24 March, 2010

Beramal untuk masyarakat dan kerajaan

MENGGABUNG TENAGA AMAL KE ARAH MEMPERKASA INSTITUSI UMMAT

Kesedaran melakukan kerja-kerja amal amat dialu-alukan. Lebih-lebih lagi di dalam melaksanakan tugas untuk kepentingan masyarakat dan negara. Ia dilihat dapat melengkapi tugas pentadbiran sosial, masyarakat dan agensi awam. Sekali gus mengkayakan sumbangan kebajikan untuk semua lapisan masyarakat. Apa yang utama, setiap amal itu mendapat pahala dan akan memertabatkan maruah ummat.

Kepada generasi belia, hayatilah kerja-kerja amal ( dalam apa bidang) asalnya memenuhi tunutan iman dan takwa. sesuai dengan firman Allah SWT:

نَّحۡنُ نَقُصُّ عَلَيۡكَ نَبَأَهُم بِٱلۡحَقِّ‌ۚ إِنَّہُمۡ فِتۡيَةٌ ءَامَنُواْ بِرَبِّهِمۡ وَزِدۡنَـٰهُمۡ هُدً۬ى (١٣) وَرَبَطۡنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمۡ إِذۡ قَامُواْ فَقَالُواْ رَبُّنَا رَبُّ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ لَن نَّدۡعُوَاْ مِن دُونِهِۦۤ إِلَـٰهً۬ا‌ۖ لَّقَدۡ قُلۡنَآ إِذً۬ا شَطَطًا (١٤)

“Kami ceritakan kisah mereka kepada mu (Muhammad) dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda (belia-belia) yang beriman kepada Tuhan mereka; dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk dan Kami telah meneguhkan hati mereka pada waktu mereka berdiri, lalu mereka berkata, Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi, kami sekali-kali tidak menyeru Tuhan selain Dia. Sesungguhnya kami, kalau demikian telah mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran”.
(سُوۡرَةُ الکهف 18: 13-14 )

۞ وَسَارِعُوٓاْ إِلَىٰ مَغۡفِرَةٍ۬ مِّن رَّبِّڪُمۡ وَجَنَّةٍ عَرۡضُهَا ٱلسَّمَـٰوَٲتُ وَٱلۡأَرۡضُ أُعِدَّتۡ لِلۡمُتَّقِينَ
“Bersegeralah kamu menuju pengampunan Rabb dan kepada syurga yang seluas langit dan bumi yang telah dijanjikan bagi orang-orang yang bertakwa kepada Allah.”
(سُوۡرَةُ آل عِمرَان 3: 133)

Menurut Imam as-Sa`dy (halaman 115) “Kemudian Allah subhanahu wa taala memerintahkan agar bersegera menuju ampunan-Nya dan menuju syurga seluas langit dan bumi. Dijanjikan oleh Maha Pencipta itu kepada orang-orang yang bertakwa bahawa amalan ketakwaan itulah yang akan menyampaikan dirinya kepada syurga.”

وَلِكُلٍّ۬ وِجۡهَةٌ هُوَ مُوَلِّيہَا‌ۖ فَٱسۡتَبِقُواْ ٱلۡخَيۡرَٲتِ‌ۚ
“Dan bagi tiap-tiap umat ada arah (kiblat) yang masing-masing menujunya; Oleh itu berlumba-lumbalah kamu dalam membuat kebajikan.”
(سُوۡرَةُ البَقَرَة 2: 148)

Dalam hal ini, Imam as-Sa`dy (halaman 55) mengatakan, “Perintah berlumba-lumba dalam kebajikan merupakan perintah tambahan bagi melaksanakan kebajikan, kerana berlumba-lumba dalam mengerjakan perintah tersebut dengan sesempurna mungkin dan melaksanakannya dalam segala keadaan dan bersegera kepada-Nya. Barang siapa yang berlumba-lumba dalam kebaikan di dunia, maka dia akan menjadi orang pertama yang masuk ke dalam syurga kelak pada hari kiamat dan merekalah orang yang paling tinggi kedudukannya.”
Semuga Tuhan Yang Esa menguatkan komitmen generasi belia kita untuk terus berbakti kepada masyarakat, negeri dan negara demi kebaikan ummat sejagat.

No comments: