25 April, 2010

Hulu Selangor- Pakatan Rakyat boleh menang besar!

Sumber Zentrum dan Malaysianinsider telah memerhati dan merumuskan perjalanan pilihan raya kecil Hulu Selangor. Kedua-duanya bersetuju Pakatan Rakyat boleh menang agak selesa.

Berbanding semalam (24 April), ramai pihak berpendapat pengaruh masing-masing parti dan populariti calon amat sederhana dan berkemungkinan menang/kalah tipis.

Berikut adalah rajah analisis ringkas kemungkinan keputusan yang berpihak kepada Pakatan Rakyat.

Berpandukan jadual, keputusan itu dirumuskan berdasarkan jumlah keluar mengundi meningkat dari 75 kepada 80 peratus (kenyataan SPR) dan aktiviti kempen akhir kedua-dua parti bertanding telah membawa kepada perubahan sikap pengundi.

Sumber itu juga membayangkan maksud kedudukan darjah sokongan kepada KeADILan meningkat, iaitu orang Melayu 49 peratus, Cina 78 peratus, India 38 peratus dan orang Asli 25 peratus.

KeADILan mungkin mencapai kemenangan dengan majoriti 3,970. Sementara KeADILan dijangka memperolehi 27,493 undi dan BN mencapai 23,523 undi. Ia satu kemenangan kepada Pakatan Rakyat menerusi calon KeADILan, Datuk Zaid Ibrahim.

Namun, semua ini merupakan rumusan statistik berpandukan pemerhatian dan penemuan pihak Zentrum dan Malaysianinsider. Keputusan sebenar masih berada dalam milik Tuhan yang Esa. Tinggal lagi keputusan yang pasti akan diumumkan selepas jam 6 petang.

No comments: