan tanpa kehadiran Tengku Razaleigh!!


Ketidak hadiran Tengku Razaleigh jelas menampakkan sikapnya yang siap bersedia untuk menentang Pak Lah dalam pemilihan Disember nanti. Maka Tengku Razaleigh telah berterus terang untuk bertanding jawatan Presiden UMNO. Realitinya, Tengku Razaleigh telah menzahirkan keyakinannya "akan mencapai sokongan 30 peratus" (58 daripada 192 bahagian) untuk pencalonan ke jawatan itu. Demikian dilaporkan oleh pihak media.

Asas keyakinan beliau itu mungkin berdasarkan tiga faktor besar:
1) Prestasi teruk kepimpinan Pak Lah selaku Presiden UMNO dan Perdana Menteri dalam pilihan raya umum Mac 2008 lalu yang menyebabkan BN kehilangan kuasa dua pertiga di parlimen.
2) Beliau telah mendapat regu dari dalam UMNO sendiri, apabila Muhyiddin Yasin mengambil sikap kontradiksi terhadap pelan peralihan kuasa dalam UMNO yang dianggap selari dengan pendiriannya.
3) Beliau juga mendapat sokongan moral daripada Dr. Mahathir bekas Perdana Menteri yang pernah beliau tentang dalam pemilihan presiden UMNO tahun 1987 (hanya tewas 43 undi).

Selain daripada itu, beliau turut mendapat rakan sembang apabila beberapa tokoh veteran UMNO menunjukkan sikap kompromi terhadap beliau. Di antaranya Sabbaruddin Chik dan Sanusi Junid. Jika Mukhriz Mahathir layak ke pertandingan Ketua Pemuda, mungkin ia turut menyokong beliau. Itu tidak pelik lagi kerana, Mukhriz perlu pilih siapa bakal Presiden UMNO yang boleh memudahkan laluan ke jawatan Ketua Pemuda bagi menyingkir Khairy.

Namun, Tengku Razaleigh masih perlu menampilkan ketokohannya, misalnya dengan mengemukakan idea bernas bagi menyelesaikan kegawatan ekonomi sekarang dan meningkatkan integriti kerajaan dan parti yang dilihat begitu humble selepas pilihan raya umum Mac lalu.

Apapun, semua sudah tidak dianggap pelik lagi jika Tuhan yang Esa sudah menentukan takdirnya UMNO akan berlawan lagi. Mungkin perlawanan 2008 ini akan lebih hebat dari 1987. Ia akan berlaku dan politik negara pasti kalut sehingga Disember 2008.

2 comments:

WaniBrah said...

Serba mungkin....
Mungkin Ku Li dapat 30% sokongan
Mungkin Pak Lah tak cukup 30% sokongan!!
Mungkin lojiknya hitungan ini = Kuli + Myidin + Rais + Mukhriz.
Mungkin Ku Li menang.
Mungkin Pak Lah undur sebelum kalah!!

Anonymous said...

Serba mungkin....
Mungkin Ku Li dapat 30% sokongan
Mungkin Pak Lah tak cukup 30% sokongan!!
Mungkin lojiknya hitungan ini = Kuli + Myidin + Rais + Mukhriz.
Mungkin Ku Li menang.
Mungkin Pak Lah undur sebelum kalah!!