11 September, 2008

PERKAUMAN - POLIS MULA BERI AMARAN

Akhbar New Straits Times (Sept. 11) melaporkan berita yang tidak bijaksana Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar (gambar sebelah) berhubung isu perkauman. Ia dikatakan berpunca daripada isu tindakan tidak nasionalis seorang ketua bahagian UMNO yang ‘desperate’. Kenyataan pegawai polis itu boleh diikuti melalui laman berikut (harap klik): http://www.nst.com.my/Current_News/NST/Thursday/Frontpage/2346703/Article/index_html Apa yang tidak wajar di sebalik kenyataan itu ialah bersifat amaran dan perkauman seperti mana berikut:
"We are warning everyone, irrespective of who you are, that all statements on racial sentiments must cease immediately or police will take action.
"This includes the press, whether it is the print, broadcast or electronic media. There have been too many statements on racial issues by various parties, which have been nothing but lies and deceit.
"These statements are in turn exploited by other irresponsible parties through text messages, multimedia messaging and various blogs on the Internet,"

Tidak semena-mena orang awam yang ternganga dengan permaianan isu prkauaman pimpinan UMNO telah diseret oleh polis. Kebebasan orang awam termasuk pihak akhbar menggunakan SMS, MMS, blog dan internet telah diamarankan oleh polis. Di manakah keadilan di sebalik amaran Timbalan Ketua Polis Negara itu?
Persoalannya kenapa polis tidak bertindak terhadap pencetus isu-isu perkauman, iaitu Datuk Ahmad Ismail (gambar sebelah)dan pemimpin UMNO Pulau Pinang. Sedangkan pihak DAP dikatakan telah membuat laporan polis dan pihak pimpinan Gerakan pun telah mencadangkan agar Datuk Ahmad dikenakan tindakan dibawah Akta Hasutan. Di manakah profesionalnya polis kita? Sampai bila rakyat Malaysia terus terkilan dengan pihak polis? Tuhan yang Maha Esa amatlah adil di dalam mencipta manusia, lalu semua kaum dilayan dengan seadil-adilnya menikmati kehidupan yang sejahtera. Hanya manusia yang sombong dengan identiti kaum masing-masing.

No comments: